2016-03-21, 08:26
Medlem
Jag bygger vidare på denna tråd.

Jag tänker att man spelar på oddset. Väljer ut 10 matcher och tippar på 4 i varje kombination. Om jag inte missuppfattat så borde det bli 10x9x8x7=5040 kombinationer.

Men hur räknar jag ut hur många av dessa rader som innehåller t.ex. 3 matcher som jag tippat fel på. Så även om 2 matcher förekommer i samma rad så ska de bara räknas som en rad, och inte hur många gånger matcherna förekommer. Det är alltså antal rader som är intressant.

Hoppas någon förstår vad jag menar
Citera
2016-10-30, 23:35
Medlem
Denna då

Hur många kombinationer kan vi göra om vi ska klä en gubbe i ett spel?

Har vi några mattesnillen här ?

Du har alltså en karaktär och denna karaktären kan du ändra utseende på!

4 hudfärger
6 hårstilar
5 ögonfärger
5 huvudbonader
4 tröjor
3 byxor
7 skor
6 ryggsäckar
Citera
2016-10-31, 07:54
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunuy
Denna då

Hur många kombinationer kan vi göra om vi ska klä en gubbe i ett spel?

Har vi några mattesnillen här ?

Du har alltså en karaktär och denna karaktären kan du ändra utseende på!

4 hudfärger
6 hårstilar
5 ögonfärger
5 huvudbonader
4 tröjor
3 byxor
7 skor
6 ryggsäckar
Här gäller multiplikationsprincipen. 4*6*5*5*4*3*7*6=302400 sätt.
Citera
2016-11-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ola18
Så här är det efter mina 60p matte på universitet.

Stocko har rätt, punkt slut.

Det är så här qwarts att efter att ha läst frågan, som bland annat innehåller
"..och det ska vara 10 tecken långt.." så betyder det att det ska vara tio tecken exakt. Det är motiveringen till att stocko har rätt.

Qwarts har helt rätt i att OM man skulle tillåta mindre antal bokstäver så kan man räkna på det viset, dock är det oftast (i verkligheten) ett måste på 4 bokstäver, men du har rätt!

Efter det tror jag att du hamnar i knipa
"ytligare flera kombinationer om värderna får ta valfri platts.. då får man börja räkna med FAKULTETER.."
Vart vill du komma? Det finns 35 tecken och 10 platser. Alltså på fösta platsen har du 35 olika tecken att placera, samma på andra plats OBEROENDE vad du satte på första platsen...

Fakulteter blandas in när en UPPREPNING ej får förekomma.
Det betyder att du har 35 tecken att sätta på första platsen. Efter det har du 34 att välja mellan, sen 33 eftersom du inte får använda samma tecken två gånger. Detta kommer att resultera i 35*34*33*..*3*2*1 =35! = 35 fakultet som självfallet är mindre än 35^10 vilket säger sig själv (trivialt).

"Om det nu är så; kan man inte då bara räkna "lucka" som ett tecken och istället för 35 tecken så har man nu 36 tecken ( eller 37,38 beroende på hur många luckor man vill ha)? "

Helt korrekt gamle man!

Om man i en fyrsiffrig kod som skrivs med siffror är tillåten att skriva fyra eller tre siffror blir uträkningen då 5 upphöjt till 10. Är jag ute och cyklar?

Jag tolkar som du menar att ENDAST tre ELLER fyra siffor (0..9) är tillåtna.
Dvs med tre siffror blir det 10*10*10 =1000 och fyra siffror 10*10*10*10=10000
1000+10000=11000 men 5^10 är ju 9765625 så det är jag inte med på. (jag kanske misstolka, du menade kanske 10^5, men det är inte rätt det heller)

Några oklarheter?

[EDIT: Du är ute och cyklar ]

Hur tänkte du skriva 1000 med endast tre siffror? Eller räknar du 000 som en möjlig kombination?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in