2009-03-10, 13:21
Medlem
Tjena, detta är ett problem som jag haft en tid tillbaks, men orkat inte ta tag i det förrens nu. Min stationära dator beter sig lite dumt åt. Så fort "laddar windows" bilden kommer upp (kör XP) så stänger datorn av sig automatiskt. Det går aldeles utmärkt att starta datorn i felsäkert läge, men ser ju inte så kul ut .
Vad tror ni, såhär på rak arm, är det moderkortet, eller något så enkelt som nätaggregatet som krånglar?

EDIT: såg att det fanns några trådar om detta, men ni får gärna svara ändå om ni orkar
Senast redigerad av Square_nothing 2009-03-10 kl. 13:30.
Citera
2009-03-10, 13:31
Medlem
Kumhos avatar
Jag hade samma problem som du, mitt berodde förmodligen på
ett antal trojaner som tagit sig in.

Jag orkade inte spekulera eller leta fel så jag sparade ner allt viktigt i
felsäkertläge och gjorde en ominstallation. Efter det var det inga problem.
Citera
2009-03-10, 14:18
Medlem
punkds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Square_nothing
Tjena, detta är ett problem som jag haft en tid tillbaks, men orkat inte ta tag i det förrens nu. Min stationära dator beter sig lite dumt åt. Så fort "laddar windows" bilden kommer upp (kör XP) så stänger datorn av sig automatiskt. Det går aldeles utmärkt att starta datorn i felsäkert läge, men ser ju inte så kul ut .
Vad tror ni, såhär på rak arm, är det moderkortet, eller något så enkelt som nätaggregatet som krånglar?

EDIT: såg att det fanns några trådar om detta, men ni får gärna svara ändå om ni orkar

Starta datorn i felsäkertläge. Starta msconfig (i kör/run). Avaktivera alla tjänster / autostartprogram. Prova först med att lägga till alla tjänster samt autostart saker som kommer från Microsoft. Starta om datorn ock kolla om du kommer in i normalt läge. Funkar detta så är det bara att fortsätta och lägga till en tjänst i taget tills du kommer fram till den som gör att din dator startar om sig.
Litet tips är att lägga in typ spybot eller liknade program och köra ett varv med det samt att kolla din burk om du har virus osv.

Om det skulle vara hårdvarurfel så misstänker jag att din dator skulle bete sig lika när du försöker att starta den i felsäkert. Det skulle iof kunna vara minnes fel alt din hårddisk som håller på att gå sönder. Vem vet
Citera
2009-03-11, 08:43
Medlem
Jag tror jag fick något liknande igår på min stationära, jag satt och kollade en tv-serie (via datorn till tv) och då hörde jag ett pip 3min senare typ och kollade datorn.

Jag hade då fått ett popup medelande som var så litet att man bara såg att det var internet explorer och att man kunde trycka kryss, minimera eller maximera.

Jag stängde ner popuprutorna och då kom dom upp igen sen så såg jag att mitt virus program hade stängt av sig :S så jag startade det igen och då hittade den en trojan i System32 mappen med något namn som börjar på "P", kan ge fullständigt namn när jag kommer hem.

Mitt virusprogram kunde inte ta bort filen pga att det var en aktiv process så jag stängde ner processen och tog bort filen manuellt och gick in i MSconfig och tog bort allt med samma namn, sen började jag se vidare på serien och 2-3min senare igen så startade datorn om sig och nu kommer jag inte längre än till efter "Windows laddar" skärmen, precis innan inloggningen ska komma fram så startas datorn om.

Jag kan fortfarande gå in i felsäkert läge men när jag kom så långt så hade jag inte tid att sitta kvar så jag stängde av datorn och ska kolla på det mer när jag kommer hem.

Jag letar själv efter trådar om detta och skulle gärna vilja att du postar trådarna här, ska försöka hitta trådar om det själv nu sålänge.
Citera
2009-03-11, 18:10
Medlem
Viruset hette Prunnet.exe och har googlat runt lite nu och det verkar vara ett vanligt popup virus, jag tog bort "starta om windows vid systemfel" och då blev det en blue screen

BLUE SCREEN!

jag vet inte om det har med att nätverkskortet har pajat eller något :S
Ska testa att ta bort ALLT i autostart under MSconfig nu och se om det startar.
Senast redigerad av Twiizz 2009-03-11 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in