Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Verkligen tragiskt med alla fåglar som går under av vinterns kyla och brist på mat.
najas,
vad rekomenderar du att man matar en utsvulten fågel med, - låt oss anta att det är en mindre fågel. Bör det vara flytande föda eller går det bra med fågelfrön man köpt i den närbelägna närbutike?
en till fråga till najas, ungefär hur många fåglar skulle du gissa fryser och svälter ihjäl en natt som denna?
Det viktiga är att det är fettrikt, rent fett går bra eller feta frön (solrosfrön).
Hur många som dör per natt under vintern har jag faktiskt ingen aning om men det är sannolikt flera tusen i hela Sverige. Dock dör det nog fler per dygn under sommarmånaderna eftersom det då finns så många fler individer i landet (se även nedan).
Sen är det också så att man faktiskt inte hjälper fåglarna särskilt mycket med vinterfågelmatning tvärtemot vad många tror. Fågelmatning är mest för människornas skull och hjälper alltså inte olika populationer av fåglar. Fåglarna (dvs stannfåglarna) är fint anpassade att klara mycket sträng kyla. Att många fåglar dör på vintern är inget konstigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Meskilstuna
Det finns ett stort antal fågelarter som det finns fler individer av i Sverige än människor.
Lövsångaren är tillsammans med bofinken Sveriges vanligaste fågel och populationen har uppskattats från 10 till 15 miljoner häckande par (1976). //wikipedia
Sedan kollade jag upp talgoxe som hade kanske drygt 3 miljoner häckande par och blåmes som hade en miljon.
Det jag vill sgäa är att det finns skitmånga miljoner fåglar i sverige och i och med att de har mycket kortare medellivslängd än oss så måste dom och dö i stora antal varje år.
Visst finns det fler fåglar än människor av flera arter i Sverige. Man brukar räkna med att det på sensommaren/hösten i Sverige finns ca 500 miljoner fåglar i landet (dvs en halv miljard), efter årets häckningssäsong.
Dock lämnar ca 90 % av dessa individer landet på hösten (flyttfåglar). Andelen som lämnar varierar lite med vädret eftersom flera arter inte är obligata flyttfåglar utan rör sig mer leler mindre långa sträcker beroende på vintervädret.
Det är alltså bara en bråkdel som stannar kvar i Sverige under vintern. Vissa fågelfamiljer domineras dock av stannfåglar (tex mesar, ugglor, skogshöns m.fl) och här stannar de flesta arter och individer kvar.