2009-02-22, 01:24
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
För att inte tala om alla vilda eller bortsprungna katter som svälter eller fryser ihjäl inatt.
För att inte tala om alla stackars frusna uteliggare.
Citera
2009-02-22, 06:58
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Det är lite lustigt att man inte ser nåååååågra som helst fåglar ligga under träd eller så. Vart tar de vägen?

Ehhh, jo det gör man, åtminstone om man har ögonen med sig och är ute i skog och mark. Angående vinterdödligheten för stannfåglar så är det inte lika farligt om det blir många minus + snö i februari, som om det blir ett bakslag i t.ex april. Jag har själv varit med om att se döda "ruvande" tofsvipor som dött i sent vinterväder.

Anledningen till att det är svårt att hitta ihjälfrusna fåglar på vintern är att de är tämligen utspridda och tas om hand av asätare och nedbrytare rätt snabbt. Dock finns det enstaka tillfällen då de kan dö i högar (bokstavligt talat). Tex lyckade jag för några år sedan hitta nattkvarteren för de enorma flockar med bo - och bergfink som övervintrar i södra Sverige. Det var åtskilliga 100 000 fåglar samlade på en mycket liten yta.

Då låg det döda och döende finkar i högar under träden. Dock var det lätt att räkna ut att det inte berodde på sjukdom eller på sträng kyla (varmt väder vid tillfället), utan helt enkelt på effekten av naturlig dödlighet i kombination med stora antal av fågel. Det var i alla fall rätt makabert att se, och blev några artiklar i diverse ornitologiska tidskrifter.
Citera
2009-02-22, 10:01
Medlem
snömannens avatar
najas,

Du verkar vara insatt i det här med fåglar.

Kan man se på en fågel att den är på väg att dö av svält och kyla? Eller är den ungefär som vanligt ända tills den faller till marken?
Citera
2009-02-22, 10:28
Medlem
M.BlueEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Då låg det döda och döende finkar i högar under träden. Dock var det lätt att räkna ut att det inte berodde på sjukdom eller på sträng kyla (varmt väder vid tillfället), utan helt enkelt på effekten av naturlig dödlighet i kombination med stora antal av fågel. Det var i alla fall rätt makabert att se, och blev några artiklar i diverse ornitologiska tidskrifter.

dom var så många att dom som dog, dog av naturliga orsaker alltså? farsinerande! vet att bergfinkar samlas i extrem stora flockar mot höstkanten, så det är väl klart att många "trillar av pinnen" så att säga men att det var så synligt kunde jag aldrig tro.
Citera
2009-02-22, 10:48
Medlem
najass avatar
Citat:
najas,

Du verkar vara insatt i det här med fåglar.

Kan man se på en fågel att den är på väg att dö av svält och kyla? Eller är den ungefär som vanligt ända tills den faller till marken?

Den stora beteendeskillnaden är att de blir allt mindre aktiva. De sitter helt stilla och flyttar sig inte om man kommer i närheten, utan låter sig tom tas i handen. Dock är det oftast svårt att hjälpa dem om de gått så långt, värme och försök till matning är lämpligt men det brukar vara kört om det gått så långt.
Citera
2009-02-22, 10:52
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.BlueEyes
dom var så många att dom som dog, dog av naturliga orsaker alltså? farsinerande! vet att bergfinkar samlas i extrem stora flockar mot höstkanten, så det är väl klart att många "trillar av pinnen" så att säga men att det var så synligt kunde jag aldrig tro.

Just det, i och med att de var så otroligt många fåglar samlade på ett område gjorde att den naturliga dödligheten (x antal procent av en population per dygn) gav resutatet av högar med döda fåglar.

Det var en helt makaber upplevelse, och en av de "häftigaste" eller mest dramatiska naturupplevelserna jag haft i Sverige. Under träden låg det massor av döda fåglar, en del levde fortfarande man flyttade sig inte ur fläcken när man kom, några var det fortfarande mer liv i så de flaxade omkring på marken.

Det råkade ligga en sjö alldeles intill och det var åtskilliga fåglar som hoppade och flaxade rakt ut i vattnet och drunknade.
Citera
2009-02-23, 00:53
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Den stora beteendeskillnaden är att de blir allt mindre aktiva. De sitter helt stilla och flyttar sig inte om man kommer i närheten, utan låter sig tom tas i handen. Dock är det oftast svårt att hjälpa dem om de gått så långt, värme och försök till matning är lämpligt men det brukar vara kört om det gått så långt.

