2004-01-04, 08:29
Medlem
Om man sover med Discovery på så får man väldigt intressanta drömmar.
Citera
2004-01-04, 14:22
Medlem
Drömmar kan säkert slå om och ändras totalt och bytas ut om något ifrån den riktiga världen påverkar dem. T ex om väckarklockan ringer (och hjärnan tolkar det som ett brandlarm) så kan det helt plötsligt varit så att ett hus i drömmen stått brinnande väldigt länge, och drömmen handlat om just den branden hela tiden - trots att det egentligen började först när klockan ringde. Mycket intressant det där, lite drömexperiment får man nog ta och genomföra.
Citera
2004-01-05, 19:17
Medlem
När jag gick på gymnasiet fick vi besök i psykologin av en
kvinna som var psykoanalytiker och utbildad i hypnos mm. Jag vill minnas att hon sa att "det är inte så att en timmesdröm kan pågå i tio minuter". Men jag har själv somnat när jag lyssnat på musik och drömt en jävla massa och sedan vaknat till samma låt. Drömmen kanske kändes som 30 minuter men kunde högst ha pågått i tre minuter. "Tidskompression" kan säkert förekomma, eller också länkas drömmen samman med något som man drömt tidigare (kanske flera år tidigare??) och det känns som om man just drömt alltihop.

Jag har ingen fakta, jag bara spekulerar...
Citera
2004-01-05, 21:42
Medlem
Drömmar är intressanta saker...tveklöst är det så att yttre intryck kan inkorporeras i drömmen utan att man är medveten om de kommer utifrån. Det vanligaste exemplet är väl att man inte vaknar när väckarklockan ringer utan istället hör ljudet i sin dröm. Samma effekt uppnås om man somnar med hörlurar på, då spelas (i alla fall för mig) musiken upp i drömmen.

Ett annat fenomen är ju att man drömmer något och väcks abrupt så att man är fullt vaken men fortfarande kvar i sina drömföreställningar. Motsatsen till en "lucid dream" alltså. Det har jag dock mest upplevt i samband med alkolholdrickande och det är oftast mycket obehagligt. När jag var yngre hade jag haft fest hemma en gång och eftersom min mor och syster var utomlands sköt jag upp städningen till morgondagen. Men jag drömde att de kom hem och fick se hur det såg ut, varpå jag vaknade, gick upp, började städa litegrann, gick tillbaka till sängen och somnade om i övertygelsen att en h-vetes utskällning väntade när jag vaknade igen. Riktigt läskigt - jag gick alltså runt, mer eller mindre helt vaken, i en tom lägenhet, fullt övertygad om att två andra människor var där.

Motsatsen, lucida drömmar, är däremot trevligt. Jag upplever en sådan då och då, nästan uteslutande om jag vaknar mitt i en dröm och somnar om direkt. Då kommer jag tillbaka till samma dröm fast den här gången vet jag att det är en dröm. Nackdelen är bara att jag i glädjen över att kunna kontrollera drömmen oftast vaknar direkt. För övrigt är det en häftig känsla att vara helt medveten om övergången från dröm till vakenhet, att känna drömmen glida iväg utan att kunna greppa tag i den...

Som sagt, fascinerande saker.

/A
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här