2009-02-16, 12:58
Medlem
Rockmebabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinjunkie
ja det tror jag nog , min kurs var så att jag spelade med lärarinnan en kvart på fredagarna och fick läxa som jag öva på hemma under veckan.

Men pianokurser. Det borde man väl kunna fixa genom sin kommun eller?
Citera
2009-02-16, 15:41
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockmebaby
Tack. Det är mer att det inte känns så lockande att dra hem ett stort piano iallafall just nu när man inte har eget boende och alltså fortfarande bor hemma. Då är det mer behändigare med bara en keyboard. Kanske köpa en begagnad då jag kan gissa att de är rätta dyra grejer vi pratar om?

Nej, ett keyboard behöver inte vara dyrt men jag skulle inte rekommendera ett keyboard á la casio i billigare klass utan istället ett digitalpiano från till exempel casio eller roland om man vill ha vägda tangenter (dvs få liknande känsla i tangentslagen som på ett riktigt piano) alternativt ett midi-klaviatur/synth för att koppla till datorn och använda en sampler för bättre ljud än i de billigare casio-keyboardsen.

Ett digitalpiano kan du hitta för runt 1000:- och uppåt om du kollar begagnat-marknaden.

Citat:
Men pianokurser. Det borde man väl kunna fixa genom sin kommun eller?

Kolla upp studieförbund, de brukar ha kurser för rätt ok priser. Annars gör man som jag, blir självlärd, men då får man hålla på så länge... men kul är det och inga begränsningar sätts
Citera
2009-02-16, 20:32
Medlem
Citat:
Hah ok

jag tror jag vill kunna spela lite allround om man kan säga så :P Min avatar säger väl en del också antar jag. Men liksom kunna plinka lite låtar. Kunna sitta ner senare och bara kunna spela hur man vill. Men så pedantiskt som du beskrev det så vill jag nog inte ha det. Eller vet ju faktiskt inte riktigt något alls om hur man går till väga, men endå.

Funkar Keyboard minst lika bra?

Jag hade inte köpt keyboard jag gjorde det trots min kärlek var för piano. Du kommer sakna dom vägda tangenterna, och att det oftast inte är 88 tangenter på keyboard/synthar. Gå på ett hyfsat digitalpiano direkt så du inte tröttnar för att det inte låter piano nog.

Jag kan rekommendera Yamahas CLP serie, jag har CLP270 men från CLP240 är hur bra som helst. Sen har du den äldre serien som är CLP300 om jag minns rätt och uppåt, jag hade bara undvikit dom lägsta i serierna då dom ofta har lite sämre högtalare och lite mindre funktioner. Lägga sig nånstans i mitten är bra, vad är din budget på?

Här är det jag har på youtube http://www.youtube.com/watch?v=21eYllLtSG0

Här är minstingen i serien, och den låter inte helt fel CLP230 http://www.youtube.com/watch?v=6K4K-A65lxU&feature=related

Här lirar en snubbe på CLP240 http://www.youtube.com/watch?v=ZE3AoBNzqhA

Jag kolla även Blocket, där har funnits några bra innan, just nu är jag osäker på om dom är så bra som är där. Vart bor du ? Grejen är att folk vill sälja gamla modeller till höga priser och du får mycket mer ljud i dagens modeller.

Visa gärna vilka modeller du hittar o så, släng ett pm eller posta i denna tråden så vi kan ge råd. Läs recensioner med och provspela kanske om det finns möjlighet i butik. Undvik billiga Casio och kawai, Yamaha, Roland och Korg har schysst modeller som är billigare, men även dom billiga korg är lite störiga. Det känns som Yamaha har valt att skita i det absolut billigaste som ändå låter skräp och börjar sina modeller i 10000:- prisklassen. Medans korg har från 5000:- typ. Men begagnat får du ju yamaha digitalpiano för 5000:-, glöm inte pruta, folk har drömpriser på sina gamla elpiano hemma som inte görs längre.
Citera
2009-02-16, 20:53
Medlem
yowsers avatar
Om det är PIANO du i slutändan vill spela (inte autokompkeyboards och andra leksaker) så är det 2 punkter som måste uppfyllas:

1. 88 vägda/anslagskäsnliga tangenter
2. Bra pianoljud

Sånt finns i produkter som för det mesta benämns "digitalpiano", ibland "stagepiano" om de är mer avsedda för turnérande (då har de ofta inte inbyggda högtalare heller).

