2009-03-10, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Poäng!
I mitt kontrakt står det också 3-kammarbrunn, men det är bara två kammare i den...

Om det står fel tekniska uppgifter i kontraktet så KAN det vara så att du har regressrätt enl köplagen §30-33.

Annars känns det här som ett klockrent dolt fel - oupptäckbart, men avviker definitivt från vad man kan förvänta sig utifrån ålder, skick etc.
Citera
2009-03-10, 08:07
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piece
Det är därför du har infiltration, den tredje kammaren...
Men det finns ju brunnsringar med tre kammare i, vad kallas de?
Citera
2009-03-10, 08:33
Medlem
Citat:
Men det finns ju brunnsringar med tre kammare i, vad kallas de?

Trekammarbrunn och infiltrationsbädden är grus/sandbädden efter avloppsbrunnen. Något annat har jag inte hört..förrän nu...om jag förstått det rätt.
Citera
2009-03-10, 08:35
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Trekammarbrunn och infiltrationsbädden är grus/sandbädden efter avloppsbrunnen. Något annat har jag inte hört..förrän nu...
Jag säger inte emot. Jag är inte kunnig inom området, det är därför jag frågar.
Citera
2009-03-10, 08:38
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piece
Det är därför du har infiltration, den tredje kammaren...
Vad kallas den här typen då?
http://www.kungsbacka.se/upload/Miljo-%20halsa/trekammare_c.jpg
Citera
2009-03-10, 08:45
Medlem
Då svarar väl jag igen. Trekammarbrunn, som det står i länken.
Hoppas det löser sig för dig, skriv gärna här om hur det gått när allt är klart..

Skulle också vilja ha ett förtydligande från piece..
Senast redigerad av Nafets 2009-03-10 kl. 09:13.
Citera
2009-03-10, 09:17
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Hoppas det löser sig för dig, skriv gärna här om hur det gått när allt är klart..
Eftersom det finns en friskrivningsklausul så blir det så att jag får pröjsa själv. Killen som gräver konstaterade att en del av infiltrationsbädden är oanvänd eftersom puckot som lagt den använt fel rör där. Om kommunens inspektör går med på det lägger vi rätt rör där och skyfflar igen. Då funkar bädden åtminstone ett tag till, så vi kan vänta till våren och tjällossningen innan vi gräver upp och byter ut hela bädden.
Citera
2009-03-10, 09:31
Medlem
Citat:
Eftersom det finns en friskrivningsklausul så blir det så att jag får pröjsa själv. Killen som gräver konstaterade att en del av infiltrationsbädden är oanvänd eftersom puckot som lagt den använt fel rör där. Om kommunens inspektör går med på det lägger vi rätt rör där och skyfflar igen. Då funkar bädden åtminstone ett tag till, så vi kan vänta till våren och tjällossningen innan vi gräver upp och byter ut hela bädden.

Ok.
Det går att fuska till det genom att använda grövre material som släpper igenom bättre.
Men om jag förstår dig rätt så är det första delen av bädden du ger dig på och då tror jag mitt tips faller.
obs. inget du nämner för inspektören..
Citera
2009-03-10, 09:35
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ok.
Det går att fuska till det genom att använda grövre material som släpper igenom bättre.
Men om jag förstår dig rätt så är det första delen av bädden du ger dig på och då tror jag mitt tips faller.
obs. inget du nämner för inspektören..

Bädden är gjord av någon kudde som tydligen är till för sådant. Vad som finns under den vet vi inte än. Sista biten av infiltrationsröret är inget rör, där har pappskallen använt vanlig gul flexslang utan några hål i, så därför är den delen av infiltrationen oanvänd. Där byter vi till rätt rör och hoppas på att det funkar till våren när allt görs om. Det är dryga halvmetern djup tjäle här, så det drar upp grävkostnaden. Därför vill jag vänta till våren om det går.
Citera
2009-03-10, 09:42
Medlem
Läs vad bredställ säger..
kontakta mäklaren. eller gå in på byggahus.se. där finns det folk som kan svara på det mesta.
Citera
2009-03-10, 11:27
Medlem
pieces avatar
Rekommenderar läsning här
http://www.avloppsguiden.se/
http://www.avloppsguiden.se/avloppsteknik/slamavskiljare.htm
Om jag inte helt har missuppfattat 3kammarbrunnen så ska avskiljning ske i 3 steg, 3 kammare. Den sista kammaren är till för vattnet. Det vatten du du skickar i infiltrationen ersätter den tredje kammaren.
Senast redigerad av piece 2009-03-10 kl. 11:31.
Citera
2009-03-10, 21:28
Medlem
Flamsans avatar
I den komunen jag bodde var det trekammarbrunn+filterbädd som gällde inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in