2009-02-23, 07:48
Medlem
Tänkte göra en baconlindad potatiskaka som bufférätt, och har ett par frågor:

1. Fast eller mjölig potatis?

2. Tunna tunna skivor (har mandolin) eller riven?

Hade tänkt tillaga i en såndär rektangulär avlång sockerkaksform.
Citera
2009-02-23, 08:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng

Du kan använda båda typerna av potatis och du kan både riva och skiva potatisen. Allt har att göra med vilket slutresultat du vill ha.

Du får fram en fastare form med tydlig separation mellan potatisen och övriga ingredienserna om du både skivar och använder en fast potatissort.

Däremot kan du få en mjuk homogen kaka om du kör med mjölig potatis och river den.

~Paul~
Citera
2009-02-23, 19:09
Medlem
meepers avatar
Citat:

Om jag var du skulle jag (som dePaul nämnde) använda tunt skivad potatis av en fast sort. Tycker helt enkelt bättre om den typen av potatiskakor, men det är som sagt en smaksak.
Citera
2009-02-23, 21:08
Medlem
Tack för svaren!

Nu kommer följdfrågan: Behövs det någon filler om jag använder fast, skivad potatis? dvs grädde, smör, eller rentav maizena/ägg, för att det ska hålla ihop? Notera att kakan kommer att vara baconlindad, så flottigt är det i vilket fall som helst.

följdfråga 2: Tror ni att det behövs/ser snyggare ut om jag bränner in grillränder i kakan lite lätt i grillpanna efter gräddning?

Svar premieras med bild på kakan imorgon
Citera
2009-02-23, 22:15
Medlem
nazeeroths avatar
Citat:
Tack för svaren!

Nu kommer följdfrågan: Behövs det någon filler om jag använder fast, skivad potatis? dvs grädde, smör, eller rentav maizena/ägg, för att det ska hålla ihop? Notera att kakan kommer att vara baconlindad, så flottigt är det i vilket fall som helst.

följdfråga 2: Tror ni att det behövs/ser snyggare ut om jag bränner in grillränder i kakan lite lätt i grillpanna efter gräddning?

När jag gör potatiskaka så brukar jag skiva lite äkta smör mellan lagren potatis, samt lägga något tung över så hela kakan blir kompakt. Glöm inte salt o peppar
Citera
2009-02-23, 22:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Behövs det någon filler om jag använder fast, skivad potatis? dvs grädde, smör, eller rentav maizena/ägg, för att det ska hålla ihop?

2. följdfråga 2: Tror ni att det behövs/ser snyggare ut om jag bränner in grillränder i kakan lite lätt i grillpanna efter gräddning?
1. Vispa ihop lite grädde, en klick smält smör och några ägg. Varva sedan mellan lagren och toppa med ca hälften av smeten.

2. Nej, strunta i det.

~Paul~
Citera
2009-02-23, 22:57
Medlem
Djurmos avatar
Du får inte glömma att salta av bara den! potatiskaka är grymt gott, men det ska vara en salt rätt!

Själv kör jag riven potatis av violken sort som helst och alltid i stekpanna på spisen. Inget bindemedet behövs och får bara kakan brinna ihop lite så vänder man den lätt i luften. Rejält med smör och salt. Fast i min värld är detta bara en enkel lunch rätt med korv och ägg till...
Citera
2009-02-24, 20:41
Medlem
meepers avatar
Citat:
Tack för svaren!

Om kakan blir kompakt nog hade jag skurit den i portionsbitar och sedan stekt dessa i het panna. Tycker det blir lite trevligare så, men som med det andra är det väl mer en smaksak än en fråga om rätt och fel.
Citera
2009-02-24, 22:23
Medlem
oskar_ericsons avatar
funkar även att skiva potatis, blanda i lite maizena , salt och peppar. ner med sakerna i en plastad form och packa ihop det lite, in i ugen på 140*c tills potatisen är klar

mvh
Citera
2009-02-25, 01:48
Medlem
midnighttrains avatar
fast potatis riven i ca 3mm skivor. beroende på potatissort så kan man ibland behöva något bindemedel. riven morot ger en roligare potatiskaka, likaså med lite riven ost i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in