Bäst är Roland, Yamaha, Korg, Clavia m.fl. Billigast brukar Casio vara.
Citera
2009-02-17, 01:04
Medlem
Rockmebabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Jag hade inte köpt keyboard jag gjorde det trots min kärlek var för piano. Du kommer sakna dom vägda tangenterna, och att det oftast inte är 88 tangenter på keyboard/synthar. Gå på ett hyfsat digitalpiano direkt så du inte tröttnar för att det inte låter piano nog.

Jag kan rekommendera Yamahas CLP serie, jag har CLP270 men från CLP240 är hur bra som helst. Sen har du den äldre serien som är CLP300 om jag minns rätt och uppåt, jag hade bara undvikit dom lägsta i serierna då dom ofta har lite sämre högtalare och lite mindre funktioner. Lägga sig nånstans i mitten är bra, vad är din budget på?

Här är det jag har på youtube http://www.youtube.com/watch?v=21eYllLtSG0

Här är minstingen i serien, och den låter inte helt fel CLP230 http://www.youtube.com/watch?v=6K4K-A65lxU&feature=related

Här lirar en snubbe på CLP240 http://www.youtube.com/watch?v=ZE3AoBNzqhA

Jag kolla även Blocket, där har funnits några bra innan, just nu är jag osäker på om dom är så bra som är där. Vart bor du ? Grejen är att folk vill sälja gamla modeller till höga priser och du får mycket mer ljud i dagens modeller.

Visa gärna vilka modeller du hittar o så, släng ett pm eller posta i denna tråden så vi kan ge råd. Läs recensioner med och provspela kanske om det finns möjlighet i butik. Undvik billiga Casio och kawai, Yamaha, Roland och Korg har schysst modeller som är billigare, men även dom billiga korg är lite störiga. Det känns som Yamaha har valt att skita i det absolut billigaste som ändå låter skräp och börjar sina modeller i 10000:- prisklassen. Medans korg har från 5000:- typ. Men begagnat får du ju yamaha digitalpiano för 5000:-, glöm inte pruta, folk har drömpriser på sina gamla elpiano hemma som inte görs längre.

Schyst. Har kollat runt lite på blocket osv. Vet inte exakt vad min ekonomi sträcker sig men har ju ändå räknat med att det kommer kosta några tusen.

Hittade en väldigt suspekt annons där ute:

http://www.blocket.se/vi/20123217.htm?ca=22_s

Både pris och information känns väldigt vagt och konstigt.

Denna känns lite bättre och hyfsat pris för mig helt klart:

http://www.blocket.se/vi/19946066.htm?ca=22_s

Dock bor man ju i Blekinge och där var de inte så fett med annonser ute
Citera
2009-02-17, 02:03
Medlem
Citat:
Schyst. Har kollat runt lite på blocket osv. Vet inte exakt vad min ekonomi sträcker sig men har ju ändå räknat med att det kommer kosta några tusen.

Hittade en väldigt suspekt annons där ute:

http://www.blocket.se/vi/20123217.htm?ca=22_s

Både pris och information känns väldigt vagt och konstigt.

Denna känns lite bättre och hyfsat pris för mig helt klart:

http://www.blocket.se/vi/19946066.htm?ca=22_s

Dock bor man ju i Blekinge och där var de inte så fett med annonser ute

Den suspekta annonsen är nog bara att det är en väldigt gammal modell kanske. Det har som sagt hänt mycket, men du ska definitivt spela på det lite, känna på tangenterna se så alla funkar. Spela alla toner upp och ner, kolla så pedalen funkar, den som håller tonerna och även den som dämpar dom.

Så priset i den andra är helt ok för dig då? Och du bor i Skåne, det gör jag med.

Den första annonsen, med tanke på att den är så jäkla billig så kan man ju undra, men för dom pengarna är det kanske inte är helt fel att bara slå till. Men som sagt, inga trasiga tangenter och pedaler för då kommer du bara irritera dig.

