Citat:
Ursprungligen postat av Kovalchuk
Hur gammalt är egentligen baskiska? Jag vet att det är i stort sett omöjligt att med exakthet bestämma hur gammalt ett språk är, men jag hoppas ni förstår. Många säger att den av någon anledning måste vara äldre än de indoeuropeiska språken eftersom den är omringat av indoeuropeiska språk, men detta tycker jag är ett icke-argument eftersom det inte säger något om åldern utan enbart att de indoeuropeiska språken spridits runt omkring den. Som exempel kan ju tas flera finnugriska språk som lever i små fickor runt omkring i norra Europa, pressats tillbaka av de ankommande indoeuropeiska språken, men få skulle nog anse dessa vara från paleolitisk tid.
Vad jag läst så även om de olika dialekterna har stora skillnader så kan två basker som talar olika dialekter fortfarande förstå varandra mer än vad en ryss och svensk kan. Förklaras detta som att dialekterna haft kontakt med varandra länge? I sådant fall så säger det ju igen inget om åldern.
Jag tycker att du besvarar dina egna frågor bra. Det är helt riktigt ganska meningslöst att prata om ett språks ålder, men det är i alla fall säkert att det språk som baskerna talar idag är besläktat i rakt nedstigande led med ett språk som talades i Pyrenéerna innan indo-européerna anlände i Västeuropa. På det sättet är baskerna olika alla andra folkgrupper i Västeuropa.
Som redan nämnts så förändras olika språk olika snabbt, jämför isländska och danska, eller italienska och portugisiska. Det kan säkert vara så att de äldsta baskiska texterna påminner mer om dagens baskiska än vad de äldsta skandinaviska texterna påminner om t.ex. svenska och danska, men ja … vad säger det egentligen? Det finns många som räknar ut kvantifierbara språkförändringar över tid, men jag brukar säga att inget språk är äldre än dess yngsta talare.
Vad gäller baskiska dialekter så skiljer de sig ungefär så mycket som de fastlandsskandinaviska språken skilde sig åt för kanske 200 år sedan. Återigen är det väldigt svårt att göra sådana jämförelser mellan språk, men baskiska dialekter är verkligen inte så olika som t.ex. svenska och ryska, knappt ens som svenska och tyska. Anledningen torde vara att dagens baskiska variation härstammar från det språk som talades på ett litet område för ca. 2 000 år sedan, variationen var säkert mycket större när besläktade språk (antagligen) var spridda över större områden.
Om Iberiska halvöns för-romerska historia, se t.ex.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Roman_peoples_of_the_Iberian_Peninsula.
Citat:
Ursprungligen postat av Kovalchuk
Vad för lingvistiska argument finns det att baskiska skulle funnits sedan paleolitisk tid (som många hävdar)?
Det finns inga direkta ’lingvistiska argument’ – det finns ingen ’paleolitisk egenskap’ i baskisk grammatik eller baskiskt uttal. De bevis som finns är snarare arkeologiska, genetiska o.s.v. Redan romarna skrev om att baskerna ’alltid’ bott där de bor.