2003-10-14, 13:04
Medlem
Svarta vargens avatar
Definitivt inplanterade microchip som ska tala om vem man är och kanske också som man kan betala med genom att gå igenom en scanner.
Citera
2003-10-14, 13:11
Medlem
Ereboss avatar
jag hoppas aldous huxley's "du sköna nya värld". Alla skulle veta sin plats.

alternativt när även Ford's system kollapsar så skulle ett stjärnornas krig inte vara helt uselt...
Citera
2003-10-15, 23:21
Medlem
PumpOmatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dac
FUSIONREAKTORER!!!! Det borde vara prio 1 att fixa. Lägg ner all militär, skola, vård o omsorg och lägg alla pengarna på fusion!.. Det kommer att löna sig!

Håller med till 100%. Det kommer, men dom tar för lång tid på sig.
För övrigt så tror jag på att placera chip + smått o gott i skallen på folk, för att underlätta vardagen. Tänk dig att bara tänka "kalender", så kommer det upp en halvtransparent bild av veckans planering i skallen. Som ett aktivt fotografiskt minne. Även räknarfunktioner skulle vara smidigt.
Sådana saker som att syfta avstånd med hjälp av ögonen skulle kunna ske på millimetern.
Citera
2003-10-15, 23:32
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PumpOmatic
Håller med till 100%. Det kommer, men dom tar för lång tid på sig.
För övrigt så tror jag på att placera chip + smått o gott i skallen på folk, för att underlätta vardagen. Tänk dig att bara tänka "kalender", så kommer det upp en halvtransparent bild av veckans planering i skallen. Som ett aktivt fotografiskt minne. Även räknarfunktioner skulle vara smidigt.
Sådana saker som att syfta avstånd med hjälp av ögonen skulle kunna ske på millimetern.
Tror microchips vore för .. opraktiskt.
Nej, genmodifiering, hypnos/uppfostring/hjärntvätts-tekniker, etc.
Ungefär som i dag, fast hundra gånger mer extremt.

Hoppas att ett Rasbiologiskt Forskningsinstitut upprättas snart..

För övrigt så håller jag med han där snubben där borta om att skiten kommer
kollapsa, kanske inte nödvändigtvis på det sättet och kanske inte med det slutet,
och det skulle nog sträcka ut sig över en mycket lång tidsperiod.
Under den sista delen av den tidsperioden, som vi nu befinner oss i början av,
så kommer saker dra ihop sig så snabbt.. Eller tja, föreställ dig Universums
undergång: hela Universum drar ihop sig och kollapsar på det sättet..
Föreställ dig istället att så händer med vårt samhälle.
(Pga. politiska konflikter, krig, oenigheter, uppror, dumhet, m.m.)
Hoppsan, kanske lite off topic
Citera
2003-10-17, 12:21
Medlem
Peter Harolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMTD
Det mesta som Jules Verne skrev om har blivit verkligt -dock inte att färdas i kanonkulor. En stor miss som man gjorde förr var att man trodde att telefonerna i framtiden skulle fortsätta ha nummerskivor. En annan sak som jag själv trodde skulle vara verkligt vid det här laget var rymdresor för alla människor. Roligare än charter.

Faktum är att det mesta som Jules Verne skrev var verklighet redan unde rhans tid. T.ex. fanns en föregångare till bilmotorn (Lenoir-maskinen) redan i slutet av 1850-talet, och förfinad några år senare och nämnd i romanen "Paris i det 20:e seklet".

U-båten "Nautilus" som professor (eg. lektor) Arronax reste med som ofrivillig gäst hos kapten Nemo, var en konstruktion som redan fanns. Och Jules Verne hämtade namnet från en befintlig u-båt.

Gun-klubbens resa till månen var verklighetsförankrad i stort sett på alla punkter utom själva accelerationskrafterna vid starten. Jules Verne var medveten om detta. Det skall dock påpekas att alla beräkningar gjordes på samma sätt som om operationen skulle utföras i verkligheten. Till sin hjälp hade Jules Verne sin kusin Henri Garoet (Garcet) som var matematikprofessor vid universitetet i Paris.

Vad beträffar nummerskivorna; vem vet, dom kanske kommer tillbaka?!!

Tack för ordet!

P.S.
Jules Verne-vänner i Sverige, förenen eder! Jag ämnar bilda ett svenskt Jules Vernesällskap inför jubiléet 2005, 100-årsdagen av hans bortgång. Skriv gärna några rader om ni är intresserade...
D.S.
Citera
2003-10-17, 22:34
Medlem
lothers avatar
.

det som redan händer är övervakning "1984"
och det kommer bli värre

smärtvapen, elektroniska icke dödande sådanna kommer säkert

implantat som mobilt kopplar ihop hjärnan med någonslags motsvarighet till internet, vi kan ju alltid hoppas :-)
Citera
2003-10-24, 19:03
Medlem
För jordens överlevnad hoppas jag för guds skull att vi lyckas med att uppfinna en fungerande fusionskraftreaktorsenast om 50-75 år... Oljan beräknas ta slut om 50-100 år och uranet om 30-70 år...

Annars är terraformering av Mars och månen något jag verkligen hoppas, men våra politiker verkar inte förstå vad allt går ut på.

Sossarna har inte insett att i framtiden spelar det ingen roll hur lyckliga alla levde i vårat välfärdssamhälle, endast våra teknologiska framsteg kommer vara till någon nytta!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in