Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-13, 15:12
Medlem
Imorse satt jag och surfade lite på min laptop när skärmen inom loppet av några sekunder stannade och blev helt svart, samtidigt som datorn fortfarande var igång. Den stängde alltså inte av sig men man kunde inte se något på skärmen alls. Sedan dess har den inte gått att starta normalt.

När jag slår på datorn kör den igång och alla lampor lyser och sådär, men skärmen visar ingenting. Kommer inte upp något om att Windows startar eller nånting alls, det enda man kan se är att skärmen blir lite ljusare svart när man har igång datorn. Har försökt sätta den i felsäkert läge med F8 men det verkar inte fungera.

Finns det något annat kommando man kan ta till? Om jag ska kunna fixa nåt måste jag ju åtminstone komma fram till någon slags meny med valmöjligheter. Finns det något man kan göra?! ska kanske tillägga att jag har Windows Vista.

vore tacksam för hjälp. Använd gärna inte för komplicerade ord för jag är inget proffs på datorer, bara rent konkret om det finns nåt man kan göra åt saken.
Senast redigerad av Sundance_bowie 2009-03-13 kl. 15:21.
Citera
2009-03-13, 15:25
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sundance_bowie
När jag slår på datorn kör den igång och alla lampor lyser och sådär, men skärmen visar ingenting. Kommer inte upp något om att Windows startar eller nånting alls, det enda man kan se är att skärmen blir lite ljusare svart när man har igång datorn.

Kan du inte ens se bios alternativet precis i början av starten? Är det totalt mörker från startknappen och framåt?
Citera
2009-03-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sbnr1
Kan du inte ens se bios alternativet precis i början av starten? Är det totalt mörker från startknappen och framåt?

Det är bara totalt jävla mörker. Enda som händer är att man hör att den kör igång samt att skärmen får lite mer ljus typ...
Citera
2009-03-13, 15:29
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sundance_bowie
Det är bara totalt jävla mörker. Enda som händer är att man hör att den kör igång samt att skärmen får lite mer ljus typ...

Då har de med din hårdvara att göra.
Grafikkortet eller moderkortet skulle jag gissa på
Citera
2009-03-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranknfile
Då har de med din hårdvara att göra.
Grafikkortet eller moderkortet skulle jag gissa på

Och då är enda lösningen att lämna in den med andra ord...?

En grej jag lade märke till precis innan den släcktes ner första gången, var att ikonerna nere i högra hörnet typ fick nån gul färg över sig. Låter väl helsjukt men det var verkligen så, typ ikonen som visar internetuppkopplingen fick en lite gulare färg bara några sekunder innan. Aldrig vart med om nåt liknande innan faktiskt... Men det var ju inte så att allt ändrade färg, bara på vissa platser. Hann inte se så bra.
Citera
2009-03-13, 15:33
Medlem
Låter lite som att grafikkortet brunnit på ett eller annat vis.
Citera
2009-03-13, 15:34
Medlem
Men det går alltså att lämna in och få fixat utan att datorn förändras för det? bara en grej som är fel då...
Citera
2009-03-13, 16:24
Medlem
Läste nånstans att det inte går att byta grafikkort i bärbara datorer. Eller att det är billigare att köpa helt ny laptop

Måste ju kolla upp att det är det som är problemet först, men ändå. Det finns alltså inget idiotsäkert kommando som kan ta mig till en meny? får väl fixa så nån tar dig en titt på den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in