2009-02-02, 16:20
Medlem
Hokkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuDviCH
Ifall dom inte fått mig på video eller sett mig snatta den då? Då får jag ju straff i "onödan"?

Nja, tror inte de väljer att polisanmäla en som tagit sitt förnuft till fånga och kommer tillbaka för att göra rätt för sig? Men visst, risken finns!
Citera
2009-02-02, 16:22
Medlem
Hokkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasibas
Varför snatta nåt som kostar max 20 spänn?

Var väl bra det att värdet på produkten ej översteg 900kr eller var gränsen går för att det ska klassas som stöld istället.
Citera
2009-02-02, 16:26
Bannlyst
Extrastraff?

Och jag blir splittrad när vissa tror att straffet blir att jag skäms osv och om jag går tillbaka riskerar jag polisanmälan.
Citera
2009-02-02, 16:26
Bannlyst
I vissa affärer, som är hårt drabbade av snattande snorisar, letar man upp snattare i skolkataloger. Gå tillbaks och förklara läget, be om ursäkt och betala så är saken troligtvis ur världen. Är du över 15 så är du straffmyndig, och får stå för dina handlingar. Inget straff, men ett jävla tjohesan med sociala myndigheter och skit, det är INTE värt en tjuga i alla fall.
Citera
2009-02-02, 16:32
Medlem
Xerxesbrothers avatar
OM du skulle åka fast för snatteri får du betala böter, vet inte vad de ligger på nuförtiden dock, har för mig att det var runt 800 kr förr.

Dock förstår jag inte varför du inte blev tagen på plats isf? Om det nu var en privatperson som filmade dig hade det ju bara varit för denne att säga till butikspersonalen.
Jag hoppas du åker fast!

Annars är väl ett hett tips att hålla sig därifrån.
Citera
2009-02-02, 16:34
Bannlyst
Jag avvaktar med att gå tillbaka och avvaktar även med att äta upp chokladen.

Tack för alla svar! Staff kan gärna låsa/kasta nu
Citera
2009-02-02, 16:36
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Citat:
Jag avvaktar med att gå tillbaka och avvaktar även med att äta upp chokladen.

Tack för alla svar! Staff kan gärna låsa/kasta nu

Varför göra båda?
Om du nu är en sån tattare så du snattar kan du väl lika gärna äta upp din chokladkaka och invänta en bann från Flashback i några år framöver.
Citera
2009-02-02, 16:37
Medlem
Barkin_Doggs avatar
Polisen kommer göra razzia i ditt hus, konfiskera dina datorer och kolla om du sysslat med något olagligt(tex fildela) och du kommer åka in i fängelse, 6månader är praxis
Citera
2009-02-02, 16:38
Medlem
Går du tillbaka så kommer de garanterat inte att anmäla dig. För det första har de inget möjlighet att gripa dig på plats. För det andra är inte ditt erkännande bevis nog för att du skulle vara skyldig, dessutom kommer de naturligtvis tycka att det var starkt och förnuftigt att komma tillbaks och göra rätt för dig. Så du kan nog känna dig rätt lugn.
Citera
2009-02-02, 16:40
Medlem
BaldiNs avatar
Citat:
Innan vad hade ni tänkt? Att dom ska ringa upp mig och sen?

tack för seriöst svar Brossy

Personen som filmade dig kan ev. ha gjort en anmälan till polisen som kan identifiera dig via skolkatalog om du var dum nog att snatta i en butik nära din skola.

Om så är fallet så kommer du antagligen bli kallad till förhör.
Citera
2009-02-02, 16:42
Bannlyst
Som sagt, tack för svaren. Ska fundera på vad jag ska göra.

Vad kommer jag bli bannad av för anledning?
Citera
2009-02-02, 16:43
Medlem
Giffoxs avatar
Han kanske tror att inget brott har begåtts om han väl åker dit och lämnar tillbaka chokladen. Så är inte fallet, brottet fullbordades när du gick ut*. Ät du din choklad, då har ju iaf brottet resulterat i något gott

*Kanske värt att tillägga att det inte är någon mening med att tjafsa om formella rekvisit och uppsåtstyper hit och dit om någon känner för att slå mig på fingrarna. Poängen skulle inte nå fram.
Senast redigerad av Giffox 2009-02-02 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in