2009-03-10, 18:52
Medlem
MoccaMasters avatar
Tja!

Jag har länge varit inne på att läsa till Personalvetare i och med att jag alltid tyckt rekrytering och personalutveckling varit intressant, vilket iofs jag fortfarande gör. Dock så har jag, under den senaste veckan, börjat fundera lite på att läsa till typ Studie- och Yrkesvägledare och kanske ytterligare något, för att sedan satsa på att bli s.k. Karriärcoach. Måste erkänna att titeln känns lite luddig men det verkar onekligen jävligt kul att få guida folk och försöka hitta rätt man för rätt jobb, osv.

Vad tror ni, glorifieras yrket pga det smått flashiga namnet?

Kommer jag få sitta och övertala somalier att ta sig i kragen och börja arbeta, eller arbeta med målinriktade och intressanta människor?

Finns det chans till arbete i privat sektor, eller kommer jag bli förpassad till något grått kontor på St Botvids Gymnasium i Tumba?

Någon med erfarenhet?

Ciao
Citera
2009-03-11, 00:02
Medlem
MoccaMasters avatar
Inga åsikter?
Citera
2009-03-11, 00:52
Medlem
Var inte Runar (Norrbaggen som var gift med Carola) karriärcoach?
Tror tyvärr att för de flesta så innebär det att sitta med de hopplösa som absolut inte kan få något jobb, tror inte direkt att personalvetare brukar ge karriärscoaching åt näringslivets toppar.
Citera
2009-03-11, 01:47
Moderator
Semesters avatar
Bemanningsföretag är riktig big business. Likaså head-hunting byråer.

Jag känner en tjej som utbildade sig till beteendevetare och som nu jobbar med att matcha sökande till olika jobb.
Citera
2009-03-11, 08:46
Medlem
Kuggarns avatar
En titel som Karriärcoach känns spontant som om den borde backas upp med någon form av egen empirisk erfarenhet av att ha en karriär som är värd att tala om. Viss glorifiering av yrket således. Rekryterare låter som en mer rimlig yrkesbeskrivning eller studievägledare.
Citera
2009-03-13, 05:18
Medlem
hmm karriärs coach är en grej jag länge tänkt på och ser mig själv som faktist. Det verkar mkt intressant för det kan ju bli det man själv gör det till om man gör sig till en konsult. Och de verka jobba med sånt jag gör på fritiden ^^
Men är PA programmet rätt väg för en sån titel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in