2009-02-27, 21:59
Medlem
Freedom Fighters avatar
Vad jag har hört så finns det folk på den sidan som blivit dömda i tingsrätten men sedan friade i hovrätten, vars tingsrättsdom sedan lagts ut. Där har vi ett problem.
Citera
2009-02-27, 23:55
Medlem
Flashen1961s avatar
Finns ett ganska enkelt talesätt som lyder: vem övervakar övervakarna? Sug på den karamellen och ni som förstår svara gärna emot som för. Ehh jag lär nog få svar iaf
Citera
2009-02-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Jo, så kan det ju mycket väl vara.

Men... Alla sexförbrytare som hängs ut är inte pedofiler, utan kanske även våldtäktsmän osv. som aldrig har gjort något mot sina egna barn. Jag tror tyvärr att det kan skada dessa barn, för många våldtäktsmän lever ju helt normala familjeliv annars, se bara på Hagamannen.
Nej, du har rätt, alla är inte pedofiler.
Men enligt min mening så är även "vanliga" våldtäktsmän lika farliga för omgivningen.
Deras barn har förmodligen vänner som kan bli utsatta av dessa.
Eller så vet dom vem dom ska akta sig för.
Citera
2009-02-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waspir
Förmodligen har de inte alls blivit utsatta för sexövergrepp av sina fäder.

Dessutom så har sexbrott.se hängt ut oskyldiga och det är inte under några omständigheter acceptabelt.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2393509.svd
Där håller jag absolut med dig.
Är dom oskyldigt utlagda på sexbrott så är det åt helvete!
Och då bör dom få ett rejält skadestånd.
Citera
2009-02-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Vad jag har hört så finns det folk på den sidan som blivit dömda i tingsrätten men sedan friade i hovrätten, vars tingsrättsdom sedan lagts ut. Där har vi ett problem.
Oftast så frias dom då på små bagateller, enligt mig så är dom skyldiga.
Det är ju inte så att tingsrätten skiljer sig markant mot hovrätten, utan att advokten har hittat ett kryphål som polisen inte tänkt på.
Eller att tjejen faktiskt hade 20cm pumps istället för det som utgavs i tingsrätten, då 15cm.
Citera
2009-02-28, 12:46
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Oftast så frias dom då på små bagateller, enligt mig så är dom skyldiga.
Det är ju inte så att tingsrätten skiljer sig markant mot hovrätten, utan att advokten har hittat ett kryphål som polisen inte tänkt på.
Eller att tjejen faktiskt hade 20cm pumps istället för det som utgavs i tingsrätten, då 15cm.
Så KAN det ju givetvis vara, men det finns fortfarande en risk att det är helt oskyldiga som hängs ut, som följd av sänkta beviskrav i ord-mot-ord-rättegångar utan teknisk bevisning. Finns ju exempel på helt fabricerade falska anmälningar som har lett till fällande dom.

http://archive.corren.se/archive/2008/7/22/jt9nl1pi0upxrae.xml

http://mobil.sr.se/site/index.aspx?artikel=1923209&offset=8
Citera
2009-02-28, 12:55
Medlem
Citat:
Så KAN det ju givetvis vara, men det finns fortfarande en risk att det är helt oskyldiga som hängs ut, som följd av sänkta beviskrav i ord-mot-ord-rättegångar utan teknisk bevisning. Finns ju exempel på helt fabricerade falska anmälningar som har lett till fällande dom.

Jag vet att det stämmer som du skriver utan att läsa dina två länkar (som jag kommer att läsa, absolut)
Men nånstans så finns det alltid oskyldiga som fälls för div brott, det kommer man inte undan.
Och jag lider fruktansvärt med dessa människor!
Kommer nog att bli lynchad för mitt nästa inlägg men, Någonstans så är det värt det..

Finns oskyldiga överallt, tyvärr!
Men om det kanske hängs ut en oskyldig på 200 tex på denna sida, så ge karln ett sjuhelvets skadestånd.
Men dessa andra 200 förtjänar att hängas ut, för att ytterligare rädda 600 offer, (siffrorna är helt tagna ur luften)
Citera
2009-02-28, 12:57
Medlem
Citat:

Den första av dessa länkar säger ju iofs inte så mycket varför hovrätten friade honom.

Den andra dock, e helt fruktansvärt!
Kan inte ens tänka mig hur det måste fått denna karl att må.
Kanske kan man trösta sig med att Flickan säkert mått "lika" dåligt..
Detta skadestånd är bland det bästa jag sett!
Sverige har ju en tendens att ge straff och skedstånd som man skäms över.
Citera
2009-02-28, 12:59
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Jag vet att det stämmer som du skriver utan att läsa dina två länkar (som jag kommer att läsa, absolut)
Men nånstans så finns det alltid oskyldiga som fälls för div brott, det kommer man inte undan.
Och jag lider fruktansvärt med dessa människor!
Kommer nog att bli lynchad för mitt nästa inlägg men, Någonstans så är det värt det..

Finns oskyldiga överallt, tyvärr!
Men om det kanske hängs ut en oskyldig på 200 tex på denna sida, så ge karln ett sjuhelvets skadestånd.
Men dessa andra 200 förtjänar att hängas ut, för att ytterligare rädda 600 offer, (siffrorna är helt tagna ur luften)
Problemet är ju att även dessa oskyldiga kommer hängas ut. Betänk att det är en gangsterliga som ligger bakom sidan dessutom, och deras dunkla intentioner kan vi ju bara gissa oss till. Sen det där tänket att det är värt att offra oskyldiga människor för att några vigilanter ska få nöjet att utkräva blodshämnd tycker jag låter väldigt tragiskt.
Citera
2009-02-28, 13:00
Medlem
Citat:
Problemet är ju att även dessa oskyldiga kommer hängas ut. Betänk att det är en gangsterliga som ligger bakom sidan dessutom, och deras dunkla intentioner kan vi ju bara gissa oss till. Sen det där tänket att det är värt att offra oskyldiga människor för att några vigilanter ska få nöjet att utkräva blodshämnd tycker jag låter väldigt tragiskt.
Jag håller med dig att det är fruktansvärt med oskyldiga som hängs ut.
Men jag kan inte hjälpa det.
Take one for the team
Citera
2009-02-28, 14:52
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Jag håller med dig att det är fruktansvärt med oskyldiga som hängs ut.
Men jag kan inte hjälpa det.
Take one for the team
Så om du skulle bli oskyldigt uthängd så skulle du se det som ett nödvändigt offer? Aja, det är ju din åsikt, men som sagt, jag tycker inte att det här är en bra utveckling.
Citera
2009-02-28, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Så om du skulle bli oskyldigt uthängd så skulle du se det som ett nödvändigt offer? Aja, det är ju din åsikt, men som sagt, jag tycker inte att det här är en bra utveckling.

Jag håller med dig om att det är en sjuk utveckling, dock har vi mycket sjuka individer i detta samhälle.
Och jag vet mycket väl att det är dubbelmoral så det sjunger om det men, nej förmodligen skulle jag inte ha samma åsikt om det händ mig själv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in