2003-11-18, 22:33
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Illrar gnager inte bokstavligt talat, det är ju inte gnagare vi talar om, utan mårddjur.
Däremot så tuggar de en del på favoritmaterial tex, skumgummi, gummi (ALLT av nämnda material), skor, bubbelplast (mina gör det iallafall),
och dragkedjor eller knappar för att nämna några.
De äter inte på sladdar, men kan förstöra dyrbar hi-fiutrustning genom att tex krafsa sönder högtalarskydd eller välta ner konsoller (de kan knuffa ner saker som väger en hel del, Killer har knuffat min symaskin flera decimeter) och fjärrkontroller.
Jag har löst det så att vardagsrummet är Nicht Für Fretten.
Villket enkelt uppnås av en trägrind, ca 70cm hög, i dörrhålet till vardagsrummet.
Det är viktigt att spjälorna på grinden är smala nog,
får illern huvudet igenom, så kan den även i regel få hela kroppen igenom.
Att ha spjälorna lodräta är ett måste,
annars har du inte gjort nåt annat än att ge illern en stege.
Blomkrukor i ett rum där en iller får vara utan uppsikt är bara att glömma....
En bur kan vara bra till två saker:
säker transport, och som time-outrum åt illrar i uppfostringsåldern.
Att ha illrar i bur större delen av dagen är enligt mig snudd på djurplågeri.
En iller ska ha samma rörelsefrihet som en katt.
Mina monster stängs in i köket när det är läggdags eller när det inte är någon hemma.
Om du inte kan ordna med ett litet rum, eller iallafall en säker avgränsning av ett rum,
så kanske du borde vänta tills den möjligheten finns.
En annan livsviktig åtgärd inför illerköp är att "illersäkra" samtliga tillåtna rum. Vilket är lättare sagt än gjort...
Tex, golvbrunnar, toaletter, små krypin under/bakom diskmaskiner och spisar, eliminera klättermöjligheter med risk för höga fall samt lägga om lite vanor som tex öppna fönster, och att ha följande på tillgängliga bord: glas, godis (illrar har lätt för att utvekla en viss typ av diabetes, så allt socker är ajabaja.), mediciner och små gummiprylar som gummisnoddar och öronproppar.
Illrar stoppar i sig i princip allt som de inte får, utgå från det, och din framtida iller går säker.
Stopp i tarmen pga främmande föremål är en av de valigaste dödsorsakerna hos illrar.
Bland det första man bör göra är att försäkra sitt odjur,
det kommer din plånbok tacka dig för senare, för det kommer att bli ett "senare"...
Orkar inte skriva mer just nu, dessutom är det "Trauma" på discovery...

Jag tycker att det som redan skrivits är tillfredsställande,
och har hittills inte haft nåt speciellt att tillägga.
Dessutom så är jag en jävla latmask.

-GP
Hahahahaha, vi kan tyvärr inte ha husdjur, sambon är astmatiker. Kunde jag ha ett skulle jag definitvt har illrar, snälla Goddess_Purgatory, skriv mer berättelser om dina odjur!! Jag garvar så jag gråter!
Citera
2003-11-18, 22:42
Medlem
Ralfons avatar
Vad gör illern för nytta ute i naturen..?
Citera
2003-11-18, 22:44
Medlem
.:] Über [:.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfon
Vad gör illern för nytta ute i naturen..?

Vad gör människan?

mer skada än illern vet jag iaf
Citera
2003-11-18, 23:39
Medlem
Ralfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:] Über [:.

Vad gör människan?

mer skada än illern vet jag iaf

Menar du att det illern gör är "Vad gör människan?"..? Du kanske kan visa mig hur man gör det någon gång, skulle vara intressant att se, för jag förstår inte riktigt?

Min fråga var inte ställd med någon negativ klang, vill helt enkelt bara veta. Vad människan gör i naturen tycker jag faktiskt att du BORDE veta über, annars kan du fästa ett bälte runt midjan och tejpa fast en 2 meter lång pinne som du sedan fäster en kamera på och riktar kameran mot dig. Sedan tittar du på filmen och utvärderar den samt skriver det du kommer fram till på en lapp under skosulan och skickar till SÄPO.

