2009-02-05, 15:39
Medlem
Jag har varit arbetslös till och från i cirka 3 år och lever på 5000 spänn i månaden, jag börjar fundera på att yrkesutbilda mig men jag vet absolut inte vad jag kan tänka mig att bli, det är så fruktansvärt svårt att hitta ett jobb man trivs med! De jobb jag har provat på blev jag bara olycklig och deprimerad av.

Jobbade en månad på en secondhandbutik, sätta ut priser, diska, damma och kontrollera kvalité. Otroligt hjärndött och slött.

Har också varit assistent/sekreterare åt en fotograf under två veckors tid. Var helt okej förutom att den fjanten inte betalade ut min lön.

Vad finns det för jobb för en som inte är så social som man kan utbilda sig till, jag föredrar att sitta i ensamhet och jobba men att ha möjlighet att kontakta chef eller kollegor om det skulle uppstå problem?
Citera
2009-02-05, 15:44
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Åka till Norge och rensa fisk?
Citera
2009-02-05, 15:57
Medlem
Det är ju en idé, lönen lär vara god har jag hört. Ska definitivt ha det i åtanke.

Lokförare kanske? Typ köra tunnelbane tåg eller sånt, det verkar ju rätt lätt med, bara åka frammåt eller bakåt =3
Citera
2009-02-05, 16:34
Medlem
Svarta.Svansens avatar
Lokförare kan nog vara något. Skorstensfejare?

Du känner till http://www.yrkesutbildningar.se/ I suppose?
Citera
2009-02-05, 17:43
Medlem
Mja, jag är lite smårädd för höjder^^

Den sidan kände jag faktiskt inte till, tack för tipset
Citera
2009-02-05, 18:08
Medlem
Koudelkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahjong
Lokförare kanske? Typ köra tunnelbane tåg eller sånt, det verkar ju rätt lätt med, bara åka frammåt eller bakåt =3
Lokförare (~1 års utbildning) kör inte tunneltåg (~2,5 månaders utbildning), men Veolia söker för närvarande tunneltågförare, så du kan ju prova att söka. Finns en stor tunnelbanafrågetråd längre ned i forumet också, står säkert mycket nyttigt där.
Citera
2009-02-05, 18:17
Medlem
Tackar, tackar =)

Ett annat yrke som jag tänkte på: Nattvakt, krävs det väktarutbildning för det?
Citera
2009-02-05, 18:23
Medlem
Utbilda dig inom trädgård. Finns många bra KY-utbildingar.
Ett väldigt roligt och väldigt omväxlande yrke.

Det bästa jag gjort i mitt liv var att gå trädgård/anläggning.
Ska läsa landskapsingenjör i höst.

Mvh
Citera
2009-02-05, 18:27
Medlem
Hm, är det hög förfrågan på trädgårdsmästare då? Skulle vara förargligt att utbilda sig och sen inte kunna få jobb^^
Citera
2009-02-05, 18:27
Medlem
D'oh! Dubbelpostade av misstag! >_<
Citera
2009-02-05, 19:21
Medlem
Citat:
Hm, är det hög förfrågan på trädgårdsmästare då? Skulle vara förargligt att utbilda sig och sen inte kunna få jobb^^

Det finns massor med jobb efter en sådan utbildning.

Du kan bli anläggningsarbetare, jobba i växthus eller något gardencenter. Kyrkogårdsförvaltning eller parkförvaltning eller slottsträdgårdsförvaltning.
Grönsaksodling

Du kan starta eget och börja rita trädgårdar och anlägga dom. Eller bara rita trädgårdar.
En färdig trädgårdsritning tar ungefär 2-4 dagar att göra och folk betalar mellan 8000-12000 för en sånn ritning om du är duktig.

vill du göra lite glamorösare jobb så kan du vidare utbilda dig inom trädgård på SLU i alnarp som jag ska göra.

Du kan läsa Trädgårdsingenjör med inriktning Design, marknad eller odling.
Du kan läsa landskapsingenjör som jag ska göra.

Det finns massor med jobb.

Plus att det är riktigt roligt och du får jobba utomhus med ett väldigt omväxlande jobb.

Mvh
Citera
2009-02-06, 00:30
Medlem
Låter ju riktigt lovande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in