2009-02-01, 01:13
Medlem
rostigcykels avatar
Ett tips är att åka till city gross eller någon liknande affär som köper in amerikanska saker.

Köp hellmans mayonaise. Verkligen annorlunda smak från den svenska på tub. Har växt upp med sån majonäs på mackor etc. Testa den, lovar att den är godare..
Citera
2009-02-01, 03:32
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GnD
1 äggula
2 dl matolja(rapsolja)
Vitpeppar efter smak ca 2 krm
Salt efter smak ca 0,5 tsk
Fransk senap ex. dijonsenap efter smak 1 msk

Ska testa det receptet nån dag fåse hur bra det blir.

Citat:
Ursprungligen postat av rostigcykel
Ett tips är att åka till city gross eller någon liknande affär som köper in amerikanska saker.

Köp hellmans mayonaise. Verkligen annorlunda smak från den svenska på tub. Har växt upp med sån majonäs på mackor etc. Testa den, lovar att den är godare..

Kan vara ett alternativ. Synd att närmsta city gross ligger 2 mil härifrån. Orka åka så långt för majonäs Får hoppas man har vägarna förbi snart.
Citera
2009-02-01, 04:14
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Ni vet såndär vit majonäs som finns på vissa räkmackor. Hur gör man sån? Majonäs på tub smakar ju arse... mindre gott...

Vet inte hur det görs men finns att köpa på Lidl, Vitad`Or heter märket.
Citera
2009-02-05, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Ska testa det receptet nån dag fåse hur bra det blir.

Kan vara ett alternativ. Synd att närmsta city gross ligger 2 mil härifrån. Orka åka så långt för majonäs Får hoppas man har vägarna förbi snart.

Nå? Hur gick det?
Citera
2009-02-12, 06:29
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GnD
Nå? Hur gick det?

Det blev räkmackor utan majo, och jag har inte haft vägarna förbi City Gross än Så lite fiasko än så länge
Citera
2009-02-12, 07:15
Medlem
fraess avatar
Köp billig majonäs! Thats it.
Citera
2009-02-12, 09:49
Medlem
Ett enkelt sätt att köra ihop en majo är ju annars att köra med stavmixer. I med äggulorna, sen på med all olja. Sätt ner stavmixern i botten, full patte och dra långsamt uppåt. Klart. Sen är det bara att tillsätta det man vill ha i; salt, peppar, dijon mm. Det förutsätter naturligtvis att man har en cylinderformad behållare som är en aning större än huvudet på stavmixern.
Citera
2009-02-12, 10:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vet inte hur det görs men finns att köpa på Lidl, Vitad`Or heter märket.
Många av de "vita" majonnäserna är tillverkade på andra emulsioner än äkta äggulor. Därav den bleka färgen.

Personligen så undviker jag dessa. Jag har på senare tid lekt fram ett recept som ser ut såhär:
  • Neutral olja
  • Äggulor
  • Nymalen vitpeppar
  • Neutral senap av Taffeltyp
  • Cayennepeppar
  • Citronsyra
  • Citronolja
  • Ättika (6%)
  • Socker
  • Dragon (torkad)
~Paul~
Citera
2009-02-12, 17:03
Medlem
Proffsdebattors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Köp billig majonäs! Thats it.

Instämmer till fullo. Själv använder jag bara Euroshopper. Allt annat är till för överklassen.
Citera
2009-02-12, 17:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proffsdebattor
Själv använder jag bara Euroshopper. Allt annat är till för överklassen.

~Paul~
Citera
2009-02-17, 10:42
Medlem
askbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Många av de "vita" majonnäserna är tillverkade på andra emulsioner än äkta äggulor. Därav den bleka färgen.

Personligen så undviker jag dessa. Jag har på senare tid lekt fram ett recept som ser ut såhär:
  • Neutral olja
  • Äggulor
  • Nymalen vitpeppar
  • Neutral senap av Taffeltyp
  • Cayennepeppar
  • Citronsyra
  • Citronolja
  • Ättika (6%)
  • Socker
  • Dragon (torkad)
~Paul~

Vad du har gjort är ju faktist att återuppfinna burkbearnaisen som finns i handeln. Blev bjuden på rydbergs färdigbea för någon månad sen, tyckte att den smakade skit, läste innehållsförteckningen, och mycket riktigt. Den innehöll förrutom Bearnaisesmaksättning (dragon, cayenne) även senap, ättika och socker.

Menar dock inte att dissa din majonäs. Syftar bara på att den är väldigt specifikt smaksatt för att brukas som en grund i majonäsbaserade såser t.ex. eller när man vill ha en neutral "vanlig jävla majonäs"
Senast redigerad av askbollen 2009-02-17 kl. 10:49.
Citera
2009-02-17, 11:44
Bannlyst
Jag föredrar Aioli (vitlöksmajonaise) framför Mayo.. Och det borde ni ochså göra.. Passar utmärkt på vilket högklassigt ställe som helst, men även på den otvungna picknicken med fru och barn, ute i guds härliga natur!
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-17 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in