2009-02-22, 23:55
Medlem
Men kan man inte anta att också tron på den tidens vetenskapliga utveckling hade betydelse för att den var tämligen lugnt - åtminstone i västra Europa? Jag kan tänka mig att folket inte var särskilt pigga på att gå i krig, när så mycket hade förbättrats under den tiden.
Citera
2009-02-23, 00:14
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det var inga krig i Västeuropa mellan 1871 och 1914, men i Östeuropa såg det helt annorlunda ut. Du har bl a rysk-turkiska kriget 1877-78, serbisk-bulgariska kriget 1885, och första och andra balkankrigen 1912-13.

Mönstret är tydligt: det ottomanska rikets sönderfall skapade instabilitet och massor av problem.
Faktumet att det var fred i Västeuropa kan väl ha berott på en slags terrorbalans, eller? Alltså, vem man än anföll skulle det komma att bli mycket blodigt, oavsett om man segrade eller ej. Det var helt enkelt inte värt att anfalla.

Vet inte om detta var anledningen, men jag tycker det verkar ganska troligt. Lägg till att de flesta länder säkert var indragna i olika allianser, så man kunde inte bara köra över Belgien, för då fick man slåss mot britterna också, och då var det inte värt det längre.
Citera
2009-02-23, 00:21
Medlem
Zimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorBorg
Men kan man inte anta att också tron på den tidens vetenskapliga utveckling hade betydelse för att den var tämligen lugnt - åtminstone i västra Europa? Jag kan tänka mig att folket inte var särskilt pigga på att gå i krig, när så mycket hade förbättrats under den tiden.

Det kunde vi ju hoppats vara fallet. Dock var krigsivern stora i de breda folklagren. Det kan du se om du läser dagböcker eller ser journalfilm från 1914. Jag rekommenderar Peter Englunds senaste för lite mer läsning.
Citera
2009-02-23, 09:42
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorBorg
Jag är skeptisk mot den förklaringen eftersom sambandet mellan krig och materiella faktorer är svagt, oavsett vad de mest inbitna historiematerialisterna påstår. Det gäller särskilt stora krig.

Napoleonkrigen handlade inte om resurser, och inte fransk-tyska kriget eller första världskriget heller. Problemet är att politik, ideologi och andra känslobaserade aspekter är svårfångade jämfört med det materiella.

Det finns givetvis krig som handlar helt eller delvis om resurser. Japans angrepp på västmakterna 1941 är ett exempel, även om ideologin spelade stor roll där också. Men när det gäller stora krig är sambandet som sagt svagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Faktumet att det var fred i Västeuropa kan väl ha berott på en slags terrorbalans, eller? Alltså, vem man än anföll skulle det komma att bli mycket blodigt, oavsett om man segrade eller ej. Det var helt enkelt inte värt att anfalla.
Det rådde en sorts balans i Västeuropa efter fransk-tyska kriget, eftersom Frankrike var för svagt för att utmana Tyskland ensamt. Första världskrigets utbrott förklaras till stor del av den fransk-ryska alliansen, som i sin tur var en följd av Frankrikes svaghet gentemot Tyskland, och hur styrkeförhållandena höll på att utvecklas till Tysklands nackdel.

Andra faktorer som spelade in vara att energin riktades mot kolonierna, framförallt Afrika, och att det fanns en fungerande diplomati i form av kongressystemet som fungerade ungefär som FNs säkerhetsråd.

Sen ska vi inte glömma att slumpen spelar en roll också. Det var till exempel ytterst nära att det blev krig redan 1905 i samband med andra marockokrisen. Den gången stupade det på att den tyska armén ville anfalla, men inte flottan. Så små var marginalerna.
Citera
2009-02-23, 18:27
Medlem
Pauluss avatar
Huvudsakligen tror jag det berodde på att de europeiska stormakterna hade fullt upp med att bygga upp sina kolonier.

Citat:
Ursprungligen postat av Imiron

Antagligen hade det skett en avsevärd utveckling av krigsmaterial och försvarsmakter mellan åren 1871 och 1914. Jag vet i alla fall att modern ammunition (med röksvagt krut) och moderna spränggranater (med trotyl) hade tagits fram under den tiden. Kanske politikerna var nervösa för att motståndarna hade fler och bättre vapen och inte vågade starta ett krig.

Till slut ville dock militärerna, som inte fått slåss på 33 år, mäta sina krafter med varandra och se vem som hade de modernaste vapnen och strategierna. De måste ju ge skäl för lönen och visa att de behövs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in