Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-10, 21:33
Medlem
Night Stalkers avatar
Väldigt fascinerande läsning. Vilka jävla stollar det både finns och fanns.

Dock var det lite festligt med AB-uttrycken "dödsskytten" och "dödsbilen".
Citera
2009-06-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Även om fallet är sedan länge preskriberat tror jag inte att någon som var med i dödsbilen denna februaridag har någon större lust att berätta om detta? Varför skulle de göra det?

Det tror inte jag heller inte från bilen men det finns fler som vet.Det är dom vi får sätta vårt hopp till en dag.
Citera
2009-06-11, 12:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Night Stalker
Väldigt fascinerande läsning. Vilka jävla stollar det både finns och fanns.

Dock var det lite festligt med AB-uttrycken "dödsskytten" och "dödsbilen".

Ja verkligen! Vilka djävla stollar!

Jag tror varken på att personer som var med i bilen eller de få andra som känner till vem dödsskytten var någonsin kommer att berätta något tyvärr.
Citera
2011-02-20, 01:11
Bannlyst
Så dom körde runt och sköt på random bilar med k-pist...
Att dom sen skjuter ihjäl killen i bilen är bara sjukt!
Citera
2011-04-19, 12:26
Medlem
Quoters avatar
Text från en gammal tidningsartikel.

"Skjuten med ett nio millimeters automatvapen 1976 den 2 februari mellan klockan 21.00 och 21.17 under bilfärd på E 4 i norrgående fil vid Lindhovs gård, en kilometer norr om avfarten till Salem.

Skotten träffade i sidan, strax under den främre ventilationsrutan på Schylanders Fiat 850.

Fyra andra bilister blev beskjutna vid samma tillfälle. Minst trettio skott avlossades. Samtliga bilar träffades i sidan, men ingen av förarna kunde uppge var skotten kom ifrån.

Trafiken på E 4 stängdes av och ett sextiotal polismän och flera hundpatruller jagade "E 4- mördaren".

Mordutredningen visade att gärningsmannen troligen skjutit från baksätet på en bil som körts av en medhjälpare.

Polisen gjorde flera razzior på regementen i Stockholmsregionen i jakt på mordvapnet, men inget nytt framkom."
Citera
2014-09-15, 15:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk till Mr Herrtidning om vansinnesdådet den 2/2 1976.

Nu har Mr Herrtidning också lagt upp detta vansinnesdåd på den 19-årige Lennart Schylander den 2 februari 1976 mellan Stockholm och Södertälje.

http://herrtidning.wordpress.com/2014/09/15/kpist-mordet-pa-lennart-schylander-1976/
Citera
2014-09-15, 17:11
Medlem
DenSomSokers avatar
Har aldrig hört talas om detta fallet innan, men det är väldigt intressant och det låter som ett bus (vet att man knappt kan benämna det som det) som gick väldigt överstyr. Skytten siktade kanske för att skjuta sönder ljusen på bilarna och vi som skjutit k-pist i rörelse vet att det inte är så lätt att träffa direkt, kanske skytten var full. Men att det inte kommit fram något om detta är konstigt, kan alla inblandade hållit tyst i alla dessa år?
Citera
2014-09-15, 20:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Strax innan Alby på E 4:an.

[quote=DenSomSoker|50373148]Har aldrig hört talas om detta fallet innan, men det är väldigt intressant och det låter som ett bus (vet att man knappt kan benämna det som det) som gick väldigt överstyr. Skytten siktade kanske för att skjuta sönder ljusen på bilarna och vi som skjutit k-pist i rörelse vet att det inte är så lätt att träffa direkt, kanske skytten var full. Men att det inte kommit fram något om detta är konstigt, kan alla inblandade hållit tyst i alla dessa år?[/QUOTE]

Detta fall blev en hel del omskrivet då det utspelade sig.

Det kan mycket väl ha varit på detta sätt. Skytten kan ha varit påverkad.

Om vi bara antar att det endast var två personer inblandade. Chauffören och skytten. Uppenbart så måste dessa personer ha hållit tyst under alla år. Även om dödsskjutningen av Schylander är sedan länge preskriberat, så är det säkert som ändå vill tala om det.

Det har ju nu gått över 38 år sedan detta hände. Någon eller båda (om vi antar två personer) kan i dag också vara avlidna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-15 kl. 20:13.
Citera
2014-09-15, 22:51
Moderator
Schlesiens avatar
Rubrikändring

Utgången rubrik:
Skotten på Södertäljevägen

/ Moderator
Citera
2014-09-16, 13:46
Medlem
Intressant fall. Jag har aldrig hör talas om det och har ändå bott i krokarna hela livet.

Jag är inte helt hundra men jag gissar att detta är den ungefärliga platsen där Lennart hittades svårt skadad:

https://www.google.fi/maps/@59.2219289,17.7838402,3a,75y,138.79h,83.15t/data=!3m4!1e1!3m2!1sLKZnZHscEK1PqfIU-B5GFg!2e0

OT: Vill bara som mitt första inlägg dela med mig av min beundran till alla här på kriminalhistoria forumet, speciellt Skaraborg2 för all tid ni lägger ner på att få fram information kring gamla kriminalfall. Jag kände att det var dags att säga detta efter att ha läst här på forumet under en längre tid och sett vilket otroligt jobb många av er lägger ner på dessa tillsynes bortglömda fall. All heder!
Citera
2014-09-16, 21:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olösta äldre fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Hasselhoax
Intressant fall. Jag har aldrig hör talas om det och har ändå bott i krokarna hela livet.

Jag är inte helt hundra men jag gissar att detta är den ungefärliga platsen där Lennart hittades svårt skadad:

https://www.google.fi/maps/@59.2219289,17.7838402,3a,75y,138.79h,83.15t/data=!3m4!1e1!3m2!1sLKZnZHscEK1PqfIU-B5GFg!2e0

OT: Vill bara som mitt första inlägg dela med mig av min beundran till alla här på kriminalhistoria forumet, speciellt Skaraborg2 för all tid ni lägger ner på att få fram information kring gamla kriminalfall. Jag kände att det var dags att säga detta efter att ha läst här på forumet under en längre tid och sett vilket otroligt jobb många av er lägger ner på dessa tillsynes bortglömda fall. All heder!

Tack för länken som mycket väl var en ungefärliga platsen där Schylander hittades svårt skadad. Har läst en artikel för längesedan, tillsammans med foton, som exakt pekade ut var detta var.

Att du inte känner till detta fastän du alltid har bott i dessa krokar är inte så konstigt. Det skedde ju för närmare 39 år sedan, samt att k-pistmordet på honom inte har blivit speciellt mycket omskrivet under de årtionden som har gått.

Tack för din uppskattning. Jag tycker framför allt om att ta reda på så mycket som det går om olösta äldre fall, som i dag är i stort sett bortglömda. Även sådana måste "lyftas fram" och inte bara de klassiska fallen. Allra mest intressant tycker jag olösta försvinnanden är.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-16 kl. 21:27.
Citera
2016-05-16, 23:30
Medlem
Hur vanligt var automatvapen på den här tiden? Fanns dom bland kriminella och hur exklusiva och värdefulla var dom i kriminella miljöer?

Vilka hade tillgång till automatvapen? Hemvärnare, lumpare och yrkesofficerare antar jag. Hur hård var kontrollen på den tiden. Var det praktiskt möjligt att ta med ett vapen ut på fyllan eller var kontrollen av dom hög? Förvarade vissa inom hemvärnet och militären vapen hemma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in