M 64
1. Manch.C - Aston V 1
Tyget från finbrallorna man hade som knodd har via City chansen att få fira ett ligaguld även denna säsong, tar de babyblå en pinne här leder man inför sista omgången och har därmed allt i egna händer.
Dock tror jag inte man nöjer sig med oavgjort utan kommer gå in och köra över Aston Villa här. Villa har inget att spela för och lär inte kunna stå emot här. Skall vi säga 4-1?
2. Sunderland - West Brom 1X
Sunderland behöver fortfarande nån poäng till för att säkra kontraktet, man har mycket fin form med goda resultat mot såväl båda Manchesterlagen som Chelsea och man har även kört över Cardiff mellan matcherna mot storlagen. Här skall man därmed bara vinna enkelt om man skall tro formen. WBA har i praktiken säkrat kontraktet och kan spela helt avslappnat här och det talar ju för gästerna. Sedan är ju frågan hur Sunderland klarar omställningen av underdog från matcherna mot storlagen till att vara favoriten som "bara skall vinna" här? Visst hade man samma läge mot Cardiff men Cardiff är ju ungefär lika bra som Stahres tränarförmåga just nu så det säger inte så mycket...
1X får det bli och trots vissa farhågor om favoritskap och ett avslappnat gästande lag känns det mycket tryggt.
3. Djurgården - Kalmar FF X2
Kalmar är numera seriens enda obesegrade lag, vissa hävdar att det är mycket tack vare enkelt motstånd men man har faktiskt mött såväl IFK Göteborg, Elfsborg och även slagit tillbaka svårspelade lag på bortaplan som BP och Gefle. Man har under Hasse Eklund förvaltat Nannes arv väl och även om man självfallet inte vinner serien detta år så kan man vara med och störa alla lag däruppe och fortsätter det såhär lär väl fler och fler köpa kycklingwrapsen på arenan. Måns Söderqvist är i toppen av skytteligan och man har även i övrigt ett mycket starkt gäng.
Djurgården blandar och ger lite men har ändå varit bra inledningsvis, visst lever man mycket på sin trio framåt och Amartey bakåt men poängen trillar in. Enda riktiga plumpen är fortfarande derbyt för DIF. Här får man dock finna sig i att i min bok vara underdog, jag ser inte hur laget Djurgården skall vara bättre än laget från Ölandsbrons fäste och X2 spelas och känns rätt stabilt faktiskt.
4. Elfsborg - Mjällby 1
Säga vad man vill om Ellos men poäng tar postorderfolket iaf. Hemmalaget har inte förlorat sedan premiären (mot Åtvid som inledde starkt) och att man trivs hemma på skokartongen Borås Arena behöver väl inte ens påpekas, man behöver ju inte ens använda alla fingrar man har (om man inte är träslöjdslärare och har sågat av sig några) för att räkna deras totala antal förluster i allsvenskan på Borås Arena sedan den tillkom 2005.
Ellos saknar Rohdén som blev utvisad senast mot oss men de saknar inte ersättare så det blir ingen större försvagning direkt. Tacons förkämpe nr.1 är ju rimligtvis tillbaka fullt ut efter magåkomma (för mycket tacos?) här med och spelarna lär kämpa extra hårt för Klas Ingessons skull som ramlade olyckligt med rullstolen på Gamla och bröt lårbenet i söndags.
Gästerna tog en väldigt efterlängtad seger senast när man tryckte in 2-1 mot HBK i matchens absolut sista skälvande minuter men man har inte imponerat ändå trots att man egentligen har ett rätt okej lag, här saknar man dessutom Arokoyo i mittförsvaret och även om han är en stundtals väldigt ovårdad spelare så är han en viktig pjäs för laget och det lär märkas att han saknas.
Elfsborg tar en ny hemmatrea och även om allsvenskan alltid är allsvenskan är detta en av de mer stabila ettorna under säsongen såhär långt.
5. Häcken - Brommap 1
Häcken gjorde som vanligt, man åkte från ett brofäste (nåja) till ett annat (nåja) och slog MFF borta. Starkt givetvis och El Kabir fortsätter glänsa, det gäller att ni som vill se honom passar på under denna månad för när VM-uppehållet tar slut är han garanterat väck från vårt rike ty så bra är han. Skulle han köra fast slänger ju bara Gerhardsson in Strandberg och så blir det mål ändå.
Vad man dock kan oroa sig en del för för Rövas del här är att man saknar avstängde Walid Atta, han har styrt försvaret med den äran såhär långt och lär saknas rejält nu.
BP tog å sin sida en väldigt efterlängtad trea senast mot seriens mest svårtippad gäng, IFK Norrköping, den är hyfsat svårbedömd den trean men en seger är en seger och den lär ge laget en hel del självförtroende som är ack så viktigt att ha. På bortaplan har man dock tre raka torsk så man har en del att jobba med där, man är exempelvis enda laget som kammat noll mot buskislaget Falkenberg.
