2009-03-06, 20:52
Medlem
Jag och två vänner har planerat att flytta in i en fyra tillsammans. Jag är arbetslös men har besparingar för att klara mig tills jag börjar studera på universitet, och båda mina vänner arbetar / ska arbeta inom kort. Problemet är att jag är den som har väntat längst av oss i Bostadens kösystem, varför det är på mig anmälningen står. Därför kommer kreditförfrågan att komma på mig. Jag är inte säker på att min begränsade inkomst förra året kommer att räcka för ett godkänt på den fronten.

En av mina vänner har däremot arbetat i över två år och har relativ ekonomisk säkerhet med sin fasta inkomst. Är det möjligt att lägga över kreditförfrågan på honom, eller kommer min anmälan automatiskt att nekas då/om min kreditkoll fallerar?
Citera
2009-03-06, 23:38
Medlem
MoccaMasters avatar
Utan fast anställning kan det bli svårt med vissa värdar, alternativt kan du ju låta en förälder gå in som borgensman som säkerhet. Det funkade iaf för en polare till mig som flyttade ihop med sin tjej nyligen till en lägenhet som de, enligt mallen, inte hade råd med.

Lycka till!
Citera
2009-03-07, 00:02
Medlem
Måste väl gå lika bra att låta den av oss med fast anställning gå in som borgensman? Föräldrarna har väl inte direkt något särskilt ansvar för någon som är över 18?
Citera
2009-03-07, 12:02
Medlem
Snurrens avatar
Jag tycker inte att det är schysst att låta ens vänner gå i borgen för en, det är alltid ett risktagande. Bättre att be föräldrarna. Man säger ju att "gå i borgen är att gå i sorgen". I det här fallet går det nog inte att enkelt göra kreditprövning på kompisen, utan bostadsbolaget vill ha en borgensman.
Citera
2009-03-07, 16:10
Medlem
Som sagt så ska vi flytta in tillsammans. Vännen i fråga (min kusin) som har fast inkomst var initiativtagaren till hela hopflyttningen, och han vill att kreditkollen ska gå på honom istället. Det handlar inte om att vara schysst eller låta någon annan ta risken, det handlar om att utnyttja min köplats men hans kreditsäkerhet. Och varför skulle föräldrar vara bättre borgensmän än någon annan? Om man är över 18 så har dom väl inget specifikt lagligt ansvar?
Citera
2009-03-07, 18:40
Medlem
SmiLLies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somewhat
Som sagt så ska vi flytta in tillsammans. Vännen i fråga (min kusin) som har fast inkomst var initiativtagaren till hela hopflyttningen, och han vill att kreditkollen ska gå på honom istället. Det handlar inte om att vara schysst eller låta någon annan ta risken, det handlar om att utnyttja min köplats men hans kreditsäkerhet. Och varför skulle föräldrar vara bättre borgensmän än någon annan? Om man är över 18 så har dom väl inget specifikt lagligt ansvar?

Står ni på kontraktet båda två så kan det räcka med att han har bra ekonomi. Men allt beror ju på hyresvärden.. alla är olika..det kanske räcker med att han går i borgen för dig.. så länge ni är klara med hur ni själva ska fixa hyran om en av er tänker flytta en vacker dag.
Citera
2009-03-07, 18:48
Medlem
Blondes avatar
Eventuellt kan det vara möjligt för dig att anmäla honom som "medköande" i bostadskön. (Stockholms stads bostadsförmedling har ett sådant system i alla fall.) Då får ni plussa ihop era årsinkomster. Det kan dock krävas att ni hävdar att ni är homosexuella sambos för att det ska vara tillåtet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in