2009-02-24, 11:17
Medlem
Ber om hjälp å en bekants vägnar...

Han reser från en obemannad station där man köper biljett i en automat. Han är berättigad rabatterat pris (har nåt slags årskort), men man kan inte köpa sån biljett i automaten, utan bara vanliga icke-rabatterade.

Sålunda tvingas han köpa biljetten ombord på tåget. Men då lägger dom på en extra avgift.

Jag har ju uppfattningen att han inte ska behöva betala extrakostnaden eftersom det är tågföretagets skyldighet att sälja till "rätt" pris så länge dom inte tillhandahåller möjligheten för honom att köpa sin rabatterade biljett på stationen.

Var hittar jag stöd för detta (om min uppfattning stämmer, alltså)? Nån som orkar/kan/vill tipsa?
Citera
2009-02-24, 12:15
Medlem
CumBodjas avatar
Finns det möjlighet för din bekante att köpa biljetten via internet?
Citera
2009-02-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CumBodja
Finns det möjlighet för din bekante att köpa biljetten via internet?
Tack f svar.
Ingen aning. Men det är ju dessutom irrelevant för frågan.
Citera
2009-02-24, 12:50
Medlem
CumBodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Tack f svar.
Ingen aning. Men det är ju dessutom irrelevant för frågan.

Tänkte på möjligheten med internet därför att det exempelvis via SJ's hemsida går att beställa SMS-biljett.
Citera
2009-02-24, 12:52
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Han är berättigad rabatterat pris (har nåt slags årskort), men man kan inte köpa sån biljett i automaten, utan bara vanliga icke-rabatterade.

Förmodligen är detta reglerat och friskrivet i villkoren för årskortet titta där så finner ni nog vad som gäller.
Citera
2009-02-24, 13:30
Medlem
RallyHarrys avatar
Det går inte att besvara frågan utan att veta vad som står i avtalsvillkoren för årskortet.
Citera
2009-02-24, 13:58
Medlem
Citat:
Ber om hjälp å en bekants vägnar...

Han reser från en obemannad station där man köper biljett i en automat. Han är berättigad rabatterat pris (har nåt slags årskort), men man kan inte köpa sån biljett i automaten, utan bara vanliga icke-rabatterade.

Sålunda tvingas han köpa biljetten ombord på tåget. Men då lägger dom på en extra avgift.

Jag har ju uppfattningen att han inte ska behöva betala extrakostnaden eftersom det är tågföretagets skyldighet att sälja till "rätt" pris så länge dom inte tillhandahåller möjligheten för honom att köpa sin rabatterade biljett på stationen.

Var hittar jag stöd för detta (om min uppfattning stämmer, alltså)? Nån som orkar/kan/vill tipsa?

Som tidigare sagt, svårt o veta när man inte vet företag och kortvillkor. Men jag tror skyldigheterna sträcker sig endast till att erbjuda så att man kan köpa biljett på stationen.

Vet i anant fall så fick de inte ta ut ombordavgiften, om de inte kunde erbjuda någon form av försäljning på stationen...
Citera
2009-02-24, 16:51
Medlem
Här finns villkoren (pdf-varning!):
http://www.oresundstag.se/Global/Priser%20och%20regler/Allmänna%20resevillkor/otag_resevillkor_web.pdf

Tyvärr verkar dokumentet inte vara daterat, men det är skapat/ändrat den 12 januari i år enligt filinformationen.

Under punkt 3.7 står det:

...Ombordavgift uttas dock inte av resenär som p.g.a. (...) avsaknad av automat/försäljningsställe inte kunnat lösa giltigt färdbevis.

Detta måste väl likställas med att han öht inte kan kan köpa sin typ av biljett i automaten, eller?
Citera
2009-02-24, 17:09
Medlem
CumBodjas avatar
Citat:
Här finns villkoren (pdf-varning!):
http://www.oresundstag.se/Global/Priser%20och%20regler/Allmänna%20resevillkor/otag_resevillkor_web.pdf

Tyvärr verkar dokumentet inte vara daterat, men det är skapat/ändrat den 12 januari i år enligt filinformationen.

Under punkt 3.7 står det:

...Ombordavgift uttas dock inte av resenär som p.g.a. (...) avsaknad av automat/försäljningsställe inte kunnat lösa giltigt färdbevis.

Detta måste väl likställas med att han öht inte kan kan köpa sin typ av biljett i automaten, eller?

Tror inte det. Giltigt färdbevis/biljett kan ju din bekante lösa i automaten på stationen.
Står ingenting om olika biljettyper och ev. rabbatkort osv.

Vill du ha korrekta upplysningar -> http://www.oresundstag.se/sv/Kontakta-oss/Ring-eller-skriv-till-oss/
Citera
2009-02-24, 17:24
Medlem
TheRotters avatar
Om stationen man reser ifrån saknar biljettautomat så ska man inte behöva betala en s k "ombordavgift".
Dem ska även inom en snar framtid ta bort ombordavgiften för dem som vill köpa på tåget och inte har kunnat köpa i automaten pga av att väntsalen har varit stängd.

Om inte annat så brukar det funka med att säga " Automaten funkade inte ".
Då brukar man slippa avgiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in