2009-02-22, 00:23
Medlem
Ett år är ju typ 365 dagar. Var fjärde år lägger man till några dagar för att det ska stämma mer exakt.

Men. Det kan ju inte vara exakt på minuten/timmen det N antal dagar som ska läggas till.

Vet man hur många minuter/timmar per år vi har fel?
Citera
2009-02-22, 00:28
Medlem
sommarlovs avatar
Ett år är ungefär 365,24 dagar och kan variera lite från år till år.
Det finns också skottsekunder som ibland stoppas in på tolvslaget nyårsafton!
Citera
2009-02-22, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ett år är ungefär 365,24 dagar och kan variera lite från år till år.
Det finns också skottsekunder som ibland stoppas in på tolvslaget nyårsafton!
Ditt första påstående stämmer inte, ett år är snarare 365,26 dagar. Och det där med att det varierar lite från år till år är jag tveksam till.

Endast vart fjärde sekelskifte är ett skottår, de delbara med 400.
Citera
2009-02-22, 01:29
Medlem
LeFilips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrips
Stämmer verkligen ditt första påstående?

Endast vart fjärde sekelskifte är ett skottår, de delbara med 400.

Jo, men det stämmer. Fast jag har fått lära mig att ett år är ungefär 365,2563 dagar eller något alltså ungefär 365,25 dagar. I och med att det då inte är exakt 365 dagar så kan man inte konstant använda 365 dagar i almanackan så då lägger man till en dag vart fjärde år, så att man då når 366 dagar. På så sätt jämnar det ut sig

Och som din fråga på tiden, så blir det ungefär 6 timmar per år vi ligger fel om vi inte lägger till en extra dag vart fjärde år. 6 timmar om året blir väldigt mycket i längden!
Senast redigerad av LeFilip 2009-02-22 kl. 01:32.
Citera
2009-02-22, 01:44
Medlem
Förbannads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeFilip
Jo, men det stämmer. Fast jag har fått lära mig att ett år är ungefär 365,2563 dagar eller något alltså ungefär 365,25 dagar. I och med att det då inte är exakt 365 dagar så kan man inte konstant använda 365 dagar i almanackan så då lägger man till en dag vart fjärde år, så att man då når 366 dagar. På så sätt jämnar det ut sig

Och som din fråga på tiden, så blir det ungefär 6 timmar per år vi ligger fel om vi inte lägger till en extra dag vart fjärde år. 6 timmar om året blir väldigt mycket i längden!
Alltså blir den totala skillnaden efter det att vi justerat om den de fjärde året minimal och spelar således ingen större roll?

Fast vid närmare eftertanke hade det väl inte spelat någon roll ifall vi sket i att lägga till en extra dag var fjärde år? Eller är det något jag missat?
Citera
2009-02-22, 01:46
Medlem
LeFilips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Alltså blir den totala skillnaden efter det att vi justerat om den de fjärde året minimal och spelar således ingen större roll?

Fast vid närmare eftertanke hade det väl inte spelat någon roll ifall vi sket i att lägga till en extra dag var fjärde år? Eller är det något jag missat?

Men hade vi struntat i att lägga till en dag vart fjärde år så hade vi rubbat årstiderna typ. Hade vi struntat i det, som jag beskrev innan, hade vi gått miste om 6 timmar per år, vilket leder till att vi ramlar bakåt ungefär en månad efter 100 år!
Citera
2009-02-22, 01:47
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad

Nej det hade inte spelat någon roll förutom att julafton hade inträffat mitt i sommaren om 800 år.
Citera
2009-02-22, 01:47
Bannlyst
distansen mellan jorden och solen ökar endast 1.5 cm per år enligt den här sidan: http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=317

jag tycker att det känns konstigt hur den här lilla skillnaden skulle göra att det blir 6 timmar fel per år.
Citera
2009-02-22, 01:50
Medlem
LeFilips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
distansen mellan jorden och solen ökar endast 1.5 cm per år enligt den här sidan: http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=317

jag tycker att det känns konstigt hur den här lilla skillnaden skulle göra att det blir 6 timmar fel per år.

Men i och med att ett år är ~365,25 dagar istället för 366 dagar så gör det ju att 6 timmar försvinner, dvs en fjärdedel av ett dygn
Citera
2009-02-22, 01:52
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri

Det handlar ju inte om det utan att tiden det tar för jorden att göra ett varv runt solen inte är jämnt delbar med tiden det tar för jorden att rotera ett varv runt sin egen axel.

Citat:
Ursprungligen postat av Chrips
Och det där med att det varierar lite från år till år är jag tveksam till.
Jordens rotation runt sin egen axel bör ju kontinuerligt avta i hastighet till följd av tidvattenkrafterna från solen. Utslaget på någon miljard år är det säkert märkbart.
Citera
2009-02-22, 15:41
Medlem
Jerka^s avatar
Man fixar ju till det där ganska snyggt med den gregorianska kalendern. Skottår infaller vart fjärde år, utom då det samtidigt är jämnt 100-tal år (t ex 2100), men om det dessutom är jämnt 400 år (t ex 2000) så är det ändå skottår.

På det här viset får man ett snittår över lång tid på 365,2425 år om jag räknat rätt vilket kan jämföras med ett astronomiskt år som är 365.242374 dygn. Det blir med andra ord 0,00126 dygn fel per år vilket motsvarar knappt 11 sekunder. Det blir ett dyngs fel på 8000 år - men pga oregelbundenheter i jordens rotationstid kan man inte förutsäga dåvarande rotation så bra att det är meningsfullt att korrigera ytterligare.

Det sideriska året på 365,256366 dygn är en helt annan sak. Hade det varit det vi följt så hade skottåret infallit oftare än vart fjärde år, right? Fel i svenska Wikipedia. Jag får ändra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in