2009-02-08, 21:11
Medlem
billgrens avatar
Jag blir så fruktansvärt irriterad på folk som slarvar med användandet av ordet "faktiskt"

-Var maten god?
-Ja, faktiskt!
Okej, så du trodde inte den skulle vara god? Eller var kommer "faktiskt" från?

-Ni var på den där festen igår som du pratat så mycket om, hade ni roligt?
-Ja, det var faktiskt riktigt kul!

Är det bara jag som retar mig på detta?
Citera
2009-02-08, 21:14
Medlem
du tar faktiskt upp ett relevant problem i det svenska samhället, jag skulle till och med påstå att du faktiskt borde gå vidare med detta kanske skriva en bok? jag skulle nog faktiskt läsa den
Citera
2009-02-08, 21:43
Medlem
Det finns förvisso de som missbrukar ordet faktiskt, men du skall inte ta det för givet att det bara "slinker" ut. Jag är själv, för att nämna någon, en person som brukar "faktiskt" dagligen - i situationer som liknar de exempel du drog. Jag är väl medveten om mitt ordval och jag använder det för att jag menar det.

Så nästa gång du hör ordet "faktiskt" där du tycker att det inte borde vara, då kanske du istället för att tänka "du missbrukar 'faktiskt'." snarare skall tänka "Du är åtminstonne ärlig. Det gillar jag.". Eller om du istället föredrar "Du är inte en så jävla bra kock i alla fall heller!".
Citera
2009-02-08, 23:49
Medlem
Upofs avatar
Kan vi inte lika gärna infoga "liksom", "typ", "alltså" och "ba'" så har vi väl i runda tal 500 trådar om detta?
Citera
2009-02-08, 23:53
Medlem
TheHawkss avatar
Det var lite barnsligt av dig.

I fallen du nämner så menar givetvis personen att förväntningarna var lägre.

Jag var på en fest som jag inte trodde skulle bli rolig, men den var faktist rolig. Exempelvis!

Självklart kan man säga så, så vad är problemet?
Citera
2009-02-09, 20:15
Medlem
billgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHawks
Det var lite barnsligt av dig.

I fallen du nämner så menar givetvis personen att förväntningarna var lägre.

Jag var på en fest som jag inte trodde skulle bli rolig, men den var faktist rolig. Exempelvis!

Självklart kan man säga så, så vad är problemet?

Du missförstår mig helt. Vad jag menar är att folk använder ordet faktiskt även i situationer där inte förväntningarna är låga. Om någon exempelvis köper sin favoritglass och jag frågar om det smakar bra får jag till svar: "Ja faktiskt!"
Citera
2009-02-09, 21:44
Medlem
shazbots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billgren
Du missförstår mig helt. Vad jag menar är att folk använder ordet faktiskt även i situationer där inte förväntningarna är låga. Om någon exempelvis köper sin favoritglass och jag frågar om det smakar bra får jag till svar: "Ja faktiskt!"

dags o byta umgängeskrets.
Citera
2009-02-09, 22:44
Medlem
LiKaShings avatar
Om jag får lov att låna tråden lite.

Till att börja med är "faktiskt" helt ok för mig, "faktiss" är det däremot inte. Varför har somliga så svårt med uttalet av -skt? Besvärande...
Citera
2009-02-09, 23:14
Medlem
haschzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Om jag får lov att låna tråden lite.

Till att börja med är "faktiskt" helt ok för mig, "faktiss" är det däremot inte. Varför har somliga så svårt med uttalet av -skt? Besvärande...

Det vanliga uttalet borde väl vara "faktist". Annars är det ju kanske ett missbrukat ord som TS säger. Brukar bli lite irriterad när jag märker att jag säger det flera gånger i en mening
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in