Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-13, 13:30
  #685
Medlem
Astrorbits avatar
Gillar man Felix ketchup så är man CP-skadad.
Citera
2018-07-24, 21:08
  #686
Medlem
GreenManalishis avatar
Kul att min tråd lever efter så många år. Det måste väl vara en av flashbacks äldsta vid det här laget
Citera
2018-07-24, 21:43
  #687
Medlem
Expohunters avatar
Heinz med låg socker och salthalt eller hemmagjord.

Dijonsenap utan socker. Ofta från Lidl.
Citera
2018-08-31, 08:35
  #688
Medlem
TraXzmans avatar
bumpar tråden med ...

Hur länge håller senap efter bäst före och vad mer kan man använda det till ?

Jag älskar senap men mig veterligen kan man inte använda så mycket av det i olika rätter så det blir gott och passar. Det är väl typ bara korv och skinka, bacon och vissa såser eller?

Pga av att jag har nån knepig förmåga att beställa hem massa olika senapssorter från matsmart så står jag här nu med över 20 sorter och vill ju inte slänga dom när det är korvdax liksom och jag kan ju inte käka korv varje dag heller liksom
Citera
2018-08-31, 09:07
  #689
Medlem
Ketchup blir Heinz, har inget emot Felix heller men känns mer som korvgrillningsketchup Gillar den danska man brukade få till pölse.

Senap är Västerviks normalt, Edvins eller Johnny's kan också fungera, Slotts grovkorniga är en bra kombo med ost & knäckebröd. Vid matlagning normalt Dijon.

Slotts original till ärtsoppa eller varmkorv (klassiskt grillad vid camping).

Själv gillar jag en sötstark senap till skinka även på macka, julmat, köttbullar och korv.

När det gäller bäst före är det nog inte så känsligt, hittade en tub Johnny's BF Juni 2016 och inget fel på den, en rejäl kladd på skinkmackan gör så det ryker ur näsborrarna.
Citera
2018-08-31, 17:13
  #690
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramdur
Ketchup blir Heinz, har inget emot Felix heller men känns mer som korvgrillningsketchup Gillar den danska man brukade få till pölse.

Senap är Västerviks normalt, Edvins eller Johnny's kan också fungera, Slotts grovkorniga är en bra kombo med ost & knäckebröd. Vid matlagning normalt Dijon.

Slotts original till ärtsoppa eller varmkorv (klassiskt grillad vid camping).

Själv gillar jag en sötstark senap till skinka även på macka, julmat, köttbullar och korv.

När det gäller bäst före är det nog inte så känsligt, hittade en tub Johnny's BF Juni 2016 och inget fel på den, en rejäl kladd på skinkmackan gör så det ryker ur näsborrarna.
Det är ju annars en av anledningarna till att det finns ett BF på senap, den smakar inte lika starkt som när den var "färsk", men det är absolut inget fel på den. Men eftersom BF betyder att varan skall hålla i stort sett samma smak och konsistens som när den var ny så sätts BF efter detta.

Kan tillägga att jag ännu inte hittat bättre senap än Nisses.
Citera
2018-08-31, 17:48
  #691
Medlem
Johnny's är för sötsliskig. Åbo senap, den svarta, är mumma. Bra ketchup existerar ej men närmast kommer en man gjort själv.
Citera
2018-12-08, 14:54
  #692
Medlem
Ratis avatar
Apotekets originalsenap är riktigt god faktiskt. Årets julsmak är chili/honung vilket jag ställer mig tvekande till.
Citera
2018-12-08, 18:59
  #693
Medlem
Svea.Folks avatar
del.
Citera
2018-12-08, 19:25
  #694
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
bumpar tråden med ...

Hur länge håller senap efter bäst före och vad mer kan man använda det till ?

Jag älskar senap men mig veterligen kan man inte använda så mycket av det i olika rätter så det blir gott och passar. Det är väl typ bara korv och skinka, bacon och vissa såser eller?

Pga av att jag har nån knepig förmåga att beställa hem massa olika senapssorter från matsmart så står jag här nu med över 20 sorter och vill ju inte slänga dom när det är korvdax liksom och jag kan ju inte käka korv varje dag heller liksom

Är inte senapen så söt går det utmärkt att ha en matsked eller 2 i färsen till ex. köttbullar eller köttfärslimpa. Brukar använda fransk senap i mina köttbullar och folk verkar gilla det.

