Citat:
Hahahahaha, vi kan tyvärr inte ha husdjur, sambon är astmatiker. Kunde jag ha ett skulle jag definitvt har illrar, snälla Goddess_Purgatory, skriv mer berättelser om dina odjur!! Jag garvar så jag gråter!
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Illrar gnager inte bokstavligt talat, det är ju inte gnagare vi talar om, utan mårddjur.
Däremot så tuggar de en del på favoritmaterial tex, skumgummi, gummi (ALLT av nämnda material), skor, bubbelplast (mina gör det iallafall),
och dragkedjor eller knappar för att nämna några.
De äter inte på sladdar, men kan förstöra dyrbar hi-fiutrustning genom att tex krafsa sönder högtalarskydd eller välta ner konsoller (de kan knuffa ner saker som väger en hel del, Killer har knuffat min symaskin flera decimeter) och fjärrkontroller.
Jag har löst det så att vardagsrummet är Nicht Für Fretten.
Villket enkelt uppnås av en trägrind, ca 70cm hög, i dörrhålet till vardagsrummet.
Det är viktigt att spjälorna på grinden är smala nog,
får illern huvudet igenom, så kan den även i regel få hela kroppen igenom.
Att ha spjälorna lodräta är ett måste,
annars har du inte gjort nåt annat än att ge illern en stege.
Blomkrukor i ett rum där en iller får vara utan uppsikt är bara att glömma....
En bur kan vara bra till två saker:
säker transport, och som time-outrum åt illrar i uppfostringsåldern.
Att ha illrar i bur större delen av dagen är enligt mig snudd på djurplågeri.
En iller ska ha samma rörelsefrihet som en katt.
Mina monster stängs in i köket när det är läggdags eller när det inte är någon hemma.
Om du inte kan ordna med ett litet rum, eller iallafall en säker avgränsning av ett rum,
så kanske du borde vänta tills den möjligheten finns.
En annan livsviktig åtgärd inför illerköp är att "illersäkra" samtliga tillåtna rum. Vilket är lättare sagt än gjort...
Tex, golvbrunnar, toaletter, små krypin under/bakom diskmaskiner och spisar, eliminera klättermöjligheter med risk för höga fall samt lägga om lite vanor som tex öppna fönster, och att ha följande på tillgängliga bord: glas, godis (illrar har lätt för att utvekla en viss typ av diabetes, så allt socker är ajabaja.), mediciner och små gummiprylar som gummisnoddar och öronproppar.
Illrar stoppar i sig i princip allt som de inte får, utgå från det, och din framtida iller går säker.
Stopp i tarmen pga främmande föremål är en av de valigaste dödsorsakerna hos illrar.
Bland det första man bör göra är att försäkra sitt odjur,
det kommer din plånbok tacka dig för senare, för det kommer att bli ett "senare"...
Orkar inte skriva mer just nu, dessutom är det "Trauma" på discovery...
Jag tycker att det som redan skrivits är tillfredsställande,
och har hittills inte haft nåt speciellt att tillägga.
Dessutom så är jag en jävla latmask.
-GP
Däremot så tuggar de en del på favoritmaterial tex, skumgummi, gummi (ALLT av nämnda material), skor, bubbelplast (mina gör det iallafall),
och dragkedjor eller knappar för att nämna några.
De äter inte på sladdar, men kan förstöra dyrbar hi-fiutrustning genom att tex krafsa sönder högtalarskydd eller välta ner konsoller (de kan knuffa ner saker som väger en hel del, Killer har knuffat min symaskin flera decimeter) och fjärrkontroller.
Jag har löst det så att vardagsrummet är Nicht Für Fretten.
Villket enkelt uppnås av en trägrind, ca 70cm hög, i dörrhålet till vardagsrummet.
Det är viktigt att spjälorna på grinden är smala nog,
får illern huvudet igenom, så kan den även i regel få hela kroppen igenom.
Att ha spjälorna lodräta är ett måste,
annars har du inte gjort nåt annat än att ge illern en stege.
Blomkrukor i ett rum där en iller får vara utan uppsikt är bara att glömma....
En bur kan vara bra till två saker:
säker transport, och som time-outrum åt illrar i uppfostringsåldern.
Att ha illrar i bur större delen av dagen är enligt mig snudd på djurplågeri.
En iller ska ha samma rörelsefrihet som en katt.
Mina monster stängs in i köket när det är läggdags eller när det inte är någon hemma.
Om du inte kan ordna med ett litet rum, eller iallafall en säker avgränsning av ett rum,
så kanske du borde vänta tills den möjligheten finns.
En annan livsviktig åtgärd inför illerköp är att "illersäkra" samtliga tillåtna rum. Vilket är lättare sagt än gjort...
Tex, golvbrunnar, toaletter, små krypin under/bakom diskmaskiner och spisar, eliminera klättermöjligheter med risk för höga fall samt lägga om lite vanor som tex öppna fönster, och att ha följande på tillgängliga bord: glas, godis (illrar har lätt för att utvekla en viss typ av diabetes, så allt socker är ajabaja.), mediciner och små gummiprylar som gummisnoddar och öronproppar.
Illrar stoppar i sig i princip allt som de inte får, utgå från det, och din framtida iller går säker.
Stopp i tarmen pga främmande föremål är en av de valigaste dödsorsakerna hos illrar.
Bland det första man bör göra är att försäkra sitt odjur,
det kommer din plånbok tacka dig för senare, för det kommer att bli ett "senare"...
Orkar inte skriva mer just nu, dessutom är det "Trauma" på discovery...
Jag tycker att det som redan skrivits är tillfredsställande,
och har hittills inte haft nåt speciellt att tillägga.
Dessutom så är jag en jävla latmask.
-GP