Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-16, 14:27
  #1
Medlem
Jan Erik Kronaas har tydligen ett förflutet som en av Sveriges bästa karatefighters genom tiderna. Sitter idag på livstid på Tidaholmsanstalten men är enligt honom själv oskyldigt dömd. Förutom själva handlingen som han dömdes för skall det tydligen handla om en skrämmande historia om när svenska regeringspolitiker tillskansade sig hans patent om att rädda Östersjöns havsmiljöer vid oljeutsläpp! Om nån vet mer om detta skulle det vara intressant att veta hur detta egentligen hänger ihop!

http://www.youtube.com/watch?v=rPlXZ...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=WZ6dr...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=PA4cz...eature=related

"Livstidsfånge Jan-Erik Kronaas-Mariniusson berättar om hur kriminalvården i samarbete med polis/åklagarmyndigheten försöker att hindra honom från att få resning i högsta domstolen. Kronaas-Mariniusson dömdes i en korrupt rättegång 2001 för att ha hängt sin fru i husets källare. Åklagare och polis gick mot rättsmedicinska protokoll som klart fastställde att hon begått självmord. Bevis gömdes som klart talade till Kronaas-Mariniussons fördel. Vittne och advokat hotades utav åklagare och utredande poliser. Kronaas-Mariniusson startade operation "rensa östersjön" och tog patent på världens bästa teknik vad gäller att ta upp olja från havet. Den socialdemokratiska regeringen med Anna Lindh och Göran Persson i spetsen stal Kronaas-Mariniussons projekt och nyttjade han patenterade teknik utan hans medgivande och dessutom utan ersättning."
Citera
2009-02-16, 15:36
  #2
Medlem
Mr.Learys avatar
Vad jag vet så har han suttit i fängelse en gång tidigare, då för att ha skickat en brev bomb till sitt x, som han har en son tillsammans med.

OT: Det var hans son som kastade tårta på kungen.
Citera
2009-02-16, 16:22
  #3
Medlem
Vilka news!

Tack för infon! Hade jag aldrig hört tidigare! Men jag är ju ingen expert! Tårtor och bomber vilka grejer va!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Leary
Vad jag vet så har han suttit i fängelse en gång tidigare, då för att ha skickat en brev bomb till sitt x, som han har en son tillsammans med.

OT: Det var hans son som kastade tårta på kungen.
Citera
2009-02-16, 16:25
  #4
Medlem
Tantaloras avatar
Vi provar i konspirationer

/Mod

Kriminalhistoria ---> konspirationer
Citera
2009-02-16, 18:50
  #5
Medlem
SLOBs avatar
Åsikter om moderering tas som vanligt via PM.

Inlägg raderat.

/mod
Citera
2009-02-16, 23:17
  #6
Medlem
... dog denna tråden då eller?

Som Povel Ramel sjöng med Knäppupgänget! "Var e´ tvålen broder?"

Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Åsikter om moderering tas som vanligt via PM.

Inlägg raderat.

/mod
Citera
2009-02-17, 01:27
  #7
Medlem
ischtivans avatar
Ja varför inte. Ska sätta mej in i ämnet och vara skeptisk så gott jag kan. Återkommer.
Citera
2009-02-17, 22:31
  #8
Medlem
Julius Moscas avatar
Han är flygkapten för övrigt. Eller var kanske jag ska säga. Han var flygkapten inom civilflyget när han torskade för mordförsöket. Sedan kom han ut, hade flyglicensen indragen i Sverige men tog tillbaka den utomlands och fortsatte flyga. Sedan åkte han för det där med hustrun.

Det finns förvisso massa frågetecken i utredningen kring Mariniusson, han dömdes på minst sagt svag bevisning, knappt befintlig ens.

Däremot är han halvgalen. Det är dock irrelevant i sammanhanget.
Citera
2009-02-18, 17:42
  #9
Medlem
Flygkapten!

Jag tror att han var inblandad i en våldsam trafikolycka nån gång på 80-talet. Han måste varit ganska orolig ang. sin flygutbildning då... det låter väl inte vem som helst flyga de där stora planen! Det du säger om att han är halvgalen har jag ingen aning om eftersom jag inte känner människan. Men är det inte så att kraftiga slag mot huvudet kan ge personlighetsförändringar?

Nu säger jag inte att så är fallet med Kronaas! Om man lyssnar igenom de där ljudklippen där han snackar så verkar han balanserad och nästan återhållsam förutom det faktum att han också assisterar andra fångar med juridik. (Han utbildar sig tydligen till jurist). De andra fångarna skulle väl knappast lägga sina liv i händerna på någon som var helt puckad!

Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Han är flygkapten för övrigt. Eller var kanske jag ska säga. Han var flygkapten inom civilflyget när han torskade för mordförsöket. Sedan kom han ut, hade flyglicensen indragen i Sverige men tog tillbaka den utomlands och fortsatte flyga. Sedan åkte han för det där med hustrun.

Det finns förvisso massa frågetecken i utredningen kring Mariniusson, han dömdes på minst sagt svag bevisning, knappt befintlig ens.

Däremot är han halvgalen. Det är dock irrelevant i sammanhanget.
Citera
2011-03-23, 21:42
  #10
Medlem
Timeouts avatar
Jag startade en tråd i Kriminalhistoria om den här "dåren"

https://www.flashback.org/p29660553#p29660553
Citera
2015-12-25, 23:48
  #11
Medlem
Han skickade en bomb till siba barn, ett paket med påskriften leksaker. Exhustrun fattade misstankar och lämnade paketet till polisen. Som sprängde paketet det var en kraftig sprängladdning.
Han dömdes till 6års fängelse för detta.
Innan mordförsöket på Ex-frun och barnen, hade han tänt eld på deras lägenhet.
Han är en komplett galning som med all sannolikhet sitter där han är av välgrundad anledning.
Citera
2015-12-26, 07:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Leary
Vad jag vet så har han suttit i fängelse en gång tidigare, då för att ha skickat en brev bomb till sitt x, som han har en son tillsammans med.

OT: Det var hans son som kastade tårta på kungen.

Det var 2 döttrar han skickade bomben till.
Sonen är från ett tidigare förhållande.
För bomben fick han 6 år
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback