Upptäckte igår att det inte går att skapa mappar eller filer som hamnar på en sökväg som är längre än 255 tecken och tyckte detta var väldigt märkligt. Låt säga att jag har en fil med ett lååångt filnamn (nått jag har laddat ner, ej döpt själv alltså) som ligger i "
D:\hämtade filer". Om jag vill flytta hela denna mapp till "
C:\Documents and Settings\Göran Persson\Mina dokument", då kommer jag ju kanske inte lyckas med detta för att just den filen med långt namn får då en längre sökväg än 255 tecken...
Vad jag har förstått så är den en begränsning i filsystemet (ntfs) som gör det, men varför ?! Det känns så jävla konstigt att det ska finnas några såna begränsningar i moderna operativsystem ? Hallå, det är liksom 2009, allting i hela världen styrs av datorer, men man får banne mig inte ha en sökväg+filnamn som är lägre än 255 tecken ?
Jag har alltid trott att begränsningen på 255 tecken gällde bara filnamnet och inte filnamnet + sökvägen... Fick nästan en smärre chock när jag upptäckte detta igår..
Varför är det så här ? Det borde väl inte vara en svår grej för MS att fixa, att utveckla filsystemet lite grann ?
Känns som en helt onödig jävla skittråd, men det här stör mig så pass mkt och jag har ännu inte hittat något svar på detta... Frågan kanske är för svår också så jag får inte nå svar heller, känns nästan så. Iaf, svara om ni vet ngt, jag vill som sagt gärna veta. Men är inte detta konstigt så säg ?
edit: verkar som om alla filsystem har liknande begränsningar. Känns som om man kanske borde försöka skapa ett helt nytt och "modernt" filsystem, nästan helt utan begränsningar ? Frågan kvarstår dock: Varför är det så här ?