2009-02-13, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Visst det är lite långsökt men det kan funka med lite tur.

Polisen och staten ska fortfarande hålla kontroll över folket. Allt med fängelse och sånt ska fortfarande fungera. Maten ska fortsätta att produceras som vanligt och det delas ut till folket lika. De som inte lyder detta och försöker sälja sin egen mat dyrt får konsekvenser.

Med lite tur?
Det där låter som en mardrömsvärld.
Alla ska alltså lika mycket oavsett hur mycket man jobbar och vad man jobbar med?

Inser du inte att inte en enda jävla människa kommer att utbilda sig eller skaffa "bättre" jobb då det inte lönar sig. Samhället kommer att krasha.

Man ska inte få äga någonting i det där samhället heller? Tänkte på att man inte ska få sälja sin egen mat?
Citera
2009-02-13, 02:20
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldwhoodenship
Med lite tur?
Det där låter som en mardrömsvärld.
Alla ska alltså lika mycket oavsett hur mycket man jobbar och vad man jobbar med?

Inser du inte att inte en enda jävla människa kommer att utbilda sig eller skaffa "bättre" jobb då det inte lönar sig. Samhället kommer att krasha.

Man ska inte få äga någonting i det där samhället heller? Tänkte på att man inte ska få sälja sin egen mat?

Alla ska jobba lika mycket och få lika mycket mat. Jag har skrivit det tidigare. Och om det plötsligt kommer en ekonomisk krasch varför ska man då börja tänka på utbildning? Överlevnad är viktigast. Så att inte folk börjar döda för mat.
Citera
2009-02-13, 14:05
Medlem
Citat:
Alla ska jobba lika mycket och få lika mycket mat. Jag har skrivit det tidigare. Och om det plötsligt kommer en ekonomisk krasch varför ska man då börja tänka på utbildning? Överlevnad är viktigast. Så att inte folk börjar döda för mat.
Det skulle vara ganska lustigt ifall ingen fortsatte att jobba utan det enda viktiga man gjorde på dagarna var att äta mat och vara glad. Undra vad man hade gjord utav resten av tiden då?
Citera
2009-02-13, 14:12
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atiu
Det skulle vara ganska lustigt ifall ingen fortsatte att jobba utan det enda viktiga man gjorde på dagarna var att äta mat och vara glad. Undra vad man hade gjord utav resten av tiden då?
Jobbar man inte får man ingen mat! Kanske utbilda mer poliser och även kalla in armén som håller koll på folket.
Citera
2009-02-13, 15:51
Medlem
Citat:
Jobbar man inte får man ingen mat! Kanske utbilda mer poliser och även kalla in armén som håller koll på folket.
Det är väl bara att äta!
Citera
2009-02-13, 16:00
Bannlyst
hela världens ekonomi kommer att rasa enligt edgar cayce: http://www.youtube.com/watch?v=wVQcz-Q_S7I
Citera
2009-02-13, 17:11
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
hela världens ekonomi kommer att rasa enligt edgar cayce: http://www.youtube.com/watch?v=wVQcz-Q_S7I

Det där var väldigt intressant. Men vem fan som är Edgar Cayce i sammanhanget är väl ändå lite relativt?
Citera
2009-02-13, 20:10
Medlem
Citat:

Jojo men vilka kommer orka utbilda sig till läkare, ingenjörer, arkitekter m.fl som alla är nödvändiga för ett modernt samhälle om man inte får ut mer av det än av att vara städare.

Din filosofi låter som extrem kommunism, vilket aldrig har fungerat och aldrig kommer att fungera.
Citera
2009-02-13, 21:41
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldwhoodenship
Jojo men vilka kommer orka utbilda sig till läkare, ingenjörer, arkitekter m.fl som alla är nödvändiga för ett modernt samhälle om man inte får ut mer av det än av att vara städare.

Din filosofi låter som extrem kommunism, vilket aldrig har fungerat och aldrig kommer att fungera.
Ja då blir det svårt.
Citera
2009-02-13, 22:05
Medlem
viktorslows avatar
Citat:
Vi hade blivit som djur helt enkelt. Den starkaste överlever. Men jag tänkte om nu all produktion skulle stannat och människor börjat döda varandra.

