2009-02-20, 22:12
Medlem
Ingetvals avatar
På 90-talet så fanns det ett väldigt bra tjejindieband som hette Backfish.
Basisten var så liten att hon nästan helt doldes bakom basen. En flicksnärta i röda boots.
Citera
2009-02-20, 23:54
Medlem
Egon3s avatar
backfisch = fjortissa
Citera
2009-02-23, 10:55
Moderator
Kyrpators avatar
Jag skulle vilja säga att majoriteten av skribenterna här helt har missuppfattat betydelsen av ordet backfisch. Jag kan inte uttala mig med säkerhet om användningen i Tyskland, men i Sverige förknippar jag det snarast med unga flickor som lider av sexualskräck och som svärmar för sin fransklärarinna i flickskolan, snarare än för gossarna i läroverket. Raka motsatsen till en demi-vièrge, som jag tror avsågs, snarare än demi-monde. Nyckelorden är alltså svärmande, fransk poesi (asexuell) och gitarrspel (och detta före rockens genombrott, när gitarr fortfarande ansågs vara ett tantinstrument).
Citera
2009-02-23, 14:07
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag skulle vilja säga att majoriteten av skribenterna här helt har missuppfattat betydelsen av ordet backfisch. Jag kan inte uttala mig med säkerhet om användningen i Tyskland, men i Sverige förknippar jag det snarast med unga flickor som lider av sexualskräck och som svärmar för sin fransklärarinna i flickskolan, snarare än för gossarna i läroverket. Raka motsatsen till en demi-vièrge, som jag tror avsågs, snarare än demi-monde. Nyckelorden är alltså svärmande, fransk poesi (asexuell) och gitarrspel (och detta före rockens genombrott, när gitarr fortfarande ansågs vara ett tantinstrument).
Hm, fast den äldsta bok jag läst ordet i är en bok i "Claudine"-serien (fransk för er som inte läser flickböcker) av Colette, som ju skrevs för närmare 100 år sedan. Där tilltalas vid ett tillfälle Claudine som "backfisch" av en främmande herre när hon är ute på galej i Paris. Hon är ju visserligen ett slående exempel på lärarinnedyrkan (och mer än så), men det vet ju inte den herren om.

Nu har jag skamligt nog inte läst dem på franska, så jag vet inte om ordet användes i originalspråket, inte heller om det är den svenske översättaren som varit på galej.
Citera
2009-02-23, 14:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Sexualskräck kanske är för mycket sagt? Utan sexuell erfarenhet, kanske?
Avståndet mellan orden fjortis och backfisch kanske inte är oändligt?

Jag menade inte att demimonde skulle motsvara backfisch, utan att jag hade för mig att det fanns ett franskt ord som jag inte kom på, för "halvvuxen flicka, men att jag kanske misstog mig och att ordet jag där tänkte på var demimonde, som jag var medveten om betyde något annat. Ursäkta oklarheten. Men det var nog ordet demivièrge jag sökte, även om det inte är exakt det samma som backfisch. Tack.

Demivierge [dmi-viä'rsch] (fr. av demi, "halv-", och vierge, "jungfru"), "halvjungfru", ett av den franske författaren Marcel Prévost infört ord, betecknande en ung flicka, som visserligen är fysiologiskt intakt, men genom dåligt sällskap och oblyg kurtis mist sin sinnesrenhet.
Citera
2009-02-23, 15:51
Medlem
Tjohildas avatar
Jag tror inte det feminina "demimimonde" har någon motsvarighet i svenskan, men för män som är "demimonde" har vi det mycket talande "halvherre" i vissa dialekter.
Citera
2009-02-24, 07:55
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Hm, fast den äldsta bok jag läst ordet i är en bok i "Claudine"-serien (fransk för er som inte läser flickböcker) av Colette, som ju skrevs för närmare 100 år sedan. Där tilltalas vid ett tillfälle Claudine som "backfisch" av en främmande herre när hon är ute på galej i Paris. Hon är ju visserligen ett slående exempel på lärarinnedyrkan (och mer än så), men det vet ju inte den herren om.

Nu har jag skamligt nog inte läst dem på franska, så jag vet inte om ordet användes i originalspråket, inte heller om det är den svenske översättaren som varit på galej.
Jag ska inte insistera. Men nog har jag i min ungdom mött flera äldre mycket respektabla damer som talat om "sin backfischperiod" i tidiga tonåren. Och då handlade det sannerligen inte om att springa ute på stan utan förkläde, utan snarare om te på flickrummet med bästisen, poesiläsning, och svärmande för en lärarinna, scoutledare eller dylikt.
Citera
2009-02-24, 08:06
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Avståndet mellan orden fjortis och backfisch kanske inte är oändligt?[/i]
Jag skulle hålla för troligt att sexualskräck och brist på sexuell erfarenhet låg mycket nära varandra hos väluppfostrade unga flickor fram till typ 60-talet. Och mindre väluppfostrade flickor var väl åtminstone rädda för att bli "på det viset".
Citera
2009-02-24, 13:06
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Jag ska inte insistera. Men nog har jag i min ungdom mött flera äldre mycket respektabla damer som talat om "sin backfischperiod" i tidiga tonåren. Och då handlade det sannerligen inte om att springa ute på stan utan förkläde, utan snarare om te på flickrummet med bästisen, poesiläsning, och svärmande för en lärarinna, scoutledare eller dylikt.
Hehe, den tidens "emo". I svart basker istället för rosa hår...
Citera
2009-02-24, 20:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Avståndet mellan orden fjortis och backfisch kanske inte är oändligt?
Nä. Jag hade tänkt ge fjortis som modern övrsättning av backfisch om ordet inte hade nämnts i tråden. De är ju inte alla fjortonåriga tjejer som är fjortisar heller.
Citera
2009-02-24, 21:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Gamine skulle nog kunna användas i betydelsen backfisch.
Jupp. Eller gamäng som det faktiskt heter på svenska, jag har uppfattat den svenska betydelsen mer som en blandning av en "backfisch" och en pojkflicka, med en övervikt åt det senare. Ett äldre ord för en yngre gamäng är "yrhätta".
Här håller jag faktiskt inte med dig. För mig är gamängen motsvarigheten till franskans gamin, och alltså av manligt kön. (Uttalsformen gamäng för franskans gamin är ju helt förutsebar, medan samma uttal för gamine skulle vara oerhört märkligt.)För mig är en kvinnlig gamäng just en gamine - också på svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in