2009-02-22, 19:45
Medlem
BaalZeBubs avatar
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/rubin-tvivlar-pa-mork-materia-1.804516

Vera Rubin, vars "egna observationer är själva grunden till teorin om mörk materia" tvivlar nu. Det är intressant. Artikeln nämner också MOND-teorin.

Det jag reagerar kraftigt över är dock att Karin Bojs anser att Vera pg a sitt tvivel inte skulle få nobelpriset!

"Men jag är nu beredd att stryka Vera från min lista. Ett Nobelpris kräver bättre bevis.

Som Vera Rubin säger: ”Ju längre tid det går utan att de lyckas hitta någon mörk materia, desto mindre sannolikt att den finns.”"

Är inte det en väldigt sjuk syn på vetenskapen?
Citera
2009-02-22, 20:11
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det jag reagerar kraftigt över är dock att Karin Bojs anser att Vera pg a sitt tvivel inte skulle få nobelpriset!

"Men jag är nu beredd att stryka Vera från min lista. Ett Nobelpris kräver bättre bevis.

Som Vera Rubin säger: ”Ju längre tid det går utan att de lyckas hitta någon mörk materia, desto mindre sannolikt att den finns.”"
Jag uppfattar det som så att Bojs håller med Rubin om att bevisen för mörk materia är otillräckliga och att det är detta som är orsaken till hon inte borde få ett Nobelpris , inte att hon uttryckt ett tvivel angående mörk-materia-hypotesen.

(Nu får vi se hur lång tid det tar innan Ingvar dyker upp...)
Citera
2009-02-22, 20:26
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Jag uppfattar det som så att Bojs håller med Rubin om att bevisen för mörk materia är otillräckliga och att det är detta som är orsaken till hon inte borde få ett Nobelpris , inte att hon uttryckt ett tvivel angående mörk-materia-hypotesen.

(Nu får vi se hur lång tid det tar innan Ingvar dyker upp...)
Så uppfattar jag det också. Men att Rubin gjort de gamla observationerna är väl lika förtjänstfullt för det? Borde hon dessutom inte ha en eloge för sin sunda skepsis?

Det hela påminner mig om när en journalist menade att Sven Hedins upptäckt av och förklaring av en vandrande sjö inte längre hade något vetenskapligt värde i modern tid, eftersom sjön hade avdunstat!
Citera
2010-03-07, 21:32
Medlem
Satt i kväll i kylan vid rödlyset och väntade på att det skulle slå omm, det tog sånn tid.
Kom då på att så här är det med mörk materia,,, det är så djävla kallt i dessa områden så att fotonerna fryser fast,,,,,, ää nu va jag dumm.
Citera
2010-03-07, 23:55
Medlem
yggdrazils avatar
Dröjer ju ändå ett sånt tag innan man kan få ett nobelpris så vi hinner nog utforska lite fler alternativa teorier och kanske upptäcka mer om en eventuell mörk materia innan något nobelpris bör ges till upphovsmanen. Förr eller senare vet vi mer, innan dess tycker jag inte att vi ska dela ut några nobelpris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in