2009-02-07, 20:29
Medlem
Som det märks på forumet kryllar det av ingenjörstrådar och diverse "<utbildning> eller <utbildning>?" trådar.

Då min passion alltid varit att bli Trafikflygare har det på sistone domnat av då utbildningen är otroligt dyr, samt att framtidsutsikterna för piloter inte ser särskilt bra ut. Kanske jag har fel? Någon som har mer info om detta?

Samtidigt har Civ. Ing. Maskinteknik på Chalmers kommit på tankarna då det låter som en oerhört intressant utbildning. Jag känner en som går just M där, som håller på med sitt sista år på sin Masters och som redan blivit erbjuden jobb inom oljeindustrin när han är klar (med en riktigt schysst lön såklart).

Har han en OTROLIG tur eller är det ganska vanligt om man planerar att börja använda sin utbildning utomlands? Skulle tro att man blir rätt attraktiv internationellt efter att ha gått på en av Chalmers ingenjörsutbildningar?

För övrigt tänker jag inte stanna i Sverige efter min utbildning, utan tänker söka mig till andra breddgrader då andra trådar mycket väl påstått att Civ. Ing. i Sverige är ganska dött såvida man inte har tur.

En fråga till: Varför har Chalmers ingenjörsutbildningar så låga intagningspoäng? Är det för att folk hoppar av? Är det för svårt? Kanske det bara är folk med ett gymnasiesnitt på ~12 som söker in? Varför?

Slutligen:
Vad tycker ni? Trafikflygare eller Civ. Ing. Maskinteknik?

Tramsinlägg undanbedes
Citera
2009-02-07, 22:05
Medlem
myrdals avatar
De flesta ingenjörsprogram har rätt låga intagningspoäng. Anledningen till att intagningspoängen är låga är för att de har många platser, lågt söktryck och på vissa ställen ett bortfall på 60-70%.
Citera
2009-02-07, 22:13
Medlem
supertomtens avatar
Om du söker till TFHS i Ljungbyhed behöver det väl inte kosta något?

Hade valt maskinteknik om jag ansett mig ha motivationen: bättre arbetstider, större variation på arbetet och lättare att få jobb.
Citera
2009-02-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
De flesta ingenjörsprogram har rätt låga intagningspoäng. Anledningen till att intagningspoängen är låga är för att de har många platser, lågt söktryck och på vissa ställen ett bortfall på 60-70%.

Varför det? Är det svårt? Tråkigt? Massa folk som inser att dem valt fel? Jag anser mig ha motivationen att plugga M så att det skulle vara svårt har jag inga oroligheter för.

Citat:
Ursprungligen postat av supertomten
Om du söker till TFHS i Ljungbyhed behöver det väl inte kosta något?

Jag tänker söka in dit men hoppas inte på för mycket då de tar in endast 3% av alla sökanden (~12 personer av ~450 sökanden om jag minns rätt). Därför har jag annars valt BFSAA i Västerås som ett andrahandsval, men där kostar det en saftig slant..

Fler åsikter?
Citera
2009-02-07, 22:26
Medlem
Vad sägs om farkostteknik på kth med inriktning flyg?
Citera
2009-02-07, 22:28
Medlem
Varför inte en kombination av båda, helikopterpilot med inriktning på oljeindustrin.
Citera
2009-02-08, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Varför inte en kombination av båda, helikopterpilot med inriktning på oljeindustrin.

Har tänkt mig för och tycker att det blir antingen eller i dagens läge. Siktar nog främst på Maskiningenjör men tar gärna flygyrket om utsikterna ser bra ut (vilket dem inte verkar göra för tillfället). Att bli helikopterpilot senare efter min M utbildning verkar attraktivt, men som sagt; i dagens läge känns det som antingen eller.

Citat:
Ursprungligen postat av Racemasterr2
Vad sägs om farkostteknik på kth med inriktning flyg?

Vad innebär farkostteknik? Jag skulle inte vilja bli flygmekaniker eller flygingenjör eller något sådant.. Ska jag bli pilot ska det vara jag som flyger alt. är co-pilot tills jag stiger i rangerna på respektive flygbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in