De som spår stora nergångar på världens alla ekonomier har så klart rätt.
Det finns tydligen en ekonomisk cykel baserat på ca 60 år av uppgång och tillväxt för att sedan hamna i en depression, vi är i en sådan skarv nu.
Bonnförnuft säger ju att vi inte kan "hitta på" värden på hus och framtida projekt och sedan sälja det.
Men det är ju så vi gjort, vi sätter fel värden på det vi handlar i spekulationssyfte.
Dominoeffekt på det! Jag har på äldre dar börjat intresserat mig för macroekonomi och marknader och ju mer man läser desto mer förvånad blir jag att ekonomer med grymma utbildningar har så fel och bygger sina teorier på alltför optimistiska och överdrivna värden.
Ibland behövs det dock då en optimistisk marknad skapar affärer.
Men att ha en mer sund och realistisk bild är nog att föredra.
De har många gånger de senaste 15-20 åren refererat till Svensk ekonomi och det skall vi nog vara stolta över. Tydligen var Göran Persson duktig finansminister men jag uppfattade inte det så då

Vi har haft en hög skatt men den har varit väl balanserad så tillväxten inte avtog osv..
Tror det är därför många svenskar är rädda för att minska skatten, visst den gynnar oss personligen men landet lider kollektivt. Grekland gjorde en "Island" levde över sina verkliga tillgångar varav banker står med värdelösa låneavtal som ändå ingen betalar av på.
Faktiskt tryggt att vi har högt skattetryck , vi har en kassa som kan rädda oss från att gå resten av Europas väg dvs avgrunden.