2013-02-22, 11:48
Medlem
Thwarters avatar
Har nyss fått Lyrica utskrivet mot GAD. Undrar hur lång behandlingstiden är på ett ungefär?
Citera
2013-02-22, 12:45
Medlem
DreamRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koskenkorva66
Har 300mg om dagen och jag mådde som en kung i början,
men nu efter ca 2 år så känner jag knappt någonting.
Några tips?...Kan man öka lite till typ 450mg eller mer för att känna den härliga känslan igen.
Jag vet att Lyrica funkar mot ångest och vill gärna få ut max effekt.

Om du tar 300mg om dagen så har tolerans gått upp en del så att den dos som behövs för ett rus är HÖGRE... Skulle säga typ.. ta 600-750mg och prova (om du brukar ta 300mg utan rus annars) så kan du alltid fylla på vid behov. Men tänk på att ju mer du tar utöver vad det är menat att du ska ta (300) desto mindre får du över!

Mvh
Citera
2013-02-22, 15:42
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thwarter
Har nyss fått Lyrica utskrivet mot GAD. Undrar hur lång behandlingstiden är på ett ungefär?
Dumt att behandla GAD med Lyrica. För dom flesta fungerar det i några dagar för att sedan slutar det att fungera.
Citera
2013-02-22, 16:52
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Dumt att behandla GAD med Lyrica. För dom flesta fungerar det i några dagar för att sedan slutar det att fungera.
Räddade livet på mig för ca 1 år sedan, käkat det i över ett år 300mg morgon o 300mg på eftermiddagen och får effekt. Har väl hänt att jag ökat dosen något men aldrig över 1200mg, så bortkastat. Förstår iofs inte ens hur folk lyckas få ett euforiskt rus, jag kände inte mycket alls på typ 1200mg utan tolerans förutom halvdanna EP-anfall

Men har man dödsångest så mår man jävligt bra på lyrica just för att det tar bort ångesten så bra.

Jag vill inte trappa ut den sålänge den fungerar vilket den fortfarande gör och kommer nog hålla i sig om man kan variera doserna då toleransen går ner till 0 på en dag typ..
Citera
2013-02-22, 21:59
Medlem
mutemes avatar
Fick lyrica utskrivet. 25mg x3 gånger/dag.

Känner inte ett piss, mer än möjlig muntorrhet. När jag läser på t.ex. läkemedelsverket står det att man kan börja dosen på 300mg. Känns det inte jävligt lite att få 25mg? Lär ju inte vara så konstigt att jag inte känner något, menar jag.
Citera
2013-02-22, 22:02
Medlem
SadCats avatar
Åh vad jag har saknat Lyrica. (I flummsyfte)

Har fått i mig drygt 2400mg, 150mg Imovane och 250mg Stesolid.
Känns som att jag ligger på ett fluffigt moln och bara flyter omkring helt utan några som helt problem.

Trist att Lyrica inte funkar för mig på läkardoser. Toleransen stiger ju groteskt snabbt. Efter drygt en vecka så kände jag ingen effekt av det (Hade 150mg på morgonen och 150mg på kvällen)

Men i flummsyfte så funkar det ju kanon blandat med lite benso Mjauuuuu

Edit: Provade snorta 200mg av ren tristess. Tjänar man något på detta?
Senast redigerad av SadCat 2013-02-22 kl. 22:06.
Citera
2013-02-22, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av muteme
Fick lyrica utskrivet. 25mg x3 gånger/dag.

Känner inte ett piss, mer än möjlig muntorrhet. När jag läser på t.ex. läkemedelsverket står det att man kan börja dosen på 300mg. Känns det inte jävligt lite att få 25mg? Lär ju inte vara så konstigt att jag inte känner något, menar jag.

det är väl bara testpaketet du har fått?
medicinen ska ju fasas in
säg till läkaren att du känner lite och det är bra och du vill fortsätta
så höjar han, sen igen...till slut har du maxdos rätt snabbt
Citera
2013-02-22, 22:36
Medlem
mutemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkvd2
det är väl bara testpaketet du har fått?
medicinen ska ju fasas in
säg till läkaren att du känner lite och det är bra och du vill fortsätta
så höjar han, sen igen...till slut har du maxdos rätt snabbt

Har två uttag på 25mg. Fick dom dessutom mot akut ångest, så man tycker ju att han borde ha kört på lite högre dos direkt. Fast han vill väl kanske inte att jag ska flumma

Det stämmer nog det du säger.
Citera
2013-02-23, 00:14
Medlem
Thwarters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Räddade livet på mig för ca 1 år sedan, käkat det i över ett år 300mg morgon o 300mg på eftermiddagen och får effekt. Har väl hänt att jag ökat dosen något men aldrig över 1200mg, så bortkastat. Förstår iofs inte ens hur folk lyckas få ett euforiskt rus, jag kände inte mycket alls på typ 1200mg utan tolerans förutom halvdanna EP-anfall

Men har man dödsångest så mår man jävligt bra på lyrica just för att det tar bort ångesten så bra.

Jag vill inte trappa ut den sålänge den fungerar vilket den fortfarande gör och kommer nog hålla i sig om man kan variera doserna då toleransen går ner till 0 på en dag typ..
Så länge har jag inte tänkt käka Lyrica. Den har tagit bort min ångest rätt så bra de senaste dagarna, och det håller fortfarande i i sig. Tror jag sätter ut Lyrica om typ två månader, då det verkar vara ganska vanebildande med svåra utsättningssymptom.

Hursomhelst undrar jag om det finns någon statistik över effektiv behandlingstid för pregabalin mot GAD. För SSRI, exempelvis, brukar det röra sig om sex månaders behandling.
Citera
2013-02-23, 12:51
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thwarter
Så länge har jag inte tänkt käka Lyrica. Den har tagit bort min ångest rätt så bra de senaste dagarna, och det håller fortfarande i i sig. Tror jag sätter ut Lyrica om typ två månader, då det verkar vara ganska vanebildande med svåra utsättningssymptom.

Hursomhelst undrar jag om det finns någon statistik över effektiv behandlingstid för pregabalin mot GAD. För SSRI, exempelvis, brukar det röra sig om sex månaders behandling.
Har man GAD är det ju inte direkt så att lyrica eller andra medeciner botar, dom lindrar ju bara symptomen.. Verkar iaf som att man kan använda lyrica väldigt länge jämnfört med benzo.
Citera
2013-02-23, 16:37
Medlem
Thwarters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Har man GAD är det ju inte direkt så att lyrica eller andra medeciner botar, dom lindrar ju bara symptomen.. Verkar iaf som att man kan använda lyrica väldigt länge jämnfört med benzo.
Konstigt, då läkaren sa att det finns en statistisk signifikans av att bruka Lyrica vid GAD gentemot placebo. Läkaren sa att denna signifikans även infann sig när man slutat med Lyrica efter en viss tid. Tyvärr hade jag väldigt stark ångest under konsultationstillfället, uppenbarligen, sa jag frågade aldrig om behandlingstid, källor etc.

EDIT: Läkaren är en fullt utbildad psykiatriker.
Senast redigerad av Thwarter 2013-02-23 kl. 16:43.
Citera
2013-02-23, 16:42
Medlem
Thwarters avatar
Dubbelpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in