Flashback bygger pepparkakshus!
2009-02-01, 22:10
Medlem
LastCaresss avatar
Jag har på senare tid upplevt ett jävligt irriterande problem, det är nämligen så att när jag lirat diverse spel (dels via Steam, och andra, "vanliga") så börjar jag få fpsdropp och ljudet laggar något kopiöst, i både Winamp, Ventrilo eller i spelet. Det gäller även när datorn börjar jobba lite, t.ex vid uppstarten av ett program eller liknande. Även när man surfar, eller ens flyttar runt muspekarn, så börjar det smålagga/frysa/hacka.

Har aldrig upplevt det här tidigare med den här datorn, som förövrigt fungerat felfritt i ungefär 1½ år. Har sökt lite och läst att vissa antivirusprogram kan störa men jag kör med avast och det ska inte skapa sådana här problem enligt vissa.

Har följande hårdvara :

Gigabyte GA-P35-DS4
Quad Q6600
XFX GeForce 8800GTX
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2 2 gig

Vore MYCKET tacksam om någon vänlig själ kunde råda bot!
Citera
2009-02-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaress
Jag har på senare tid upplevt ett jävligt irriterande problem, det är nämligen så att när jag lirat diverse spel (dels via Steam, och andra, "vanliga") så börjar jag få fpsdropp och ljudet laggar något kopiöst, i både Winamp, Ventrilo eller i spelet. Det gäller även när datorn börjar jobba lite, t.ex vid uppstarten av ett program eller liknande. Även när man surfar, eller ens flyttar runt muspekarn, så börjar det smålagga/frysa/hacka.

Har aldrig upplevt det här tidigare med den här datorn, som förövrigt fungerat felfritt i ungefär 1½ år. Har sökt lite och läst att vissa antivirusprogram kan störa men jag kör med avast och det ska inte skapa sådana här problem enligt vissa.

Har följande hårdvara :

Gigabyte GA-P35-DS4
Quad Q6600
XFX GeForce 8800GTX
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2 2 gig

Vore MYCKET tacksam om någon vänlig själ kunde råda bot!

Väldigt svårt att svara på...

Det kan vara någon ansluten enhet som spökar. Jag har sett liknande symptom när ex. Netgear Wireless LAN-adaptrar varit anslutna till datorn. Ett tips kan vara att ta bort/inaktivera alla enheter du inte har direkt användning av.
Citera
2009-02-01, 22:45
Medlem
Shoffens avatar
Vad har du för temperatur på processor och grafikkort? Kan ju hända att det blir överhettat.
Prova rensa datorn från damm.

Annars kan du prova köra ett program som rensar datorn från skit, rensa upp i registret osv.
Citera
2009-02-02, 06:22
Medlem
LastCaresss avatar
Tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av altutomctrl
Väldigt svårt att svara på...

Det kan vara någon ansluten enhet som spökar. Jag har sett liknande symptom när ex. Netgear Wireless LAN-adaptrar varit anslutna till datorn. Ett tips kan vara att ta bort/inaktivera alla enheter du inte har direkt användning av.

Jag har endast det nödvändigaste anslutet till datorn, som mus och tangentbord.

Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Vad har du för temperatur på processor och grafikkort? Kan ju hända att det blir överhettat.
Prova rensa datorn från damm.

Annars kan du prova köra ett program som rensar datorn från skit, rensa upp i registret osv.

Jag rensade datorn från damm förra månaden, men jag ska ta mig en titt till. CPUn ligger runt 40 grader, GPUn ligger i skrivande stund på 53.

Vad heter ett sånt program? Har märkt att när det laggar som värst så ligger aktiviteten på 30%, när jag inte spelar eller något. Har försökt att stänga av diverse processer men jag hittar inget "misstänkt".
Citera
2009-02-02, 11:11
Medlem
Vi har samma problem!!

https://www.flashback.org/showthread.php?t=837134
Citera
2009-02-02, 11:18
Medlem
hottentotts avatar
så du har bara det mest nödvändiga inkopplat i datorn säger du.
dvs keyboard och mus...
okej så du har inget internet?
du har inget antivirus igång?
du har inga andra program förutom spelet du spelar igång?
kan vara flera saker som får din cpu att spika, kan vara program som letar efter uppdateringar (antivirus, windows update....)
Kan vara ett program som gör en indexeringsprocess.
tycker du ska ha aktivitetshanteraren framme och försöka ta fram vad det är som snor all cpu.
Citera
2009-02-03, 20:24
Medlem
LastCaresss avatar
Testade och stänga av lite program som brukar vara uppe när jag lirar, och nu har datorn varit på i ca 3 timmar, och jag har både spelat spel via steam, snackat i vent och spelat musik i Winamp. Boven i dramat tror jag är Everest Ultimate Edition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in