2009-02-22, 22:39
Medlem
Vaos avatar
Pluggar lite juridik på distans och har fått nu en uppgift att lösa. Jag ska ta reda på var gränsens mellan vad som anses vara rättstridigt tvång och tillåtna påtryckningsmedel.

Har någon förslag på förarbeten doktrin rättsfall?
Gärna doktrin...

By the way försökte hitta proppen men det gick ej..
Citera
2009-02-22, 23:10
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vao
Pluggar lite juridik på distans och har fått nu en uppgift att lösa. Jag ska ta reda på var gränsens mellan vad som anses vara rättstridigt tvång och tillåtna påtryckningsmedel.

Har någon förslag på förarbeten doktrin rättsfall?
Gärna doktrin...

By the way försökte hitta proppen men det gick ej..

Adlerkreutz bok avtalslagen är nog en bra början.

Att du inte hittar propen till Avtalslagen beror sannolikt på att lagen har ca 100 år på nacken. Har du inte öppnat lagboken? SFS numret är 1915:248 där den första sifferkombinationen anger det år lagen kom.
Citera
2009-02-22, 23:19
Medlem
Vaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Adlerkreutz bok avtalslagen är nog en bra början.

Att du inte hittar propen till Avtalslagen beror sannolikt på att lagen har ca 100 år på nacken. Har du inte öppnat lagboken? SFS numret är 1915:248 där den första sifferkombinationen anger det år lagen kom.

Visst har jag gjort det... men antog ändå trots sin ålder att den skulle ha en prop. Tack för rådet om Adlerkreutz kan du tänka på någon annan litteratur som kan hjälpa
Citera
2009-02-23, 01:38
Medlem
Vaos avatar
någon mer med vettig ide
Citera
2009-02-23, 07:44
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vao
Visst har jag gjort det... men antog ändå trots sin ålder att den skulle ha en prop. Tack för rådet om Adlerkreutz kan du tänka på någon annan litteratur som kan hjälpa

Det finns en proposition, men den kan vara svår att få tag på eftersom den är så gammal.

Standardverken på området är Adlerkreutz och Rambergs Allmän avtalsrätt. En genomläsning av dessa verk skulle ge dig god ledning, men jag antar att du helst vill slippa att läsa på!?

Exempel på rättsstridigt tvång är genom hot om att avslöja känslig information om motparten tvinga denne till att ingå ett avtal. Som sådant tvång kan även anses att obehörigen nyttja annans beroendeställning. I NJA 1980 s. 1 hade en kommun tilltvingat sig en avtalsförmån genom hot att eljest inte bevilja bygglov. HD ansåg att detta utgjorde ett rättsstridigt tvång. Rättsfallet finns angivet under 29 § Avtalslagen i lagboken.

Notera att ogiltigheten endast drabbar part som är i ond tro gällande det rättsstridiga tvånget.

Hot om rättsliga åtgärder anses inte kunna medföra ogiltighet även att detta säkert kan upplevas som nog så obehagligt. Detta är alltså ett exempel på tvång som inte anses som rättsstridigt.

Resten får du läsa dig till själv.
Citera
2009-02-23, 18:47
Medlem
Vaos avatar
Tack så mycket för svaret..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem