2009-03-14, 14:07
Medlem
_-olle-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Den två första amerikanska atombomberna vägde 4 respektive 4,6 ton. Det enda tyska flygplan som kunde bära så tung last var He 177. Stridsspetsarna på V-1 och V-2 vägde mindre än ett ton.

1944 kunde det tyska bombflyget bara användas nattetid vilket gjorde att precisionen var usel. Bara V-1 och V-2 användes på dagen, och de flesta V-1 sköts ned. På natten hade man kanske kunnat träffa ett mål som Storlondon eller invasionsstränderna i Normandie, men risken att planet sköts ned hade varit stor.

Det ryska luftförsvaret var svagare än det brittiska, men samtigt var det längre till Moskva än till de potentiella målen på västfronten. Förutom att risken för nedskjutning och tekniska problem ökade med avståndet så fanns det också en stor risk att navigera fel. (Mardrömsscenario: planet tvingas nödlanda och ryssarna får bomben.)

Det är tveksamt om en fullastad He 177, som förmodligen hade fått byggas om för att lasta de klumpiga atombomberna, ens hade kunnat nå Moskva från Polen eller Baltikum. Att bomba andra mål, som Leningrad eller Kiev, hade sannolikt inte avgjort kriget på det stadiet. 1945 kunde USA bomba var som helst i Japan. Det kunde inte Tyskland göra i Europa 1944.

Summa summarum så är det tveksamt om Tyskland hade kunnat träffa något vettigt mål med bara en eller två atombomber till sitt förfogande. Det mest genomförbara hade nog varit att försöka träffa ett mål nära fronten, men det hade knappast avgjort kriget.

Jo, -44 är väldigt sent för Tyskland. Men om man betänker all koordination som skulle krävts för ett atombomsprojekt så kan man väl rimligtvis tänka sig att det skulle vara möjligt att koordinera en sista luftoffensiv. Naturligtvis diskuterar vi ett helt ahistoriskt och fullständigt osannolikt scenario, men inom ramen för spekulationerna kring kärnvapen borde det ändå vara möjligt.
Citera
2009-03-14, 18:49
Medlem
VerbalHolograms avatar
Hade det varit möjligt att leverera kärnvapenstridsspetsar med de ICBMs tyskland utvecklade under WW2?
Citera
2009-03-14, 19:23
Medlem
skalman1973s avatar
Det finns en tomte/foliehatt så påstår att tyskland faktiskt provsprängde en laddning på ön rygen under 1944 .......Vissa bevis som anförs är bla förhöjda strålningsvärden av vissa isotoper dessutom skall det finnas rester ev ev en något primitiv reaktor strax utanför berlin även där har man påståtts finna förhöjda mätvärden . Iofs anser jag själv att den där snubben är en foliehatt trots att han faktiskt lyckats lista en del argument som är svårsänkta
Citera
2009-03-14, 19:23
Medlem
Jermuks avatar
Det där med kärnvapen var väl också "en judisk vetenskap" och att man av den anledningen inte lade så stor vikt vid utvecklandet av den bomben.
Citera
2009-03-15, 15:11
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerbalHologram
Hade det varit möjligt att leverera kärnvapenstridsspetsar med de ICBMs Tyskland utvecklade under WW2?
Nej, det hade det inte eftersom de precis som V-1 och V-2 hade en vapenlast på ca ett ton (källa). Dessutom var inget av projekten i närheten av att bli färdigt.

Men eftersom det handlar om Nazityskland så florerar ändå de löjligaste rykten. Min favorit är det här:
By uncorrobated reports of some secondary and tertiary sources, three suborbital "spaceflights" with pilots (astronauts de-facto due to highest point of altitude of flight trajectory above 80 km) aboard of the A9 (or A9/A10) in 1945 are not confirmed and very likely did never happen.
Wiki har en bra sammanfattning av varför det tyska atomvapenprojektet misslyckades:
The success of the Manhattan Project is attributable to meeting all four of the following conditions:
  • A strong initial drive, by a small group of scientists, to launch the project.
  • Unconditional government support from a certain point in time.
  • Essentially unlimited manpower and industrial resources.
  • A concentration of brilliant scientists devoted to the project.
If any one of these four conditions had not been met, the Manhattan Project would have failed, and, in actuality, it succeeded only after the war in Europe had been brought to a conclusion. In Germany, only the first condition was met, and then only in a weaker sense than for the Manhattan Project.
Det är ytterst tveksamt om Tyskland med sina begränsade resurser hade kunnat lyckas även om projektet hade skötts på rätt sätt, men nu var man inte ens i närheten (och nu kommer någon att fråga "men tror du ändå inte att, om bara...").
Citera
2009-03-15, 23:57
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det är ytterst tveksamt om Tyskland med sina begränsade resurser hade kunnat lyckas även om projektet hade skötts på rätt sätt, men nu var man inte ens i närheten (och nu kommer någon att fråga "men tror du ändå inte att, om bara...").

Men tror du ändå inte att, om bara de tyska forskare som hade arbetat med Einstein hade kunnat utveckla en prototyp om det fanns tillräckligt med tid och uran?

Nu stretchar jag lite, jag vet att när första amerikanska atombomben blev klar hade Hitler redan beordrat att avbryta alla projekt som skulle kräva mer än ett år på sig att bli färdigt.

Men tror du ändå inte, att om bara tyskarna hade haft ett närmare samarbete med Sovjet innan kriget mot väst bröt ut, att de skulle kunna ha både resurserna och tiden det krävdes?