Kan man inte bara fortsätta som vanligt och överleva? Tex att alla fortsätter med sina jobb och ger ut t.ex mat gratis till folk. Vi har ju datorer som kollar vem som tagit mat och vem inte.

Hade det inte funkat om alla jobbar gratis och fortsätta att leva utan pengar?

Polisen fortsätter som vanligt, elbolagen jobbar som vanligt m.m.

Visst det är lite surt att jobba gratis men det handlar om överlevnad ju.

Vad tycker ni?

Eftersom vi lever i den materialistiska, pengagalna värld som idag är verklighet. Så är jag nästan 100% säker på att det inte skulle se ut på det viset.

Jag tror snarare att situationen skulle se ut så här:

Panik skulle uppstå i alla regeringar snabbare än vad ni kan säga anarki. Alla skulle göra allt för att försöka säkra resurser, dom första månaderna skulle bestå av enbart totalt kaos. Senare kommer grupperingar bildas, hela mänsklighetens utveckling kommer börja om i någon slags modern medeltid.
Citera
2009-02-15, 23:14
Medlem
SprangdAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Jo, men dom är insekter med kort livstid, så det är en nödvändighet för att
överleva. Människor har en längre livstid och behöver inte samarbeta lika intensivt för att överleva.
Men är inte livslängden bara en uppfattning vi får som baseras på våra egna liv? Musslor kan leva hudratals år, solen kommer att "leva" i ca. 5 miljarder år till. Alla verkar bli långsammare ju längre deras snittålder. Myror lever kortare, men borde göra ungefär lika mycket, självklart proportioneligt till deras storlek, som människor skulle uträtta (om medellivslängden fortfarande var normala 40 år). Vi skulle behöva göra mer för att få mat, men vi har också mer tid.
Jag tror att det hade jämnat ut sig i slutet...
Citera
2009-02-18, 07:09
Medlem
Det här är en fråga som kommer till mig dagligen. Jag har alltid varit den som vill kunna klara sig själv, och under den senaste tiden har jag märkt att min fader tänker likadant. Han har även dragit igång sitt lilla "Överlevnads" projekt och har nu massor med djur och risfällt ute i Filippinerna. (Visst, djuren skulle kunna få någon sjukdom och dö om man nu hade den oturen) Han funderar också på personliga vindkraftverk men hur det kommer gå får vi väl se.

Men lite mer på topicen: Vad som skulle hända om ekonomin rasade är precis som folk skrivit, dom starkaste överlever. Jag hade nog personligen tagit mig upp till Norge och isolerat mig någonstans i en skog nära vatten och fiska/jaga till mig mat. Problemet är ju först att ta sig dit men vi säger att jag lyckas. Sen hade jag väntat ut några månader tills folk börjat dö bort. Då letar man efter överlevande och skapar ett fungerande samhälle med det man har. Men frågan är ju hur många människor som faktiskt kommer dö pga matsvälten. Jag tror personligen jag hade varit starkare psykiskt utan all stress, och bara tänka på sin egen/sina käras överlevnad.

Problem -

1. Ta sig till Norge.
2. Man kan inte fiska till sig mat hur länge som helst om man inte kan skapa sina egna verktyg.
3. Är det vinter blir det jobbigt.
4. Det kommer finnas folk, mycket folk. I början. Folk kommer vara galna dom första veckorna när maten började ta slut. (Man får väl börja äta varandra)
5. Vatten. Man vill nog elda vattnet innan man dricker det, och om man gör det kommer det rök från elden vilket då troligtvis leder till att man blir upphittad av andra människor. (Beror väl lite på vart man är)
6. Massa annat som jag inte får fram på tidig-morgon när jag inte sovit.

Jag skrev nog lite mer om matfrågan en ekonomin, vilket jag får ursäkta om.
Jag har faktiskt ett eget projekt om frågan. Som troligen kommer gå igång om 1-2 år. Projekt: Överlevnad. (?)

Ska sovas nu, hoj!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in