2009-03-10, 13:34
Medlem
Burtons avatar
Tänkte söka en sommarkurs som back-up ifall det inte blir något sommarjobb.
Vill komplettera min utbildning med att läsa lite webdesign/grafisk design. Så vilken utbildning bör jag välja? Den ska då vara helt på distans utan obligatoriska träffar.

De som jag lyckats hitta som kan tänkas passa:
Webbdesign, Högskolan på Gotland
Webbutveckling, Högskolan i Malmö
CSS-baserad webbdesign, Umeå universitet
Flash för grafisk design, Umeå universitet
Webbdesign med JavaScript och Document Object Model, Umeå universitet
Webbdesign, grund, Umeå universitet

Så är det någon som har erfarenhet av dom här kurserna? Eller har någon annan åsikt. Tack!
Citera
2009-03-10, 13:40
Medlem
webdesignskolan

Här är en bra kurs som du kan läsa innan du börjar på en riktig högskolekurs, för att få lite kött på benen: http://www.webdesignskolan.com/
Citera
2009-03-10, 13:56
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burton
Vill komplettera min utbildning med att läsa lite webdesign/grafisk design. Så vilken utbildning bör jag välja? Den ska då vara helt på distans utan obligatoriska träffar.

Så är det någon som har erfarenhet av dom här kurserna? Eller har någon annan åsikt. Tack!

Har ingen erfarenhet av kurserna i sig.
Men Högskolan på Gotland har en bra plattform för sina Internetbaserade kurser, de andra lärosäten där jag testat distanskurser har varit betydligt mer böckiga att komma igång med.
Dessutom har distanskurserna på Gotland aldrig några obligatoriska träffar, iaf inte de kurser jag kollat på/läst.
Citera
2009-03-10, 15:58
Medlem
Citat:

Haha mitt i prick. dom tre första kurserna har jag faktiskt läst. Kan kortfattat skriva ner mina opinions.

Webbdesign, Högskolan på Gotland: Kursen är ganska dåligt utformad och lullig, Krävs att du kan koda HTML och CSS lite grann innan då lärarna oftast är osynliga i forum osv och kurslitteraturen svag. Litteraturen är dessutom av helt annan handling än kursinnehållet. Engelsk litteratur inriktat på en rätt enkel HTML och knappt någon CSS som du ändå måste kunna sen. Eleverna hjälper varandra där. Lärarna är snälla med betyg osv. hyfsad feedback på uppgifterna. Kursen har fått mycket kritik i kursforumen av eleverna då jag gick.

Webbutveckling, Högskolan i Malmö: Fantastsk kurs och en väldigt bra portal "webzone". Hypertrevliga och engagerade lärare som är rätt noggrana. Dom är hårda på att allt ska kodas i anteckningar och valideras och koden ska dessutom vara snyggt indenderad. Svårare kurs än den på Gotland för en som aldrig kodat själv alltså. Men helt klart en kurs man lär sig mycket på och som är väldigt rolig. Mkt material ges ut och även filmer. Bästa kursen av dessa du angett. Lärde mig mycket där. dessa 7,5 poäng är klart mer lärorika än dom 15 på Gotland.

CSS-baserad webbdesign, Umeå universitet: En helt okey kurs inriktad på CSS. Ganska enkel. Kunde CSS innan och öppnade aldrig kursboken och fick VG på kursen. Inriktar sig mycket på design med Div-boxar och positionering av dessa. Man skall positionera redan klar html. Avslutas med ett eget examinationsarbete. Bryr sig inte så mycket hur snyggt koden är skriven utan mer på desigen. Men helt klart värd att läsa och hyfsat engagerade lärare.

/ Jonte

PS: Samtliga är utan obligatoriska träffar.
Senast redigerad av Jonte79 2009-03-10 kl. 16:03.
Citera
2009-03-10, 17:02
Medlem
Burtons avatar
Jonte79// Låter ju som att det kanske är Högskolan i Malmö som gäller då. Vad krävs för kunskaper för att klara av det? Har pillat lite med html och css men inte speciellt mycket. Kommer dock försöka lära mig lite innan sommaren och har även en del av en kurs jag läser just nu där webbsidesskapande kommer ingå.

Men räcker det att vara engagerad och noggran eller måste man ha tidigare kunskaper så att säga?
Citera
2009-03-10, 18:01
Medlem
Citat:
Jonte79// Låter ju som att det kanske är Högskolan i Malmö som gäller då. Vad krävs för kunskaper för att klara av det? Har pillat lite med html och css men inte speciellt mycket. Kommer dock försöka lära mig lite innan sommaren och har även en del av en kurs jag läser just nu där webbsidesskapande kommer ingå.

Men räcker det att vara engagerad och noggran eller måste man ha tidigare kunskaper så att säga?

Du behöver inte ha några förkunskaper alls. Är du engagerad, intresserad och noggran så är det absolut inga problem. Rekommenderar helt klart Malmö. För där lärde jag mig koda riktigt bra och det är en riktigt bra början om man har intresse. På Malmö var det förbjudet att använda te.x Dreamweaver. Allt skulle kodas förhand och det lärde man sig jäkligt mycket på. Numera använder jag bara anteckningar eller nån enkel texeditor. aldrig Dreamweaver. Får bättre koll på koden då.

Här är en gammal examinationsuppgift från kursen som jag googlade fram och den gäller inte längre, Men kan se ungefär hur det är:

http://www.ts.mah.se/utbild/da7710/ht06/u7.asp
Citera
2009-03-11, 12:54
Medlem
Burtons avatar
Tack så mycket för svaret, låter ju riktigt fint det där då.
Förhoppningsvis kommer jag ju få jobb men alltid skönt att ha en sommarkurs och CSN att falla tillbaka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in