Visst går du upp i pris får du förmodligen bättre piano om det inte är nån som blåser dig med ett gammalt. Finns den typen med som sätter ut vad nypriset var för 15 år sen när dom köpte det. Inte värt så mycket idag egentligen, en annan sak, köp ett piano som har minst 1 hörlursingång, kan vara nice med 2 också ifall du vill lira med en polare, eller spela sent på natten och låta någon lyssna osv. Se även till att ljudet ut i högtalarna inte är skränigt, skrikigt och att högtalarna inte är sprängda typ.

Ibland kan ljudet ut i högtalarna lura en med för dom inte är så påkostade och ljudet är jättefint om du har ett par fina lurar t.ex. Och personligen kan jag säga att jag spelar 90% på mitt piano med lurarna. Kommer ofta aldrig till skott att lira så mycket förrän senare och även på dagen är det störigt att veta grannarna lyssnar då är det underbart med lurar och bara blåsa på.

Men du måste ändå ha ett bra utljud för att kunna öva rätt på anslag osv, det blir lite skillnad med lurar och utan när man spelar. Man blir lite trygg med lurar och blir nästan blyg utan så en mix av båda är klart bäst.

När hade du tänkt slå till?
Citera
2009-02-17, 02:09
Medlem
Du ska även kolla på www.vendolin.se det är musikannonser enbart och där kan också dyka upp.
Citera
2009-02-17, 11:42
Medlem
Rockmebabys avatar
Citat:
Den suspekta annonsen är nog bara att det är en väldigt gammal modell kanske. Det har som sagt hänt mycket, men du ska definitivt spela på det lite, känna på tangenterna se så alla funkar. Spela alla toner upp och ner, kolla så pedalen funkar, den som håller tonerna och även den som dämpar dom.

Så priset i den andra är helt ok för dig då? Och du bor i Skåne, det gör jag med.

Den första annonsen, med tanke på att den är så jäkla billig så kan man ju undra, men för dom pengarna är det kanske inte är helt fel att bara slå till. Men som sagt, inga trasiga tangenter och pedaler för då kommer du bara irritera dig.

Visst går du upp i pris får du förmodligen bättre piano om det inte är nån som blåser dig med ett gammalt. Finns den typen med som sätter ut vad nypriset var för 15 år sen när dom köpte det. Inte värt så mycket idag egentligen, en annan sak, köp ett piano som har minst 1 hörlursingång, kan vara nice med 2 också ifall du vill lira med en polare, eller spela sent på natten och låta någon lyssna osv. Se även till att ljudet ut i högtalarna inte är skränigt, skrikigt och att högtalarna inte är sprängda typ.

Ibland kan ljudet ut i högtalarna lura en med för dom inte är så påkostade och ljudet är jättefint om du har ett par fina lurar t.ex. Och personligen kan jag säga att jag spelar 90% på mitt piano med lurarna. Kommer ofta aldrig till skott att lira så mycket förrän senare och även på dagen är det störigt att veta grannarna lyssnar då är det underbart med lurar och bara blåsa på.

Men du måste ändå ha ett bra utljud för att kunna öva rätt på anslag osv, det blir lite skillnad med lurar och utan när man spelar. Man blir lite trygg med lurar och blir nästan blyg utan så en mix av båda är klart bäst.

När hade du tänkt slå till?

Skrev att jag bodde i blekinge

Just nu kollar jag runt och som sagt fanns det inte mycket i blekinge att häng i julgranen

Ska isåfall om han hittar ett vänligt syskon eller förälder som kan köra ända till skåne bara för att kanske köpa det. Har ju inte skaffat körkort än

Pengarna skulle nog kunna fixas för det lite dyrare som sådant skulle vara fallet.
Citera
2009-02-17, 11:44
Medlem
Rockmebabys avatar
Citat:
Du ska även kolla på www.vendolin.se det är musikannonser enbart och där kan också dyka upp.

Tack!

Än så länge var det inte en enda annons från där jag bor
Citera
2009-02-19, 02:23
Medlem
Kan du inte åka och hämta ett i skåne då? Kan det ju vara värt för en sån investering.

Jag rekommenderar som övriga ett stagepiano eller digitalpiano. Stagepianon har oftast inga inbyggda högtalare så då måste man koppla till förstärkare eller aktiva högtalare om man vill ha ljudet ut. Annars är de oftast lite smidigare rent allmänt - digital pianon är ju som en rejäl möbel.

