Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-05, 21:48
Medlem
GreatRedDragons avatar
Hej, min iMac har fått insomnia.

Jag har försökt att:
- ta bort alla extra USB/FireWire grejer
- starta om SMU genom att stänga ner datorn och koppla ur strömsladden
- hitta felet genom att kolla om vissa program typ letar efter uppdateringar eller nåt
- stänga av alla widgets
- stänga av Time Machine
- skapa ett nytt konto och se om viloläget fungerar där
- slänga preferencesfilerna com.apple.PowerManagement, com.apple.AutoWake.plist och com.apple.systemuiserver.plist
- fiffla med inställningarna för Strömsparare
- ta bort alla startup items
- få det att fungera med ett tredjepartsprogram som Narcolepsy
- stänga av Bluetooth
- reparera skivbehörigheter
- stänga av alla processer med hjälp av Aktivitetskontroll

Allt utan framgång. Skärmen slocknar på rätt tid, men den går aldrig in i viloläge. Någon som har fler knep eller åtminstonde vet vad det är som är fel!? Jag blir galen!
Citera
2009-03-05, 22:05
Medlem
Pallemans avatar
Detta hjälper inte dig ett smack, men jag tänkte bara meddela att jag har samma problem med iMacen på jobbet. Har provat precis allt du har.. ingen skillnad. Har varit så sen den köptes i december 2007.

Trycker man på knappen somnar den dock!
Citera
2009-03-05, 22:27
Medlem
GreatRedDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Detta hjälper inte dig ett smack, men jag tänkte bara meddela att jag har samma problem med iMacen på jobbet. Har provat precis allt du har.. ingen skillnad. Har varit så sen den köptes i december 2007.

Trycker man på knappen somnar den dock!

Ja, jag kan få den att somna genom att trycka på strömknappen eller genom menyn. Men det jobbiga är ju att ibland om jag går hemmifrån eller nåt och så kommer jag hem, så kan den ha stått och tuggat i flera dar... Inge kul.
Citera
2009-03-05, 22:30
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatRedDragon
Ja, jag kan få den att somna genom att trycka på strömknappen eller genom menyn. Men det jobbiga är ju att ibland om jag går hemmifrån eller nåt och så kommer jag hem, så kan den ha stått och tuggat i flera dar... Inge kul.

Haha känns som om du har provat det mesta. Man kan ju alltid formatera men det vore ju tråkigt då man sällan behöver det när man har mac :/
Citera
2009-03-05, 22:44
Medlem
Bob Luntas avatar
Du har inte provat att hänga ett skynke över? Det brukar funka på undulater.
Citera
2009-03-06, 03:35
Medlem
flipper1446s avatar
Om du provat allt det där återstår väl bara detta:
http://support.apple.com/kb/HT1544?viewlocale=sv_SE
Citat:
Arkivera och installera

Detta alternativ flyttar befintliga systemfiler till en mapp med namnet Tidigare system och installerar sedan ett nytt exemplar av Mac OS X. Detta alternativ är endast tillgängligt för enheter där Mac OS X redan är installerat. Om du använder denna metod är det oftast bäst att också markera alternativet "Behåll användare och nätverksinställningar", som importerar befintliga användarkonton, hemmappar och nätverksinställningar till det nya systemet.
Citera
2009-03-06, 13:17
Medlem
Buckners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Om du provat allt det där återstår väl bara detta:
http://support.apple.com/kb/HT1544?viewlocale=sv_SE

Det hade jag provat, och kör du tiger hade jag samtidigt uppdaterat till leopard
Citera
2009-03-06, 16:51
Medlem
GreatRedDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckner
Det hade jag provat, och kör du tiger hade jag samtidigt uppdaterat till leopard

Jag kör Leopard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in