2009-03-12, 16:13
Medlem
Satt och tänkte på en grej. Om man nu har en civilekonomexamen, vad är då motsvarigheten i Ryssland? Någon som vet hur arbetsmarknaden ser ut där för ekonomer?

Hur stor är chansen att få jobb där som svensk civilekonom?
Pratar flytande ryska.
Citera
2009-03-12, 16:36
Medlem
Xantiaons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSB-111
Satt och tänkte på en grej. Om man nu har en civilekonomexamen, vad är då motsvarigheten i Ryssland? Någon som vet hur arbetsmarknaden ser ut där för ekonomer?

Hur stor är chansen att få jobb där som svensk civilekonom?
Pratar flytande ryska.

Civilekonom är en titel som bara används i Sverige, vilket gör att det generellt sett är bättre med en kandidatexamen + masterexamen om man har som mål att jobba utomlands.
Citera
2009-03-12, 16:37
Medlem
alcatrazs avatar
Sök hos svenska företag som jobbar i Ryssland. Vet en kille från min studietid som läste ekonom och ryska och han fick jobb på Atlas Copco i Moskva.
Citera
2009-03-12, 16:51
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xantiaon
Civilekonom är en titel som bara används i Sverige, vilket gör att det generellt sett är bättre med en kandidatexamen + masterexamen om man har som mål att jobba utomlands.
Det där avfärdar jag på stående fot som BS. Såväl civilingenjör som civilekonom översätts till master utomlands. Inga av mina vänner, och heller inte jag själv, har fått våra examina ifrågasatta utomlands. Titeln finns för övrigt i andra nordiska länder, så att den endast används i Sverige är även det en sanning med modifikation.

TS:
Civilekonomexamen översätts utomlands till en master. Vad det heter på ryska vet jag dessvärre inte, men är du flytande i rotvälskan borde du ha goda chanser att knäcka den nöten på eget bevåg.
Dina ryskakunskaper torde ge dig en edge hos företag som arbetar mellan Sverige och Ryssland.
Citera
2009-03-12, 17:02
Medlem
Xantiaons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Det där avfärdar jag på stående fot som BS. Såväl civilingenjör som civilekonom översätts till master utomlands. Inga av mina vänner, och heller inte jag själv, har fått våra examina ifrågasatta utomlands. Titeln finns för övrigt i andra nordiska länder, så att den endast används i Sverige är även det en sanning med modifikation.

TS:
Civilekonomexamen översätts utomlands till en master. Vad det heter på ryska vet jag dessvärre inte, men är du flytande i rotvälskan borde du ha goda chanser att knäcka den nöten på eget bevåg.
Dina ryskakunskaper torde ge dig en edge hos företag som arbetar mellan Sverige och Ryssland.

Jo, fast en civilekonomsutbildning varar ju bara 4 år, fast det kanske räknas som en fullvärdig masterexamen iallafall?
En civilingenjörsutbildning varar ju, precis som en kandidat + master, i fem år så det är ju självklart att dom två är ekvivalenta.
Citera
2009-03-12, 17:04
Bannlyst
Citat:
Jo, fast civilekonom är ju bara 4 år, fast det kanske räknas som en fullvärdig masterexamen iallafall?
En civilingenjörsutbildning varar ju, precis som en kandidat + master, i fem år så det är ju självklart att dom två är ekvivalenta.

Klart en civilekonomexamen enligt gammalt mösnter är likvärdig med den mera nya masterexamen. Har vi aldrig tidigare haft framgångsrika ekonomer innan den nya utbildningen kom. Sen är det ju mest flum och snobberi med att gå ytterliggare ett halvår eller 1 år eller hur det nu ligger till. Man blir inte mycket duktigare för det. Det viktiga är vad du sen presterar i arbetslivet som är ngt helt annat än studierna
Citera
2009-03-12, 17:09
Medlem
Xantiaons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climaxia
Klart en civilekonomexamen enligt gammalt mösnter är likvärdig med den mera nya masterexamen. Har vi aldrig tidigare haft framgångsrika ekonomer innan den nya utbildningen kom. Sen är det ju mest flum och snobberi med att gå ytterliggare ett halvår eller 1 år eller hur det nu ligger till. Man blir inte mycket duktigare för det. Det viktiga är vad du sen presterar i arbetslivet som är ngt helt annat än studierna

Jag ifrågasätter inte kvalitén på civilekonomsutbildningen. Jag ifrågasätter endast om dom utländska företagen tycker att den är likvärdig med deras lands masterexamen.
Citera
2009-03-12, 17:11
Bannlyst
Citat:
Jag ifrågasätter inte kvalitén på civilekonomsutbildningen. Jag ifrågasätter endast om dom utländska företagen tycker att den är likvärdig med deras lands masterexamen.

Företagen kollar om du har en exmaen för det första, helst magister el master, sen kommer det viktigaste. Du måste vara en individ som passar in i omgivningen samt kan prestera mkt, fr a i början måste man jobba häcken av sig till ofta en pisselön
Citera
2009-03-12, 17:14
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-

TS:

Inte helt rätt.
Civilekonomexamen översätts till master one year så i praktiken är det sämre än att läsa 3år kandidat + 2år master.

Nå, angående trådens huvudfråga så har jag hört "ryktesvis" från en lektor i redovisning att ryska studenter är väldigt duktiga på matematik men sämre på andra delar. Detta berodde enligt honom på att de ryska universiteten tillämpar matematik i ekonomutbildning som är jämförbar med den på ingenjörsutbildningar.
Senast redigerad av wise 2009-03-12 kl. 17:18.
Citera
2009-03-12, 17:26
Medlem
Xantiaons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Inte helt rätt.
Civilekonomexamen översätts till master one year så i praktiken är det sämre än att läsa 3år kandidat + 2år master.

Det är precis den uppfattningen jag har fått också.
Citera
2009-03-12, 17:37
Medlem
wises avatar
Citat:
Det är precis den uppfattningen jag har fått också.

Nå, egentligen ska det inte spela så stor roll om det rör sig om en fil.mag, ek.mag, civilekonomexamen eller masterexamen. Jag vill dock höja en varningsflagga för att överreklamera en utbildning som i princip är sämre än en 2årig master, som står i konstrat med bolognasystemet och som HHS inte ens vill befatta sig med. Ärligt talat borde den aldrig ha införts inom högre utbildning i Sverige.
Citera
2009-03-12, 17:54
Medlem
Jag tror nog man är mer än välkommen till ett relevant jobb som civilekonom i Ryssland, men det krävs nog att man behärskar språket. I Ryssland är inte engelska helt självklart att kunna.

Nu vet jag inte direkt mycket om civilekonomprogrammet, men finns det inte vissa kurser som kanske inte riktigt är relevanta till Ryssland, jag tänker mer på kanske mer div. juridiska kurser osv. Kanske en fördel att kolla upp det vilka Ryska kurser som man kanske är i behov av att komplettera med.

Jag vet att vissa Ryska universitetsexamen inte godkänns i Sverige, utan man måste komplettera det hela. T.ex en rysk lärare i engelska, har inte godkänd lärarexamen i Sverige utan kompletteringar.

Kanske inte direkt mycket till hjälp, men men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in