Btw, min fråga var alltså INTE retorisk!
Citera
2003-11-19, 12:13
Medlem
zappzapps avatar
en fråga, kanske irrelevant och helt opassande. men jag måste fråga. varför vill man ha en iller? är illrar farliga? har frö mig att dom får skabb och sånt väldigt lätt.. lite äckligt
Citera
2003-11-19, 12:20
Medlem
Citat:
Menar du att det illern gör är "Vad gör människan?"..? Du kanske kan visa mig hur man gör det någon gång, skulle vara intressant att se, för jag förstår inte riktigt?

Min fråga var inte ställd med någon negativ klang, vill helt enkelt bara veta. Vad människan gör i naturen tycker jag faktiskt att du BORDE veta über, annars kan du fästa ett bälte runt midjan och tejpa fast en 2 meter lång pinne som du sedan fäster en kamera på och riktar kameran mot dig. Sedan tittar du på filmen och utvärderar den samt skriver det du kommer fram till på en lapp under skosulan och skickar till SÄPO.

Btw, min fråga var alltså INTE retorisk!

vad är det du inte förstår?

med tanke på hur din fråga var ställd
(kort och utan att beröra diskussionen som har pågått) så tror jag att
majoriteten uppfattade den som retorisk och till viss del spydig.

lär dig att formulera dig bättre så kanske människor kan förstå
vad det är du vill ha sagt eller vill ha svar på.
Citera
2003-11-19, 17:45
Medlem
Ralfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:] Über [:.
vad är det du inte förstår?

med tanke på hur din fråga var ställd
(kort och utan att beröra diskussionen som har pågått) så tror jag att
majoriteten uppfattade den som retorisk och till viss del spydig.

lär dig att formulera dig bättre så kanske människor kan förstå
vad det är du vill ha sagt eller vill ha svar på.

...eller också kanske du ska ta och sluta dra egna kassa slutsatser? Bara för att jag råkade vara kort & koncis och inte skriva en skitnödig och lång centrerad text behöver det väl inte innebära att jag inte är seriös? Jaja, skitsamma, nu var jag hur som helst ganska seriös och undrar fortfarande om någon kan besvara min OTROLIGT ICKE-RETORISKA (got it this time?) fråga?
Citera
2003-11-19, 20:07
Medlem
Citat:
...eller också kanske du ska ta och sluta dra egna kassa slutsatser? Bara för att jag råkade vara kort & koncis och inte skriva en skitnödig och lång centrerad text behöver det väl inte innebära att jag inte är seriös? Jaja, skitsamma, nu var jag hur som helst ganska seriös och undrar fortfarande om någon kan besvara min OTROLIGT ICKE-RETORISKA (got it this time?) fråga?

Då skall jag testa med att svara på din fråga om illrar.

(notera nu att jag kan inget om illrar så jag skjuter från höften nu)

jag tror att Illern är ett ganska litet och avlångt mårdjur som kan bli misstagna för minkar under obskyra förhållanden tex extrem fylla och låga kunskaper.
Jag tror även att illern är en liten del i det jätteenorma kretsloppet som alla djuren lever i. men spelar givetvis en enorm roll på sitt egna sätt. det är nog ingen "pygme shrew" (för er som känner till apelsin.nu)
så bas iden är nog att dom föds, växer upp, dör och under denna avancerade livstiden så tror jag att dom jagar en massa och skiter en hel del.

men nu har jag hoppat på ett litet webbverktyg som man kan använda för att hitta information om saker och ting,
detta verktyget är även känt vid namnet google.

så här följer lite länkar och citat från olika träffar:

http://go.to/iller

Illern, en kort presentation
Illern tillhör mårddjursfamiljen, och är alltså släkt med t. ex. mink, mård och järv, illern är alltså ett rovdjur som bör behandlas med respekt! Men den vilda illern har inte mycket gemensamt med de tamillrar som vi har hemma idag. Illrar har använts till jakt, men även som sällskapsdjur i många år och det är en tradition vi vill fortsätta. Men det finns vissa saker man bör tänka på innan man skaffar iller.
finns även en del extremt gulliga bilder på detta annorlunda djur på den sidan.
__________________________________________________ ________________

http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_iller.htm

lite skötselråd.
faller kanske utanför din fråga men dock väldigt intressant.

