2003-09-12, 13:38
Medlem
extatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjohn
Jag har ett problem, hur låser jag datorn för barnen eller går det att låsa bara internet?
mvh JJ
Exakt vad vill du låsa?!

Att "låsa bara internet" går att göra på flera sätt. Mycket beror ju på hur duktiga de är.. . Men! Jag tycker INTE att man ska göra så mot sina barn! Varför hindra dem från att växa upp i det samhälle vi lever i? Skulle du låsa in dom i ett rum oxå, så att dom inte kan ta del av den information som finns utanför?

Att dom kan surfa till "fel" sajter förstår jag, men då är det betydligt bättre att blockera de addresserna än att låta ungarna hamna på efterkälken i utvecklingen!
Citera
2003-09-12, 16:14
Medlem
prezets avatar
Klart barn skall ha tillgång till datorer!

Jag har löst det med en proxyserver. Den bedömer innehållet i sidorna som surfas på, och låser ut (skickar upp en stoppsida) för sidor som bedöms som olämpliga. Funkar otroligt bra (med lite finjusteringar) .

Använder:
Mandrakes 'Multi Network Firewall'

Ganska lätt att konfigurera (inte JÄTTE lätt, och inte buggfri). Men det är ju bara att fråga barnen om råd när man kör fast, för dom kan det här med datorer.

-------------
Möjligen har dom lurat upp mig på läktaren och jag bara TROR att den funkar jättebra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in