2009-03-13, 16:37
  #13
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Du har trefas in i din central iallafall. Det ser du på de tre smältsäkringarna längst ner, bredvid huvudbrytaren.

Tack för svaret! Misstänkte att det var så iom detta och att det står något om trefas högt upp på en liten skylt, men eftersom jag är totalt rudis på detta är det bäst att fråga någon som har lite koll..
Citera
2013-02-17, 20:32
  #14
Medlem
rosa_humlas avatar
Hej,

Lånar tråden då jag stött på ett problem.

Har ingen koll på el alls och ska precis köpa spis (standard med ugn och spis, dock induktionshäll). Måste ha trefas och nolla, och behöver veta dels vad jag har idag, dels ungefär vad det kan tänkas kosta att åtgärda. Spisen jag har idag är en glaskeramisk sak med vanlig stickkontakt baktill. Huset är ett bostadsrättshus i Sthlm som är byggt 2002/2003. Bifogar bild på proppskåpet enligt frågor ovan, men vet inte om det kan hjälpa till att lösa min fråga. Skrik gärna till om annan info behövs från mitt håll.

http://www.ladda-upp.se/bilder/vuevlnyojxokq/

För att repetera:
- Vad har jag idag? Enfas?
- vad kan det tänkas kosta att uppgradera (i brist på bättre ord) till trefas och/med nolla? Har fortfarande utrymme för ROTavdrag.

Stort tack på förhand,
rosa_humla
Citera
2013-02-17, 20:53
  #15
Medlem
Vardons avatar
Skulle ju gissa att du har 3-fas med tanke på:

Jordfelsbrytarens storlek
Samt att du har en inkommande EKKJ 4x6/6 (4 ledare a 6mm2 med skärm på 6mm2)'

Nolla har du i centralen då du har jordfelsbrytare.

När du skriver vanlig stickkontakt? Är det vanlig som i vanliga vägguttg eller vanlig som i vanlig spisuttaget? Är det vanlig vägguttaget lär du behöva dra en ny matning från centralen till spisen.
Citera
2013-02-17, 21:05
  #16
Medlem
rosa_humlas avatar
Intressant, tack för infon!

Bifogar foto på kontakten bakom spisen samt infon som sitter på den spis vi har idag. Det står 400 V på spisens baksida, innebär det att det är trefas? Ledsen om jag låter puckad, men är inte så bevandrad inom det här området.

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/bild_2-975.JPG <-- Kontakten i väggen, den jag menade ovan när jag skrev stickkontakt

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/bild_3-190.JPG Bild på baksidan av befintlig spis

Har när jag köpte spisen beställt hemlev samt installation. I det fall jag verkligen har trefas redan, innebär det bara att jag kan dra ur gamla spisen från väggen och då är allt framdraget för nya spisen?

Tack för att du engagerar dig!
Citera
2013-02-17, 21:14
  #17
Medlem
Den gröna stickproppen är ett såkallat Perilexuttag/stickpropp, vilket klarar av tre faser, Nolla, Jord.

Spisen kan köras på tvåfas eller Trefas, så antingen har du två eller trefas fram till spisen. Funkar inte med Enfas till spisen eftersom den inte stödjer det.
Öppnar man plåten bak på spisen så man ser hur de har kopplat kan man utläsa om det går på två faser eller tre faser.

Men ja vågar påstå att det skulle vara TreFas eftersom inkommande till hus är det, det belastar faserna lika vilket gör att de drar mindre ström.

Har du tillgång till en Spänningsprovare så använd den i vägguttaget bakom spisen.

ps
hur många säkringar måste du slå ner i centralen för att spisen skall DÖ helt och hållet?
är det tre stycken = trefas.
Citera
2013-02-17, 21:28
  #18
Medlem
rosa_humlas avatar
Hej igen,

Såhär ser kontakten ut som sitter i väggen:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/kontakten-268.JPG

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/kontakten-126.JPG

Säger det er någonting mer?
Citera
2013-02-17, 21:47
  #19
Medlem
Den säger ju mig då, att troligtvis är spisen du har nu, endast trefas +jord. Ingen Nolla!

Och då e ju frågan, finns det Nolla i Väggen!?! Eftersom den nya spisens induktionshäll troligtvis går på 230V (en fas +nolla) och själva ungen går på 400V (två eller tre faser bara.)

Då är det enda alternativet, att öppna dosan i väggen, OM du inte har spänningsprovare!!
Har du inte det så, bör det komma fram FEM trådar alltså alla plintar i uttaget i väggen skall ha en tråd var för att du ska ha tre faser +Nolla +Jord.
[Ta gärna en bild, Stäng av strömmen och innan du öppnar om du är rädd om dig!!!]

Men har du nu spänningsprovare, kan man prova och mäta mellan de fyra runda hålen allt eftersom.
Bild
Mellan
L1 - L2 = 400V
L2 - L3 = 400V
L3 - L1 = 400V
N - mot valfritt L = 230V
N - Mitten (Jord) = 0V
Citera
2013-02-17, 22:03
  #20
Medlem
rosa_humlas avatar
Tack för svar.

Jag ber en elektriker kolla och ge mig ett prisförslag, men tack för all info, det blir utmärkt som hjälp när jag ska förklara min förfrågan

Mvh rosa_humla
Citera
2013-02-17, 22:19
  #21
Medlem
Gör så! Hoppas det löser sig!!
Citera
2013-02-18, 07:01
  #22
Medlem
Aktieklipparns avatar
När jag va nyinflyttad för många årsedan så skulle jag köpa nya element till huset.
Fick då frågan på Hornbach om det va 220 eller 3-fas, och jag blev lite tveksam.

Då frågar dom hur många kablar som kommer ut från väggen! 2 säger jag.
ja, då har du 220v sa dom inkompetenta jävlar skall inte svara på sånt!

Kollade med en elektriker som mätte elen, och det va 3-Fas som va delat från en dosa
alltså 1-Fas till varje element samt nolla, kunde gått illa om man köpt 3-Fas.
Citera
2013-02-18, 09:30
  #23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
kunde gått illa om man köpt 3-Fas.
Nej, det hade inte gått illa alls mer än att du fått fesjumna radiatorer.

Hade du haft 400V och köpt 230V hade det gått illa för radiatorerna däremot.

För övrigt så är en 400V-radiator 2-fas, inte 3-fas.
Citera
2013-02-18, 10:55
  #24
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, det hade inte gått illa alls mer än att du fått fesjumna radiatorer.

Hade du haft 400V och köpt 230V hade det gått illa för radiatorerna däremot.

För övrigt så är en 400V-radiator 2-fas, inte 3-fas.

Jag skrev fel: kunde gått illa om jag köpt 220 , eftersom jag hade 3-fas

Enligt elektrikern så hade det kunnat medföra livsfara om jag kopplat in dom och
lagt en hand på bägge elementen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in