2009-02-05, 21:16
Medlem
Filuren89s avatar
Hejsan! har en fråga, har kollat runt här på FB och undrar om det går att fånga en laser inuti en glasbit, alltså så den reflekteras mot glasets sidor hela tiden. Min tanke var att infallsvinkeln skulle bli större än gränsvinkeln så det alltså blir totalreflektion utanpå glasbiten, men blir det totalreflektion om det är från luft--> glas? låter konstigt... tack för hjälpen
Citera
2009-02-05, 23:24
Medlem
Filuren89s avatar
bump
Citera
2009-02-05, 23:43
Medlem
appe-s avatar
då totalreflektion inte existerar såhär, kommer ditt scenario inte att fungera. ljuset hittar alltid en väg ut, och i det här fallet så kan säkert biten låta ljuset studsa väldigt många gånger, men det avtar alltid.
Citera
2009-02-06, 09:59
Medlem
Umbras avatar
Visst existerar totalreflektion. Problemet är snarare att glas inte är 100% genomsläppligt för ljus, så en liten del kommer absorberas, men det är när ljuset passerar genom glaset, inte vid själva reflektionen.

Vad är det TS är ute efter?
Citera
2009-02-06, 11:16
Medlem
Filuren89s avatar
jag vill veta om det kan bli totalreflexion när ljus passerar från luft till glas.. går det? och i sådanafall vilken gränsvinkel är deT? har testat räkna på det men får ej fram något så blev osäker.
Citera
2009-02-06, 11:25
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren89
jag vill veta om det kan bli totalreflexion när ljus passerar från luft till glas.. går det? och i sådanafall vilken gränsvinkel är deT? har testat räkna på det men får ej fram något så blev osäker.

Nej, det kan bara bli totalreflektion om mediet som strålen färdas i har ett större brytningsindex än mediet vars gränsyta den reflekteras mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in