Om man hade väntat med Barbarossa alltså, eller helt enkelt använt samarbetet med Sovjet, för att skrämma upp väst. Sovjet var lika delaktigt i invasionen av Polen, så man tycker ju att tyskarna borde ha spelat lite på det.
Senast redigerad av Detfårinteplats 2009-03-16 kl. 00:04.
Citera
2009-03-16, 17:38
Medlem
daaajvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _-olle-_
1. Oerhört långt ifrån, så lång ifrån att de allierade faktiskt blev förvånade. Hitlers dyraste forskningsprojekt var ju von Brauns raketutveckling, en teknik de segrande makterna kastade sig över. Vidare har vissa historiker faktiskt argumenterat för att forskarna vid det tyska kärnvapenprogrammet medvetet förhalade forskningen. En sista faktor var att nazisterna under flera år aktivt motarbetade "abstrakt" och "judisk" vetenskap till förmån för "konkret" och "arisk" dito, vill man bygga en massa bilmotorer är väll det helt gångbart, men när du ska börja separera isotoper...

2. Oh ja. Det är jag helt övertygad om. Under de sista krigsåren återkom tysk propaganda ständigt till ett hemligt undervapen som skulle vända krigets gång. Hela Hitlers strategiska tänkande byggde på att ta enorma risker och fantisera om oväntade och fantastiska vändningar, tänk er bara ruset i den tyska staben när de började inse att Frankrikes arme faktiskt häll på att kollapsa. Speciellt om man tänker sig att de flesta var med den första gången tyskarna försökte sig på det där med världskrig.
Dessutom var Hitler ett stort fan av konceptet "totalt krig", så något utrymme för att tänka på civilbefolkningen fanns det inte.

3. Moskva och St. Petersburg (Leningrad). Jag tror Hitler skulle välja att använda bomberna som terrorvapen mot Sovjetunionen och som avskräckande vapen mot Britterna och Amerikanerna.
Anledningen att jag tror det är att Hitler betraktade kriget mot Sovjet som ett utrotningskrig inför Tysk expansion medan kriget mot Storbritannien var en oönskad distraktion. Hitler hyste enbart förakt för Ryssar(rasmässigt) och Kommunister(ideologiskt), men en viss beundran för de imperiebyggande britterna.
Så med två bomber skulle Hitler chansa på att de allierade skulle tro han har fler.
Dessutom skulle en kärnvapenattack mot London, "världens huvudstad", omöjliggöra fred med amerikanerna som såg sitt engagemang i kriget som ett steg i byggande av en ny geopolitisk ordning.

Slutligen skulle jag bara vilja påpeka att jag inte heller tror att Amerikanarna skulle våga/vilja använda ett kärnvapen mot Berlin, eller någon annan tysk stad för den delen heller.

Du får inte glömma att Hitler hyllade ryssarna för att de var de rättfärdiga vinnarna av kriget 1945, som visade mod och tålamod, och att han hyste hat mot Storbritannien och Förenta Staterna som då var.. hmm veka och fega, om jag får använda egna ord.
Citera
2009-03-16, 18:23
Medlem
_-olle-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daaajvid
Du får inte glömma att Hitler hyllade ryssarna för att de var de rättfärdiga vinnarna av kriget 1945, som visade mod och tålamod, och att han hyste hat mot Storbritannien och Förenta Staterna som då var.. hmm veka och fega, om jag får använda egna ord.

Hmm... kanske det... antar att H-mannen inte är känd för sin principfasthet...
Citera
2009-03-16, 19:05
Moderator
Tystnads avatar
Finns trådar om detta ämne ,en länk:https://www.flashback.org/showpost.php?p=12480205&postcount=40

På dina frågor så svarar jag:
1:Långt ,långt ifrån
2.Utan tvekan hade Hitler använt den som sista utväg ,betänk hur hårt ansatt och trängd han var dem sista månaderna.
3:Moskva eller någon annan större Rysk stad
Citera
2009-03-17, 00:45
Medlem
stejars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordiskStolthet
Bra givande svar...

Jag tror också Hitler hade släppt sina bomber i öst och inte i väst, Men jag tror inte att Leningrad hade bombats då det ligger ganska nära Ostpreussen, Baltikum samt Finland, strålningen hade skadat egna intresseområden.

Moskva hade givetvis fått en smäll. Den andra bomben är lite knepigare... Kiev kanske?
Så ni tror att han hade sett till att få strålning på det ända ställe där han kunde få olja? Se Ploiesti på en europeisk karta.
Så vit jag vet så beprovades de där V2 raketerna, de var relativt nära med att få en kärnladdning men alla alierade såg till att sabotera projektet. Tung vatten fabriken osv.
Senast redigerad av stejar 2009-03-17 kl. 00:52.
Citera
2009-03-17, 00:49
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stejar
Så ni tror att han hade sett till att få strålning på det ända ställe där han kunde få olja? Se Ploiesti på en europeisk karta.
Så vit jag vet så beprovades de där x2 raketerna, de var relativt nära med att få en kärnladdning men alla alierade såg till att sabotera projektet. Tung vatten fabriken osv.
http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=1534_4
Citera
2009-03-17, 01:08
Medlem
stejars avatar
Få se nu, tyska förskare lyckats inte att få rätt uranium och en fungerande atom bomb under nazi tysklands på 3 år, men inom ett år så grejar de det, hmm.......
vi är väl alla overens att de som såg att atom bomben som släptes av Enola Gay var framtagen av samma förskare som var i nazi tyskland, de flögg först ur Tyskland de såg jänkarna till.
Som mål så var det London som var säkraste kortet, de visste exakt vilka risker finns men ansåg att kriget skulle vända bara man demolariserar britterna. Tror ni att om Hitler hade lyckats få de v2 raketerna att fungera, hade amerikanerna kommit till Europa? det är väl en retorisk fråga. Jänkarna var så dåligt rustade då, att de sket på sig bara när de tänkte på Normandie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in