Citat:
Ursprungligen postat av jefflajevel
Mallorca!
Ett tips till dig splitt. Tippa aldrig X på spanska matcher, det händer helt enkelt inte. Antingen garderar du med 1 2 eller så kör du spikar med 1 och 2.
Det ligger mycket i det du säger, även om jag kände mig manad att syna ditt uttalande i sömmarna. Det blir klart färre kryss i La Liga, i jämförelse med Italien och England. Däremot har Bundesliga allra färst kryss. Överlägset flest hittar vi i Ligue 1.
Antal oavgjorda matcher säsongen 2010/2011:
Ligue 1: 130 (38 omgångar)
Premier League: 106 (38)
Serie A: 96 (38)
La Liga: 78 (38)
Bundesliga: 63 (34)
Alltså: Singelkryss gör sig bäst i franska matcher. Dubbelchanser (1_2) är att föredra i spanska och tyska matcher. Det är ungefär dubbelt så stor chans (med hänsyn till antalet omgångar) att sätta ett singelkryss i franska matcher än i tyska.
Intressant blir det dock först när man frågar vad skillnaden beror på. Kan det vara den tyska vinnarmentaliteten som gör sig påmind, i förhållande till negermentaliteten i Frankrike (som har överlägset flest mörkhyade spelare). Någonstans har det förstås att göra med den mentalitet som präglar ligan, även om min gissning vore aningen djärv för en vetenskaplig tidskrift.