2009-03-01, 12:14
Medlem
Pratbubblans avatar
Tiden är väldigt viktig för oss. Vi är noga med att mäta minuter och att föra bok över dagens, veckans, månadens, årets timmar. Men hur har man sett på tiden genom människans historia?

- Hur har man mätt tiden genom historien?

- Vilka hjälpmedel och metoder har använts?

- Hur har olika kulturer mätt tiden?

- Vilka uppdelningar av tiden har man haft? Solens och månens gång kan jag ana har gett år och månader i de flesta kulturer. Men vår vecka är ju baserad på att den judisk-kristna guden skapat jorden på 7 dagar. Har det funnits andra sätt att dela in en månad på? Hur noga har uppdelningen av dagen varit?

Finns det redan en annan tråd som behandlar detta får ni gärna länka till den.
Citera
2009-03-01, 14:47
Medlem
magicalmats avatar
Hej, gör ett villt försök. Utan länkar eller underbyggnad.

Ett år har sannolikt alltid varit det samma i alla kulturer med årstidsväxlingar i alla tider. Lätt att komma ihåg. Typ: minns du den ruttna mammuten vi käkade förförra våren.

Om man ska dela upp året är månvarv praktiskt då det sammanfaller med menstruationscykeln. Typ: jävlar nu är det ju nymåne, nu är det bäst att skynda hem till grottan/hålla sig borta från grottan då frugan nog är ett pms- monster.

Känner man ett behov av att dela upp månaden så är som bekant 28 bara delbart i sju eller fjorton. Därav antalet veckodagar. Veckan är säkerligen äldre än den judisk/kristna religionen.

Självklart kvarstår vissa problem, som att året inte är delbart i vare sig månader eller dagar. Detta har genom tiderna ställt till en hel del problem vilka ännu inte är särskillt bra lösta.

Mvh. Mat
Citera
2009-03-01, 15:21
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
- Hur har man mätt tiden genom historien?

- Vilka hjälpmedel och metoder har använts?

- Hur har olika kulturer mätt tiden?

Solur har ju funnits i flera tusen år och med dem har man ju kunnat mäta tiden någorlunda precist (timmar).
Första mekaniska uret har jag för mig uppfanns av nån arab runt år 1000.
Sen har det ju funnits vattenur, timglas osv.
Alla kulturer har väl mätt tiden på ett eller annat sätt? Men som sagt var nog araberna först med att mäta den på ett någorlunda liknande sätt som vi gör idag.
Citera
2009-03-01, 15:29
Medlem
Ankdammsmans avatar
Varsågod, 7600 ord och 149 fotnoter:

History of timekeeping devices
Citera
2009-03-01, 15:32
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGT.O
Det kanske inte har något med topic att göra och ni får inte garva åt mig om det verkar lite efterblivet.
Till saken då; Julius Caesar föddes 13 juli 100 f.Kr. och dog 15 mars 44 f.Kr., hur gammal var han när han dog?, jag fattar inte det där med att han dog 44 f.kr., räknar man tiden baklänges då eller hur står det till?

Han var 55 år när han dog:
Född år 100 f.kr ett år senare=99 f.kr ett år senare igen=98 f.kr osv.

Edit: Månaderna räknas inte baklänges om det var det du undrade.
Citera
2009-03-01, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Han var 55 år när han dog:
Född år 100 f.kr ett år senare=99 f.kr ett år senare igen=98 f.kr osv.

Edit: Månaderna räknas inte baklänges om det var det du undrade.
hehe, tack ska du ha,nu fattar jag lite gran
men varför gjorde man så`? dvs att räkna baklänges?
Senast redigerad av SGT.O 2009-03-01 kl. 15:42.
Citera
2009-03-01, 15:48
Medlem
Japhys avatar
Citat:

Eftersom alla gick och väntade på att Kristus skulle komma till jorden, och man hade kommit överens om att hans födelseår skulle vara år noll (0), kändes det naturligt för hela världen att räkna baklänges... Dessutom kändes det skönt för alla fåfänga kvinnor, som kunde se fram emot att faktiskt bli YNGRE, istället för att åldras. Det hela korrigerades på allvar först med införandet av den julianska kalendern.
Citera
2009-03-01, 15:51
Medlem
penol700s avatar
Citat:

De som levde då räknade inte baklänges. Vår tideräkning utgår från vad man trodde var det året som jesus föddes och det började man med nån gång på 500-talet i Rom (tror jag). Innan dess räknade man åren från det år man trodde att jorden skapades.
Fast allt det här måste du på nåt sätt förstått själv?
Citera
2009-03-01, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
De som levde då räknade inte baklänges. Vår tideräkning utgår från vad man trodde var det året som jesus föddes och det började man med nån gång på 500-talet i Rom (tror jag). Innan dess räknade man åren från det år man trodde att jorden skapades.
Fast allt det här måste du på nåt sätt förstått själv?
Yes, fast jag har aldrig hört att man räknade åren från det år jorden skapades, utan att den julianska kalendern var baserad på solens rörelser.
Citera
2009-03-01, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Eftersom alla gick och väntade på att Kristus skulle komma till jorden, och man hade kommit överens om att hans födelseår skulle vara år noll (0), kändes det naturligt för hela världen att räkna baklänges... Dessutom kändes det skönt för alla fåfänga kvinnor, som kunde se fram emot att faktiskt bli YNGRE, istället för att åldras. Det hela korrigerades på allvar först med införandet av den julianska kalendern.
hm...tack för svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in