Illern tämjdes för ett par tusen år sedan, och användes ursprungligen till att jaga gnagare och hare. På många håll i Europa, och även här i Sverige, används fortfarande iller till harjakt. I slutet av 1800-talet började illern även användas som rent sällskapsdjur, och under de sista 10 åren har populariteten ökat dramatiskt. T ex i USA beräknades det 1994 finnas 7 miljoner sällskapsillrar! Tyvärr har illern i många kretsar fått rykte om sig att vara ilsken, opålitlig och lukta illa. I vissa fall kan detta säkert stämma, men stor betydelse för hur illern uppför sig har hur väl den blir omhändertagen. En välskött iller är en nyfiken, lekfull och vänlig kamrat.
__________________________________________________ _________________

http://www.geocities.com/illerkompis/faktailler.html

Historia och släkt

Illern (Mustela furo) har funnits omkring människan under mycket lång tid, det finns uppgifter som tyder på att illern fanns omkring människan redan för 2000 år sedan vid medelhavet.
Iller är relativt ny som sällskapsdjur, innan den blev det hölls den tam och användes vid jakt på kaniner och råttor, och till att dra ledningar genom smala tunnlar och rör.
1994 beräknades det finnas ca 2000 tama illrar i Sverige, och ca 8 milioner tamillrar i USA där tamillern funnits drygt 300 år.

Det finns 10 stycken olika illerarter: fretten, stäppillern, svartfotsillern, flodillern, tigerillern, strimmiga tigerillern, bandillern och den nordafrikanska bandillern.

Illern tillhör familjen mårddjur, dit hör även vessla, skunk, mink, grävling, m.m.
Illern var förut ett mycket skickligare rovdjur än den är idag, men precis som katt och hund har den fortfarande sin instinkt kvar i att jaga.
__________________________________________________ _______________

ja som du kan se så verkar det vara hanska svårt att hitta specifik fakta på
hur illrar lever i det vilda och hur dom jagar och vad dom äter.
defenitivt svårast var det att försöka hitta meningen med livet för en iller.
jag tolkar det som att deras mening för tilfället är att tjäna människan som jägare & keldjur.

det fanns en hel sjö med träffar på Google och jag orkar faktiskt inte läsa mer om illrar just nu så här får du länken till sökresultatet:
http://www.google.com/search?hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=iller&btnG=Google-s%C3%B6kning&lr=lang_sv

happy hunting
(kan bara säga att jag blev sügen på att skaffa iller nu.)
Citera
2003-11-19, 20:54
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Hahahahaha, vi kan tyvärr inte ha husdjur, sambon är astmatiker. Kunde jag ha ett skulle jag definitvt har illrar, snälla Goddess_Purgatory, skriv mer berättelser om dina odjur!! Jag garvar så jag gråter!

Jag har hört nånstans att illrar inte framkallar allergier lika lätt som andra pälsdjur, så det kanske skulle kunna vara ett alternativ som passar dig och din sambo? Eller vilken typ av astma handlar det om?

De som vet mer om illrar kanske kan bekräfta eller dementera min tes?
Citera
2003-11-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel
Är illrar mer tillgivna än andra husdjur?
Känner de igen sin husse, vid ex. en bjudning?
Hur fästa blir de vid varandra och husse/matte?

Man har ju hört om hundar och hade dessutom själv en fågel som blev ledsen då dess partner/vän dog/försvann. Innehar illrar den egenskapen?

*bump*ar min fråga.
Kom igen, Kyle_Troy? God_P?
Citera
2004-10-30, 21:39
Medlem
just a girls avatar
jag har faktiskt lite frågor ang. illrar.
har tänkt på att skaffa en, men frågan är, är dom mer lika hundar än bur djur?
hoppas ni förstår min fråga. för jag har haft hundar, men kan inte ha det för tillfället för jag både jobbar och går i skolan, så hur mycket klarar dom sig själva?
jag har nämligen tamråttor för tillfället och jag köpte en bur till dom som var en rått/iller bur, så sover illern i en bur, eller ligger den med än i sängen.

är tacksam för svar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in