Ett CME-uf8 med pianoexpansion kanske? Då får du en fin midicontroller också.

Den här kanske?
http://www.blocket.se/vi/20343210.htm?ca=22_s

Ingen erfarenhet av M-audios keyboards med vägda tangenter men priset var ju bra.
Citera
2009-02-19, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Kan du inte åka och hämta ett i skåne då? Kan det ju vara värt för en sån investering.

Jag rekommenderar som övriga ett stagepiano eller digitalpiano. Stagepianon har oftast inga inbyggda högtalare så då måste man koppla till förstärkare eller aktiva högtalare om man vill ha ljudet ut. Annars är de oftast lite smidigare rent allmänt - digital pianon är ju som en rejäl möbel.

Ett CME-uf8 med pianoexpansion kanske? Då får du en fin midicontroller också.

Den här kanske?
http://www.blocket.se/vi/20343210.htm?ca=22_s

Ingen erfarenhet av M-audios keyboards med vägda tangenter men priset var ju bra.

Hmm, jo priset är bra för att nypriset är rätt lågt, grejen är att han säger han säljer M-audio Prokeys 88 men med det nypris han har satt ut så snackar han om M-audio Prokeys 88sx och den har bara semivägda tangenter ungefär som en synth. Den större modellen i serien som bara heter 88 har hammer-action keys.

Det lustiga är att bilden han visar i annonsen är också från 88 modellen och inte 88sx. Så att han har köpt 88 modellen för 3999:- när den kostar 6999:- låter lite overkligt. Men är så fallet så kanske han borde slå till, 88:an har ju riktigt vägda tangenter men dock inga högtalare. Så han får räkna med att köpa ett par aktiva monitorer för en 1000:- iaf. Sen en sustain pedal för 300:-annars blir det svårt att lira.

Annars är det nog ett helt ok piano, lyssnade på samplingarna till storebrorsan och lillebrorsan, dom var ju helt klart godkända i den större modellen. Så det är nog den han ska sikta på isåfall här är länk till den han annonserar men som jag inte tror det är. Det finns ljudsamplingar till höger på sidan under respektive modell.

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProKeys88.html

Här är den sämre modellen som jag faktiskt tror är den han säljer, lyssna på båda och avgör själv om du hade varit nöjd.

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProKeys88sx.html

Det är ju bara att ringa annars och höra eller maila vilken modell det är han har. Är det den billiga tycker jag du ska leta vidare då den lät lite plastigare, man kan tycka att det inte är så noga när man är nybörjare. Men alla har öron, och låter det inte piano så stör man sig och tröttnar fortare än om det låter som det ska oavsett om man är ny eller gammal i gamet.

En annan sak du behöver här är ett stativ eller iaf en rejäl stol som du sitter rätt på. Det är också annars en sak som gör spelandet lidande om du sitter säckigt i en soffa med pianot på soffbordet. Fördelen med stativet du köper är att du kan sänka det i lagom höjd till stolen. Med digitalpiano har man inte den möjligheten och gör bäst i att investera i en pianopall så man inte sitter för lågt och får skador på sikt. Finns säkerligen mängder av begagnade pallar att köpa som Greta 90 år inte har nån nytta av längre.
Citera
2009-02-19, 09:41
Medlem
Hitta lite användarrecensioner, ska nog inte köpa den modellen ändå, finns väl även en fin anledning varför killen säljer den efter bara ett halvår. Visst, han skyller på studier, men om han verkligen älska piano hade han inte sålt det så enkelt. Förmodligen inte nöjd, och tänker köpa något annat senare.

Här är dom...

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Keyboard+And+MIDI/product/M-Audio/ProKeys+88/10/1

Hitta även en recension på youtube av en snubbe där man hör den större modellen och det låter ändå plastigt. Nä, det verka lovande på demot, men nu låter det ju inte i närheten när man hör det av honom.

http://www.youtube.com/watch?v=HXCekGiI_sM

Jag säger bara Yamaha eller roland, då vet du att du får kvalité.
Senast redigerad av ÅsaNisse 2009-02-19 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in