2009-02-28, 17:45
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Precis, som rökare själv så står man ju inte mitt i massan. Ifall någon störs av det förväntar jag mig att den har civilkurage nog att säga "ursäkta kan du flytta dig lite?".

I vanliga fall röker jag inte, det är dock billigare än snus!, men då jag röker så röker jag vart fan jag vill. Har aldrig fått varken ett elakt öga eller en utskällning. Nu är jag visserligen väldigt stor och maskulin, men jag har aldrig fått ens den minsta kommentar.
Citera
2009-02-28, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Jodå, yttrandefriheten skall vara total. Man skall ha friheten att yttra exakt vad man vill - så länge det inte kränker någons rättigheter.
Nej.
1. Viktiga avtal ska gå före. Man ska således inte kunna läcka ut information viktiga för rikets säkerhet. Hur tror du din nattväktarstat skulle fungera om någon lämnade ut information hela tiden om hur sökningen efter en viss kriminell går.

2. Man kränker någons rättigheter om man felaktigt sprider ut falska rykten, vilka är framförda på ett sätt som får dem att verka självklara. Hur känner du inför den dagen falska rykten sprids ut om dig och du knappt kan gå ut på gatan? På samma sätt kan en nazist smula sönder judars frihet genom att propagandisera mot dem, exempelvis till mer lättpåverkade personer (ungdomar etc.).

Citat:
Nej. Att hysa åsikten att alla judar bör mördas är inte detsamma som att mordhota en specifik jude.
Visserligen inte, men jag tror inte heller du har särskilt svårt att försöka visualisera hur de kränkta personerna känner sig. Jag skulle i praktiken ta hysning av åsikten "alla judar ska dö" som ett hot om jag vore jude.

Citat:
F.ö. har symbolen fler betydelser än den nazistiska.Människors säkerhet åsidosätts av inskränkningar i hennes yttrandefrihet. "Those who sacrifice freedom for safety deserve neither." /Benjamin Franklin.
F.ö. sa jag aldrig swastika.
Männskors frihet åsidosätts pga. yttrandefriheten.
Citera
2009-02-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
I vanliga fall röker jag inte, det är dock billigare än snus!, men då jag röker så röker jag vart fan jag vill. Har aldrig fått varken ett elakt öga eller en utskällning. Nu är jag visserligen väldigt stor och maskulin, men jag har aldrig fått ens den minsta kommentar.
Vilken tur att jag fick reda på att du är stor och maskulin. Då kommer jag inte våga argumentera mot dig! Du glömde att nämna att du har 20 cm slak förresten.
Citera
2009-02-28, 18:21
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Yttrandefriheten innebär inte att man får säga vad som helst.

Det är ju ingen som påstår det. Den innebär att du får tycka till (på alla möjliga sätt även om du har korkade åsikter), men den ger dig inte rätt att kränka de grundläggande rättigheterna (rätt till liv, frihet, egendom).

Citat:
Detta beror på att yttrandefriheten av olika anledningar inte kan vara total (bl.a. integritet, rikets säkerhet och förtal).

Total? Vad skall det betyda? Det är nog snarare så att du inte förstår vad yttrandefriheten innebär.

Citat:
För det andra hotar du mer eller mindre en person om du har en tröja på dig med en yxa och en jude.

Nja, det är inte självklart. Sannolikt är det bara en fördomsfull åsikt du uttrycker.

Citat:
Jag medger att yttrandefriheten är viktigare, men människors säkerhet måste gå före den.

Det låter som en direkt motsägelse. Endera går säkerhet (rätt till liv?) före eller så går yttrandefriheten före.

