Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-03-09, 22:41
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Nja, bästa å bästa ska vi väl inte överdriva. Här måste du gå in i programmet, välja filmen genom att gå genom en massa listor å grejer för att sen starta programmet. Istället öppnar ja mkv filerna direkt till VLC. Slipper helskärm som man inte ens kan komma ur och allt detta.

Enligt mig är VLC de bästa mediaspelaren någonsin. Liten, går att göra helskärm med klick på den å sen minimera genom att klicka på den igen, inte Plex... men de e jag iallafall ....

cmd+f går man in och ut i fullskärm med.
Plex är ju tänkt som ett ställe där man har samlat all sin media. Bilder, musik, filmer. Finns schyssta plugin och den spelar allting utan att packa upp det.
VLC är ingen favorit, den kraschar varannan gång hos mig trots ominstallationer. Dessutom är den fruktansvärt ful.
Citera
2009-03-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
cmd+f går man in och ut i fullskärm med.
Plex är ju tänkt som ett ställe där man har samlat all sin media. Bilder, musik, filmer. Finns schyssta plugin och den spelar allting utan att packa upp det.
VLC är ingen favorit, den kraschar varannan gång hos mig trots ominstallationer. Dessutom är den fruktansvärt ful.

Ber om ursäkt, håller på å lära mig OSX och alla shortcut kommandon. De sköna är att när man använder olika program som har dom samma shortcut kommando och det är bra, men ja förstår inte vad fulheten med VLC har med att kolla film att göra. Du ska se på filmen, inte VLC ramen u see.. hahah
Citera
2009-03-09, 22:53
Medlem
Lanoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Nja, bästa å bästa ska vi väl inte överdriva. Här måste du gå in i programmet, välja filmen genom att gå genom en massa listor å grejer för att sen starta programmet. Istället öppnar ja mkv filerna direkt till VLC. Slipper helskärm som man inte ens kan komma ur och allt detta.

Enligt mig är VLC de bästa mediaspelaren någonsin. Liten, går att göra helskärm med klick på den å sen minimera genom att klicka på den igen, inte Plex... men de e jag iallafall ....

ja jag kör då det enbart som media center och då är det rätt nice. pumpar två externa hdds fulla med film och har dom ute vid projektorn. kopplar upp datorn och så listas allt som finns på de externa. Funkar rätt bra när man är ett gäng som ska kolla film. Bläddra mellan posters och få upp info om filmerna.
Håller dock med om att VLC äger när man ska kolla serier och sånt i sängen innan man somnar
Citera
2009-03-14, 01:38
Medlem
Ett nytt problem med Plex och mkv filer är subtitles.
Mina filmer har typ mellan 7-15 olika subtitles, med VLC är det bara att ta undertexter och välja Svenska från listan, men hur gör man detta i Plex ?

EDIT, hittade den ..
Senast redigerad av Pulse82 2009-03-14 kl. 01:42.
Citera
2009-03-14, 03:52
Medlem
Durkslags avatar
Plex är nog mer tänkt som en frontend i en HTPC, t.ex. en Mac Mini. Om man bara använder datorn till att kolla film/serier på är det perfekt att ha allt samlat i ett program och inte behöva använda musen för att leta runt i Explorer.

VLC är perfekt när man snabbt vill öppna en fil på sin vanliga dator och luta sig tillbaka i stolen. Tyvärr är den inget vidare på att spela upp HD-material då den saknar DXVA. Vet inte vilka alternativ det finns men i Windows finns Media Player HC som är väldigt bra.
Citera
2009-03-14, 04:20
Medlem
Itmans avatar
Explorer? Windows media player? Nu förstår jag ingenting
Hade en liten fråga angående plex:
Min macbook varvar som satan då jag har programmet igång, alltså utan att jag spelar upp någonting. Är det bara så för mig? Med varva menar jag att fläktarna går på för fullt.
Citera
2009-03-14, 10:42
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Explorer? Windows media player? Nu förstår jag ingenting
Hade en liten fråga angående plex:
Min macbook varvar som satan då jag har programmet igång, alltså utan att jag spelar upp någonting. Är det bara så för mig? Med varva menar jag att fläktarna går på för fullt.
Processorn blir varmare och då går fläktarna på för att kyla processorn och allt annat som blir varmt. Ja.
Citera
2009-03-14, 12:39
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
Processorn blir varmare och då går fläktarna på för att kyla processorn och allt annat som blir varmt. Ja.
Det är jag med på, men jag undrar vad det är som orsakar denna hetta..? För Plex kan väl knappast vara krävande när det är idle så att säga. Flash är ju en annan sak som får macen att gå från 0 till 100 på två röda.
Citera
2009-03-14, 13:01
Medlem
Durkslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Det är jag med på, men jag undrar vad det är som orsakar denna hetta..? För Plex kan väl knappast vara krävande när det är idle så att säga. Flash är ju en annan sak som får macen att gå från 0 till 100 på två röda.
Mina fläktar börja också snurra på som bara den när jag startar XBMC/PLEX på den bärbara. Det är väl menyerna som har massa AA, skuggor och liknande som är rätt krävande.

...sen menar jag självklart Finder och inte Explorer i min post här ovanför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in