Om jag inte missminner mig så var det under renässansen som man började använda centralperspektivet. Vilket gjorde att man gick från enkla, mer eller mindre tvådimensionell avbildningar (som under medeltiden) till tredimensionella avbildningar (vanlig konst, enkelt uttryckt).
Ideérna till centralperspektivet kommer förmodligen från antikens förkärlek till symetri och räta vinklar, som i sin tur kommer ifrån matematiken.
Hur som, så betyder ju renässans återfödelse, och man syftar sådeles på återfödelsen av antikens ideal, däribland saker som centralperspektivet och ett resonerande förhållningssätt.
Inom arkitekturen så var symetri också ett nyckelord, man använde även ornamentik från antiken som koloner, pilastrar och frontoner.
Jag skulle även rekommendera dig att göra en jämförelse mellan länder som har upplevt renässansen gentemot länder som inte har upplevt renässansen, t.ex. Ryssland eller något orientaliskt land.
Ta t.ex. bildkonst, fram till 1700-talet hade Ryssland endast ikoner och inte förens slutet av 1800-talet började "vanlig" bildkonst bli vanligt.