Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-11, 10:10
Medlem
Hej jag har ett mindre problem, på något skumt sätt så har överklocknings funktionen satts på till ett radeon x1900 kort. Vilket är en funktion vilket följer med ATI Catalyst paketet. Det jag undrar är kan detta ske utan att jag användarn rör detta?

Datorn har crashat väldigt mycket tack vare att kortet överhettade innan datumet vilket är speciferat samt att en del virus var inne på burken.
Jag är säker på att jag inte varit inne på dessa funktioner och lekt!
Kan dessa funktioner på nåt sätt ändras av virus eller en enkel crash?
Citera
2009-03-11, 15:34
Medlem
-ELF-s avatar
Det är nog mycket möjligt att det kan hända utan att användaren har rört det. I så fall bör det vara ett virus som har ställt om inställningarna.
Har du ställt tillbaka inställningarna så det inte kraschar igen?
Citera
2009-03-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Det är nog mycket möjligt att det kan hända utan att användaren har rört det. I så fall bör det vara ett virus som har ställt om inställningarna.
Har du ställt tillbaka inställningarna så det inte kraschar igen?

Problemet är detta är en Hem-Pc dator och de vill att jag ska pejja för ett nytt kort + reparation. Kortet har varit skit dåligt och överhettat sen jag fick det.
Crashat hela tiden. Jag vill inte pejja ett öre eftersom att jag är säker på att jag inte rört det.

Vill lägga till att jag lämnade in datorn för reparation eftersom att datorn crashade, hade hört att heala x1900 serien sög. Nu snackar de om att jag skulle ha överklockat kortet vilket låter skit skumt med tanke på att jag inte rört det.
Senast redigerad av Chrillz 2009-03-11 kl. 17:08.
Citera
2009-03-18, 13:23
Medlem
Någon som har nån idee?
Citera
2009-03-18, 13:32
Medlem
whatevvas avatar
Var ett tag sen jag hade ett radeon kort, men av vad jag kommer ihåg av catalyst så i clockfunktionen finns det en ikryssruta för "only overdrive on 3d applications" kanske haft den ikryssad? och gamat.
Senast redigerad av whatevva 2009-03-18 kl. 13:38.
Citera
2009-03-19, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatevva
Var ett tag sen jag hade ett radeon kort, men av vad jag kommer ihåg av catalyst så i clockfunktionen finns det en ikryssruta för "only overdrive on 3d applications" kanske haft den ikryssad? och gamat.

Nix tankade ner programmet och det är en egen ruta dessutom måste man accepta om man vill ställa in dem manuellt.
Citera
2009-03-20, 06:45
Medlem
Funktionen heter tydligen "ATI OverDrive", om denna skulle ha aktiverats på något sätt (är det möjligt att tex ett spel eller 3e programvara aktiverar detta?).
Vad har detta för påverkan på kortet i sig, från vad jag har hört så skall inte detta kunna frya kortet. Eftersom att kortet "fungerade" dvs den kan utföra lättare beräkningar och köra saker som inte kräver så mycket av kortet, men så fort 3dmarks tex börjar med de mest krävande delarna i benchmarks testet så crashar datorn / screen tearing börjar. Är det möjligt att byta fläkt och på så sätt undvika extrema temperaturer vilket i sin tur orsakar crasher?

Vad innebär detta för kortets garanti om denna är aktiverad, kortet ska i teorin inte pajja om man aktiverar en funktion företag har med i sin egen "driv build".

Jag vore super tacksam för ett svar bara det senaste är relevant
Senast redigerad av Chrillz 2009-03-20 kl. 06:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in