Verkligen tragiskt med alla fåglar som går under av vinterns kyla och brist på mat.

najas,
vad rekomenderar du att man matar en utsvulten fågel med, - låt oss anta att det är en mindre fågel. Bör det vara flytande föda eller går det bra med fågelfrön man köpt i den närbelägna närbutike?

en till fråga till najas, ungefär hur många fåglar skulle du gissa fryser och svälter ihjäl en natt som denna?
Citera
2009-02-23, 06:42
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobs
därför man alltid har talgbollar hemma för att hjälpa dom stackars djuren.

Här kvittrar de för fullt under dagarna.
Citera
2009-02-23, 07:33
Medlem
Meskilstunas avatar
Det finns ett stort antal fågelarter som det finns fler individer av i Sverige än människor.

Lövsångaren är tillsammans med bofinken Sveriges vanligaste fågel och populationen har uppskattats från 10 till 15 miljoner häckande par (1976). //wikipedia

Sedan kollade jag upp talgoxe som hade kanske drygt 3 miljoner häckande par och blåmes som hade en miljon.

Det jag vill sgäa är att det finns skitmånga miljoner fåglar i sverige och i och med att de har mycket kortare medellivslängd än oss så måste dom och dö i stora antal varje år.
Citera
2009-02-23, 07:46
Medlem
najass avatar
Citat:
Verkligen tragiskt med alla fåglar som går under av vinterns kyla och brist på mat.

najas,
vad rekomenderar du att man matar en utsvulten fågel med, - låt oss anta att det är en mindre fågel. Bör det vara flytande föda eller går det bra med fågelfrön man köpt i den närbelägna närbutike?

en till fråga till najas, ungefär hur många fåglar skulle du gissa fryser och svälter ihjäl en natt som denna?

Det viktiga är att det är fettrikt, rent fett går bra eller feta frön (solrosfrön).

Hur många som dör per natt under vintern har jag faktiskt ingen aning om men det är sannolikt flera tusen i hela Sverige. Dock dör det nog fler per dygn under sommarmånaderna eftersom det då finns så många fler individer i landet (se även nedan).

Sen är det också så att man faktiskt inte hjälper fåglarna särskilt mycket med vinterfågelmatning tvärtemot vad många tror. Fågelmatning är mest för människornas skull och hjälper alltså inte olika populationer av fåglar. Fåglarna (dvs stannfåglarna) är fint anpassade att klara mycket sträng kyla. Att många fåglar dör på vintern är inget konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Meskilstuna
Det finns ett stort antal fågelarter som det finns fler individer av i Sverige än människor.

Lövsångaren är tillsammans med bofinken Sveriges vanligaste fågel och populationen har uppskattats från 10 till 15 miljoner häckande par (1976). //wikipedia

Sedan kollade jag upp talgoxe som hade kanske drygt 3 miljoner häckande par och blåmes som hade en miljon.

Det jag vill sgäa är att det finns skitmånga miljoner fåglar i sverige och i och med att de har mycket kortare medellivslängd än oss så måste dom och dö i stora antal varje år.

Visst finns det fler fåglar än människor av flera arter i Sverige. Man brukar räkna med att det på sensommaren/hösten i Sverige finns ca 500 miljoner fåglar i landet (dvs en halv miljard), efter årets häckningssäsong.

Dock lämnar ca 90 % av dessa individer landet på hösten (flyttfåglar). Andelen som lämnar varierar lite med vädret eftersom flera arter inte är obligata flyttfåglar utan rör sig mer leler mindre långa sträcker beroende på vintervädret.

Det är alltså bara en bråkdel som stannar kvar i Sverige under vintern. Vissa fågelfamiljer domineras dock av stannfåglar (tex mesar, ugglor, skogshöns m.fl) och här stannar de flesta arter och individer kvar.
Citera
2009-02-23, 09:53
Bannlyst
Jag har bara, i hela mitt liv, sett fem döda fåglar. Det verkar som att fåglar likt katter drar sig undan till ödsliga platser för att dö.
Citera
2009-02-23, 11:43
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infaust90
Jag har bara, i hela mitt liv, sett fem döda fåglar. Det verkar som att fåglar likt katter drar sig undan till ödsliga platser för att dö.
Jag håller med. Även om jag är ute i skogen och går så ser jag inga döda fåglar. De enda jag har sätt är en påkörd blåmes och några fjäderliv som dunkat in i rutan på husen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in