Det är rätten till liv som "går före".
Citera
2009-02-28, 18:37
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
1. Viktiga avtal ska gå före. Man ska således inte kunna läcka ut information viktiga för rikets säkerhet. Hur tror du din nattväktarstat skulle fungera om någon lämnade ut information hela tiden om hur sökningen efter en viss kriminell går.
Så vad? Jag har redan sagt att yttrandefrihet inte innebar "rätten att säga vad man vill till vem som helst när som helst". Friheten slutar där ofriheten tar vid. Att kränka rättigheter är ingen komponent i, eller konsekvens av, yttrandefrihet.
Citat:
2. Man kränker någons rättigheter om man felaktigt sprider ut falska rykten, vilka är framförda på ett sätt som får dem att verka självklara.
Tja, om det kan räknas som förtal eller dylikt. Jag kan ju påstå att du har omaka strumpor på dig och sprida ett rykte om det, vilket kanske vore lite underligt, men ingalunda en rättskränkning.
Citat:
Hur känner du inför den dagen falska rykten sprids ut om dig och du knappt kan gå ut på gatan?
Jo tack, som icke anonym bloggare och debattör har jag dragit på mig en hel del förtalskampanjer över de senaste åren. (Jag har till och med en stalkerblogg som förvisso uppdateras väldigt sällan.) Ibland har det kunnat anmälas för förtal och ibland inte. Inte orkat gå så långt dock.
Citat:
På samma sätt kan en nazist smula sönder judars frihet genom att propagandisera mot dem, exempelvis till mer lättpåverkade personer (ungdomar etc.).
Nej, att propagera för nazism är inte att kränka människors frihet. Både åsiktsfrihet och yttrandefrihet (och för den delen tryckfrihet) skall råda. Tycker man annorlunda om dessa grundläggande friheter står man ju faktiskt ganska nära de totalitära ideologier man säger sig vilja bekämpa.
Citat:
Visserligen inte, men jag tror inte heller du har särskilt svårt att försöka visualisera hur de kränkta personerna känner sig.
Visst inte. Men det brottsliga är att kränka, inte att folk blott känner sig kränkta.
Citat:
Männskors frihet åsidosätts pga. yttrandefriheten.
Självuteslutning.
Citera
2009-02-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Total? Vad skall det betyda? Det är nog snarare så att du inte förstår vad yttrandefriheten innebär.
Att man får uttrycka sig precis som man vill i alla sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Det låter som en direkt motsägelse. Endera går säkerhet (rätt till liv?) före eller så går yttrandefriheten före.
Jo, jag skrev fel. Viktigt*
Citera
2009-02-28, 18:57
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Yttrandefriheten bland annat. Däremot får man inte hota en specifik individ till livet.
Med de viktiga tilläggen att det är fullt tillåtet att behandla den personen som luft, att denne inte är någon martyr för yttrandefriheten och bör behandlas som luft av alla liberaler och att det är bra med yttrandefrihet då man lättare får reda på vilka man bör behandla som luft.
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Äganderätt - bara när det passar mig.
Citera
2009-02-28, 19:18
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:

Det är inte vad yttrandefriheten innebär. Den är "total" i betydelsen "allt den innefattar får man säga". Den är inte "total" i den falska betydelsen du föreslår.
Citera
2009-02-28, 19:23
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Äganderätt - bara när det passar mig.

Han kanske aldrig vill röka i ickerökares lägenheter mot deras. Då är det ju svårt att veta om det är respekt för äganderätten "när det passar" eller alltid.
Citera
2009-02-28, 19:30
Medlem
Citat:
Nej, att propagera för nazism är inte att kränka människors frihet. Både åsiktsfrihet och yttrandefrihet (och för den delen tryckfrihet) skall råda. Tycker man annorlunda om dessa grundläggande friheter står man ju faktiskt ganska nära de totalitära ideologier man säger sig vilja bekämpa.Visst inte.
Jag tycker inte man ska få propagera till barn. Det var det som jag hade i åtanke.

Citat:
Men det brottsliga är att kränka, inte att folk blott känner sig kränkta.
Det är alltså okej att mer eller mindre hota folk?
Citera
2009-02-28, 19:35
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Nej, det är inte vad yttrandefriheten vill säga. Inte enligt liberal ideologi, inte enligt rådande lagstiftning, och inte enligt någon annan heller såvitt jag vet. (Utom den som vill göra sig lustig över det här med frihet.)

Att ha yttrandefrihet innebär inte att man får säga vad som helst till vem som helst när som helst. Och på samma sätt. Att vi bör ha liberala vapenlagar innebär inte att man får använda sitt vapen till vad som helst mot vem som helst när som helst. Et cetera ad infinitum ad nauseam.
Citera
2009-02-28, 19:41
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Jag tycker inte man ska få propagera till barn. Det var det som jag hade i åtanke.
Du behöver inte stödja idén om allmän yttrandefrihet. Däremot är det knasigt att påstå sig vilka frångå friheten i dess eget namn.
Citat:
Det är alltså okej att mer eller mindre hota folk?
Det är inte okej att hota folk. Däremot är man inte skyldig att stå till svars för andras nycker och känslor. Då närmar vi oss det där totalitära samhället igen, där man kan bli frihetsberövad helt enkelt för att någon inte råkar gilla en.
Senast redigerad av Khepera 2009-02-28 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in