Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-04, 00:34
Medlem
Punchlines avatar
Jag laddade ner en fil idag från rapidshare. Fick hem den och scannade den och det första jag märkte var att NOD32 sa att den scannade två filer när jag skannade den här filmfilen jag tankade. Men ingen varning kom, so far so good.
Jag släppte det och tänkte inte mer på det.

Senare på kvällen betalade jag på internet med e-kort. Och jag verkar ha all otur idag; jag fyllde i mitt namn och adress tillsammans med personnummer (inte fyra sista) på den här hemsidan. Efter det kom tanken på filen upp igen och jag bestämde mig för att scanna hela datorn med NOD32. Nu hittade NOD32 ett hot som den neutraliserade.

Nu vart jag pissrädd och körde en och två scans till, men den hittade inget. Efter någon timme dök varningar upp där NOD32 karantäniserade hoten. Jag märkte också i loggen att det var på olika platser i datorn: trojanen hade spritt sig var min bedömning.

Jag drog ur internetkabeln och började ominstallera Windows, vilket jag kommer färdigställa imorgon.

Men nu är jag extremt nojjig, så mina frågor till er experter är:

1. Hur stor är risken för att någon har fått tag på den personliga information som jag lyckades fylla i under dagen? Jag skiter i lösenord, koden till e-kortet kanske inte gör så mycket då gränsen på just det e-kortet var väldigt låg. Det jag är mest nojjig över är det faktum att jag skrev i min adress och det är ju inte så kul.

2. Om nu skiten skulle träffa fläkten; vad kan personen/personerna göra med mina uppgifter som de nu har fått? Jag har läst om att "kaparna" beställer varor och kreditkort i offrets namn. Detta leder då till fråga tre:

3. Vart vänder jag mig om jag nu har blivit kapad?

Trojanen som NOD32 hittade och förhoppningsvis oskadliggjorde i tid hette psw.agent (eller liknande).

Så, oroar jag mig i onödan eller borde jag ligga sömnlös några nätter nu?

Tacksam för svar.
Senast redigerad av Punchline 2009-03-04 kl. 00:41.
Citera
2009-03-04, 00:43
Medlem
http://www.eset.eu/buxus/generate_page.php?page_id=15567

det står att den trojanen stäl känslig information! Du bör ta snabba ställningar till detta nu, inatt. Byt lösenord, ändra alla personliga uppgifter som går. Hur snabbt trojanen skickar iväg den personliga infon vet jag inte. Dra ut nätverksladden och rensa datorn. Man kan aldrig vara säker. lycka till!
Citera
2009-03-04, 00:43
Medlem
Angbergs avatar
För det första bör du googla namnet på trojanen och läsa vad det är för skit.

Nu till frågan.
Du kan vara lugn, det är extremt sällsynt att råka ut för en trojan som kopierar allt du skriver eller liknande. Detta låter mera som en keylogger i så fall. Jag kan lova att din dator innehåller massor utav trojaner som ditt virusprogram inte hittar också. Det är lika för alla. Det finns helt enkelt inte ett program som klarar av alla virus och trojaner som finns.

Som sagt, du behöver inte oroa dig
Citera
2009-03-04, 00:47
Bannlyst
Lilleskutt skulle framstå som en gangster brevid dig, sluta pissa på dig annars blir du nog tvungen att installera om windows fler än en gång!
Folk får ju en j-la massa trojaner i sina datorer varenda dag så att sannolikheten att någon skulle kommit och fått reda på just dina uppgifter just vid den stunden känns inte särskilt stor.
Senast redigerad av privatdetektiv 2009-03-04 kl. 00:55.
Citera
2009-03-04, 00:50
Medlem
JAG tkr man ska vara på den säkra sidan. Oturen kan ju vara framme?
Citera
2009-03-04, 00:55
Medlem
Angbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungJohan
http://www.eset.eu/buxus/generate_page.php?page_id=15567

det står att den trojanen stäl känslig information! Du bör ta snabba ställningar till detta nu, inatt. Byt lösenord, ändra alla personliga uppgifter som går. Hur snabbt trojanen skickar iväg den personliga infon vet jag inte. Dra ut nätverksladden och rensa datorn. Man kan aldrig vara säker. lycka till!

HAHAHA jag tror jag skiter på mig av skratt

Som jag skrev behöver du inte oroa dig. Enligt sidan han länkade till stjäl alla trojaner jag letat efter information. Detta är iofs inte fel på något sätt men de snor inte ditt banknr eller något sådant. De snor för den delen ingenting som man märker av heller.
Citera
2009-03-04, 08:13
Medlem
Punchlines avatar
Håller redan på och installerar om Windows så det är lugnt. Har lugnat ner mig lite efter en natts sömn iallafall, så det här löser sig. Tack för ord-örfilarna som väckte mig lite gran från mitt panikartade beteénde.
Citera
2009-03-04, 14:34
Medlem
mevs avatar
En bra brandvägg är guld värd, får trojanen/keyloggern inte tillgång till internet och/eller andra programfiler kan den inte dela med sig av information.
Citera
2009-03-04, 14:36
Bannlyst
äää Vad ska nån med dina personuppgifter till?.... och sen är det rätt smart att googla på virus namnet...

"Information stealing

The trojan collects information related to the on-line game Zhengtu. The trojan can send the information to a remote machine. The HTTP protocol is used. "

Det kommer ju från länken som nån postade... Så länge du inte spelar "Zhengtu" så är ända skadan att den skräpar ner din dator..

Sök innan du frågar
Citera
2009-03-04, 15:03
Medlem
Punchlines avatar
Jag hade inte brytt mig lika mycket om det vore en trojan som snodde lösenord från det där spelet, men jag googlade trojanen igår och hittade detta:
http://www.eset.sk/encyclopaedia/psw_agent_ndp_pws_legmir_infostealer_gampass_onlin egames_gen31?lng=en

Citat:
The trojan is able to log keystrokes. The trojan can send the information to a remote machine. The HTTP protocol is used.

Därav min noja.
Senast redigerad av Punchline 2009-03-04 kl. 15:06.
Citera
2009-03-04, 19:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
'Hur rensar jag mitt Windows från virus' passar bättre under Windows.

Tråd flyttad

IT-säkerhet -> Datoranvändning - MS Windows

// Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in