2019-11-17, 11:58
Avslutad
"How did we get to a place where the companies that profit from our sickness are the ones telling us how to be healthy, where the companies that profit from our food choices are the ones telling us what to eat?" - T. Colin Campbell, Ph.D.
2019-11-18, 20:44
Bannlyst
"Problemet med Norge er at jødepedofile homser får styre mens folket driter i det meste..."

Oslagbart citat från Integration och invandring
2019-11-23, 00:04
Avslutad
"The Matrix is a system, Neo. That system is our enemy. But when you're inside, you look around, what do you see? Businessmen, teachers, lawyers, carpenters. The very minds of the people we are trying to save. But until we do, these people are still a part of that system and that makes them our enemy. You have to understand, most of these people are not ready to be unplugged. And many of them are so inured, so hopelessly dependent on the system, that they will fight to protect it." - Morpheus The Matrix
2019-11-24, 01:53
Avslutad
"In the ancient system of initiation, the truth seeker must pass through a second birth, and those who attained this exalted state were known thereafter as "the twice born". Only one who has been born again can understand the mysteries of heaven. This new birth, however, is not attained by merely joining a sect. It must be personally earned through a complete regeneration of character and conduct".

- Manly P. Hall
2019-11-24, 21:40
Medlem
Honey.B.Blues avatar
if You´re going through hell keep on going / Churchill

Not all men are stupid, some of them never got married / okänd

eller

My wife Mary and I have been married for fortyseven years and not once have we had an argument serious enough to consider divorse ;
murder yes, but divorce never. / Jack Benny

...djupsinnig livsvisdom
2019-11-28, 23:23
Bannlyst
Servos oportet aquam bibere. Ego non aquam sed vinum bibere volo!

Magister Diodorus i Lingua Latina per se illustrata gillar inte att hans slav tycker att han ska dricka vatten
2019-12-05, 16:22
Bannlyst
Dû bist mîn, ich bin dîn.
des solt dû gewis sîn.
dû bist beslozzen
in mînem herzen,
verlorn ist das sluzzelîn:
dû muost ouch immêr darinne sîn.

Detta är världens äldsta kända kärleksdikt på medelhögtyska. Den tros vara skriven omkring år 1180
2019-12-05, 20:03
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Dû bist mîn, ich bin dîn.
des solt dû gewis sîn.
dû bist beslozzen
in mînem herzen,
verlorn ist das sluzzelîn:
dû muost ouch immêr darinne sîn.

Detta är världens äldsta kända kärleksdikt på medelhögtyska. Den tros vara skriven omkring år 1180

Vad heter Baby, it's cold outside på medelhögtyska, tro?
2019-12-05, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Vad heter Baby, it's cold outside på medelhögtyska, tro?

Baby vet jag inte riktigt hur man skulle översätta men resten skulle bli es ist kalt (dar)uzen. Bara det sista ordet är något annorlunda mot i modern tyska, där det blir (dr)außen.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2019-12-05 kl. 20:10.
2019-12-05, 20:12
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Baby vet jag inte riktigt hur man skulle översätta men resten skulle bli es ist kalt uzen. Bara det sista ordet är annorlunda mot i modern tyska, där det blir (dr)außen.

Schätzschen, kanske? Annars blir det ju ingen tungvrickare.
2019-12-05, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Schätzschen, kanske? Annars blir det ju ingen tungvrickare.

Jag tror inte att det hette Schätzschen på medelhögtyska, även om det fanns liknande former.

Jag kan däremot berätta lite om det medelhögtyska uttalet: alla vokaler är korta, utom de med ^ över. W uttalas inte som i modern tyska utan som moderna engelska w. Ch-ljudet är alltid tjockt, som i Bach. Z uttalas som ts i herzen men som s i beslozzen och sluzzelîn.
2019-12-05, 20:31
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Jag tror inte att det hette Schätzschen på medelhögtyska, även om det fanns liknande former.

Jag kan däremot berätta lite om det medelhögtyska uttalet: alla vokaler är korta, utom de med ^ över. W uttalas inte som i modern tyska utan som moderna engelska w. Ch-ljudet är alltid tjockt, som i Bach. Z uttalas som ts i herzen men som s i beslozzen och sluzzelîn.

När du ändå håller på - är inte diftongen i muost lite halvskum? Hur skulle den uttalas?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in