Senapssås är alltid gott till en fläsk eller köttkorv ex.

I ärtsoppan förstås.

Inblandad i marinader och som "rubbing" tillsammans med andra kryddor. Griljera skinkan med uppvispad med en ägggula.

Prova även att blanda olika sorters senap med varandra.Nya varianter kan man få väldigt lyckade.

Tyvärr så är det svårt att hitta riktigt HET senap numera. Anti stark mat maffian har sagt sitt och vill man ha starkare senap får man vända sig utomlands numera tyvärr. Finland har bra senap och Även Frankrike vad gäller riktigt heta sorter.. Det verkar som om man vill utrota starka/heta produkter här i landet av någon anledning. Går knappt hitta stark Chili längre hos de större matkjedjorna Även Habaneron börjar bli mesig tycker jag.

Egenodlad chili är enda som tycks fungera men nu vill EU förbjuda många fröer inom unionen så då lär väl även dessa försvinna.

Jo ett annat område för senap är olika dressingar till sallader där passar det ofta med en klick senap som smakförstärkare uppvispad i lite olivolja, citron och en god vinäger. Med rätt senap kan det bli väldigt gott. (inte för söt dock)

Köttfärssås kan också få lite extra liv av en klick senap. Byt ut klicken ketchup i köttfärssåsen till en klick söt senap och du har en väldigt god köttfärssås.

Senap togs väl in i Sverige som en läkemedelsört och används även idag i form av senapsplåster för diverse åkommor.. Har för mig att senap är bra mot yrsel och åksjuka men jag kan minnas fel..
Citera
2018-12-08, 21:21
  #695
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Är inte senapen så söt går det utmärkt att ha en matsked eller 2 i färsen till ex. köttbullar eller köttfärslimpa. Brukar använda fransk senap i mina köttbullar och folk verkar gilla det.

Senapssås är alltid gott till en fläsk eller köttkorv ex.

I ärtsoppan förstås.

Inblandad i marinader och som "rubbing" tillsammans med andra kryddor. Griljera skinkan med uppvispad med en ägggula.

Prova även att blanda olika sorters senap med varandra.Nya varianter kan man få väldigt lyckade.

Tyvärr så är det svårt att hitta riktigt HET senap numera. Anti stark mat maffian har sagt sitt och vill man ha starkare senap får man vända sig utomlands numera tyvärr. Finland har bra senap och Även Frankrike vad gäller riktigt heta sorter.. Det verkar som om man vill utrota starka/heta produkter här i landet av någon anledning. Går knappt hitta stark Chili längre hos de större matkjedjorna Även Habaneron börjar bli mesig tycker jag.

Egenodlad chili är enda som tycks fungera men nu vill EU förbjuda många fröer inom unionen så då lär väl även dessa försvinna.

Jo ett annat område för senap är olika dressingar till sallader där passar det ofta med en klick senap som smakförstärkare uppvispad i lite olivolja, citron och en god vinäger. Med rätt senap kan det bli väldigt gott. (inte för söt dock)

Köttfärssås kan också få lite extra liv av en klick senap. Byt ut klicken ketchup i köttfärssåsen till en klick söt senap och du har en väldigt god köttfärssås.

Senap togs väl in i Sverige som en läkemedelsört och används även idag i form av senapsplåster för diverse åkommor.. Har för mig att senap är bra mot yrsel och åksjuka men jag kan minnas fel..

Men dra åt fanders snacka om ett suveränt utömmande nästan... enligt mig till svar på tal.. tackar och bockar ! Dricker du whisky the key som jag, förresten just nu 10 -15 åring eklagrad är som att födas på nytt. Jo jag försöker testa varje modell och märke av senap för det är så förbannat gott på korv, skinka, smörgåsmat med bröd... plus alla dina kunskaper och förslag om det. for you
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-12-08 kl. 21:24.
Citera
2018-12-08, 22:16
  #696
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Till korven turun sinappi. Har inget emot en helt vanlig Slotts senap till korven heller.
Edwins till julskinkan (överlägsen)
Dijon i korv stroganoffen, hamburgerdressingar osv.
Johnnys kan dra åt helvete.

Ketchup - Heinz eller en hemmagjord variant väldigt lik Heinz i smaken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback