Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
1. Viktiga avtal ska gå före. Man ska således inte kunna läcka ut information viktiga för rikets säkerhet. Hur tror du din nattväktarstat skulle fungera om någon lämnade ut information hela tiden om hur sökningen efter en viss kriminell går.
Så vad? Jag har redan sagt att yttrandefrihet inte innebar "rätten att säga vad man vill till vem som helst när som helst". Friheten slutar där ofriheten tar vid. Att kränka rättigheter är ingen komponent i, eller konsekvens av, yttrandefrihet.
Citat:
2. Man kränker någons rättigheter om man felaktigt sprider ut falska rykten, vilka är framförda på ett sätt som får dem att verka självklara.
Tja, om det kan räknas som förtal eller dylikt. Jag kan ju påstå att du har omaka strumpor på dig och sprida ett rykte om det, vilket kanske vore lite underligt, men ingalunda en rättskränkning.
Citat:
Hur känner du inför den dagen falska rykten sprids ut om dig och du knappt kan gå ut på gatan?
Jo tack, som icke anonym bloggare och debattör har jag dragit på mig en hel del förtalskampanjer över de senaste åren. (Jag har till och med en stalkerblogg som förvisso uppdateras väldigt sällan.) Ibland har det kunnat anmälas för förtal och ibland inte. Inte orkat gå så långt dock.
Citat:
På samma sätt kan en nazist smula sönder judars frihet genom att propagandisera mot dem, exempelvis till mer lättpåverkade personer (ungdomar etc.).
Nej, att propagera för nazism är inte att kränka människors frihet. Både åsiktsfrihet och yttrandefrihet (och för den delen tryckfrihet) skall råda. Tycker man annorlunda om dessa grundläggande friheter står man ju faktiskt ganska nära de totalitära ideologier man säger sig vilja bekämpa.
Citat:
Visserligen inte, men jag tror inte heller du har särskilt svårt att försöka visualisera hur de kränkta personerna känner sig.
Visst inte. Men det brottsliga är att
kränka, inte att folk blott
känner sig kränkta.
Citat:
Männskors frihet åsidosätts pga. yttrandefriheten.
Självuteslutning.