Skall man hitta något som talar för Blossa, F'låt Brommapojkarna så är det väl att man fick igång anfallsspelet senast och att det ju snart bara måste lossna för Rexhepi och då kan det säkert lossna på allvar för kämpar och sliter gör han, laget har även en del ungdomar som kan blixtra till men det är ju som med de flesta unga spelare så att det inte alltid är jämna prestationer.
Nej, denna ettan känns trygg även den.
6. Norrköp - Åtvidab 1X
"Slaget om Östergötland" och det mellan två för tillfället sanslöst svårtippade lag, har ni råd/systemet så helgardera. Norrköping är ju som ni vet det lag som är svårast att tippa av alla gäng i serien. Detta är en match som är stor i Norrköping/Åtvidaberg men inte i övriga riket så det lär vara heta känslor ändå, Åtvid saknar Månz (när blir det förbjudet att stava sådana namn med Z?) Karlsson som är avstängd och laget har haft det betydligt tyngre sedan pappersstrulet beträffande Abubakari uppdagades.
Jag har dock egentligen ingen aning om hur detta slutar, 1X känns dock vettigare än X2 men som sagt, helgardering behöver inte vara fel.
7. Degerfors - Landskr 1
Jag undrar mest om Degerfors bortaläktare fortfarande ligger i en annan världsdel än resten av arenan? De har god korv där annars vill jag minnas...
Nåväl, detta är två lag som inte imponerat såhär långt men Degerfors verkade komma igång senast när man körde över Ängelholm borta med 4-1 medan gästande BOIS fortfarande inte lyckats kamma hem en trea än.
Brukslaget slår det gamla hamnlaget eller om vi skall uppdatera oss, avfolkningsorten slår SD-fästet.
8. Sirius - Östersund 1
Sirius har inte längre cupen att tänka på efter uttåget mot Ellos och jag tror det kan göra gott för deras seriespel, för även om man självfallet gärna hade spelat final så har man inte riktigt truppen för att slåss på två fronter och nu kan man alltså helt fokusera på serien.
Sirius har vad man kan kalla för en "omvänd" rad, man har två raka torsk hemma och två raka segrar borta. Dock tror jag det vänder nu när man får möta ett rätt svagt Östersund. Visst har Östersund mött lag som antingen är starka eller har inlett starkt men detta bör Sirius ta.
9. Syrianska - Jönköping X2
Visst Syrianska slog senast tillbaka topptippade Gais på bortaplan och man har faktiskt tre raka segrar. Dock var segern mot gais en där man gjorde mål på sin enda chans medan gais var sanslöst ineffektivt. De två andra segrarna var mot Östersund och Landskrona, två lag som "inte direkt" haft en stark inledning. J.Södra har för all del inte haft en starkt start heller men där har säkert en del av resultaten kunnat tillskrivas röran kring Mats Grens övergång från tränar/sportchefsrollen där till sportchefsrollen hos oss. Nu är det klart och man kan fokusera igen, det tror jag gynnar laget.
Dock övervärderas ofta Södra ändå men segern senast i derbyt mot Husqvarna tror jag var sanslöst viktig för framtiden för klubben och man lyckas rida vidare på den vågen även här och får med sig minst en pinne från Södertälje Fotbollsarena, förresten är nämnda ställe Sveriges tråkigaste arena medan Stadsparksvallen i Jönköping är otroligt fin, den var ännu finare när kyrkan fanns på toppen och tittade ner över arenan dock.
10. Varberg - GAIS X2
Här skall då GAIS försöka besegra ett lag som ser ut som dom själva och även om gästerna inte imponerat inledningsvis så tror jag att man lyckas vinna här. Varberg har varit lite som en påse smågodis man inte valt själv såhär långt, vissa grejer har varit mycket fina medan andra varit som det alltför hårda vingummit som legat lite för länge i butiken.
Gais har dessutom i grunden ett mycket bättre lag än Varberg och det tror jag kommer märkas här. Dock ställer man sig frågande till Gais målskytte så jag vågar inte singla Gais utan tar med krysset om vi får se en 0-0 historia...
11. Nordsjäll - Aalborg X2
Mycket svårt att sia om utgången här trots att Nordsjälland inte har så mycket att spela för, visst KAN man nå en EL-plats men chansen är inte direkt gigantiskt stor medan gästerna jagar ligatiteln och med tanke på sin målskillnad måste man vinna för att hänga med Midtjylland i toppen. De har nu båda 55pinnar. Jag tror Ålborg lär vinna här men iom att man lär gå för seger så kan man "åka dit" på ett kryss med så X2 känns tryggare.
12. Monaco - Guingamp 1
Här var jag lite inne på att slänga med krysset då Monaco inte har mycket att spela för, man lär inte nå PSG i toppen och man kan inte missa andraplatsen medan gästerna behöver varenda pinne i jakten på nytt kontrakt. Dock skall hemmalaget vara så mycket bättre att man vinner ändå. Lagen möttes förövrigt i cupen för ett kort tag sen i omvänd ordning och då vann gästerna med 3-1 efter förlängning.
Ettan spikas dock och det känns trots ovan nämnda tankar säkert.
13. Paris SG - Rennes 1
Chansen att säkra titeln på hemmaplan missar inte näsans lag helt enkelt.
LYCKA TILL GOTT FOLK!