2006-02-15, 18:48
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuttti
ny på detta men jag undrar lite.här nere växer det mycket vallmo dom är röda med svarta fläckar går dom att använda och vad händer om man tar fel sort och gör råopium? har läst men är fortfarande inte säker

Om du tar fel sort, så gör du inte råopium, eftersom inte alla sorter innehåller opium, endast papaver somniferum samt setigerum; vilken innehåller en liten mängd.

ta reda på vad det är för några, det låter som en "klassisk" sort jag sett många gånger i trädgårdar, kommer inte på namnet nu bara.
Kolla på impecta eller liknande, så ser du dem säkert där.

Peace
Citera
2006-02-15, 19:12
Medlem
Jag hittade det här när jag sökte på eBay
Tasmanska frön
http://cgi.ebay.com/Tasmanian-Poppy-6000-Seeds-Papaver-Somniferum-6-grams_W0QQitemZ7743857537QQcategoryZ75626QQssPageN am eZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Är de någonting att ha?
Hur potenta tror ni att de kan bli jämfört med tex Danish Flag, Hen & Chickens och de olika pionvallmosorterna som finns på impecta.com ?

Tror ni att det skiljer sig i svårighetsgrad att oldla (Tasmanska jämfört med t ex Danish Flag)?

Är det verkligen helt legalt att odla (Tasmanska)?
Citera
2006-02-15, 21:05
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnolior
Jag hittade det här när jag sökte på eBay
Tasmanska frön
http://cgi.ebay.com/Tasmanian-Poppy-6000-Seeds-Papaver-Somniferum-6-grams_W0QQitemZ7743857537QQcategoryZ75626QQssPageN am eZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Är de någonting att ha?
Hur potenta tror ni att de kan bli jämfört med tex Danish Flag, Hen & Chickens och de olika pionvallmosorterna som finns på impecta.com ?

Tror ni att det skiljer sig i svårighetsgrad att oldla (Tasmanska jämfört med t ex Danish Flag)?

Är det verkligen helt legalt att odla (Tasmanska)?

tasmanska frön kommer från att de på Tasmanien framodlade,(tror USA låg starkt bakom, som vanligt i dessa sammanhang), den mest potenta opievallmon, för att använda inom läkemedelsindustrin.
Tasmanska varianten "tazzies" lär vara en av, om inte DEN mest potenta opievallmon som finns. Huruvida den är svårodlad vet jag faktiskt inte, men jag tror blommorna är vita , har läst lite om detta; mest om opiumkrigen iofs, och hur USA som vanligt försöker kontrollera all opiumframställning i världen osv..Men ha i åtanke att all odling är tillåten så länge du inte avser att använda dina plantor till annat än eternellarrangemang och liknande.

Om du nu skulle ha ett fält på 10000 plantor av högpotent opievallmo utan rimlig orsak(försäljning av blomsterarrangemang), så kan det nog vara åtalbart, ja...
Citera
2006-02-15, 21:59
Medlem
tutttis avatar
jag hittade namnet det är Papaver rhoeas är det fel eller går det? jag tittade igen men på vissa sider står det at det är Papaver somniferum
Citera
2006-02-16, 01:13
Medlem
Ivebeentheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuttti
jag hittade namnet det är Papaver rhoeas är det fel eller går det? jag tittade igen men på vissa sider står det at det är Papaver somniferum

Papaver rhoeas är kornvallmo. Dessa kan man också mjölka eller koka thé på. Innehåller rhoeadin som man blir lite smålullig av... dessa lekte jag med när jag var liten. Småsjuk blev man också, så helt nyttiga är de nog inte.

Men det är Papaver somniferum och paeoniflorum du vill ha...
http://www.froer.nu/product-search.asp?submitted=true&q=somniferum

Akta dig för opiumet bara, livsfarligt.
Citera
2006-02-16, 13:19
Medlem
Jag har några frågor

Hur stora blir kapslarna?
Hur många kapslar (av de tasmanska) är en lagom dos (för en person utan tolerans)? Om man bara brukar opiumlatex?
Hur lång tid tar innan de är fullvuxa (eller stora nog att snitta)?

Det är ganska skummt, det verkar ju vara så enkelt.

Förresten, att odla vallmo är ju helt legalt, men att snitta och utvinna opium är kriminellt? Hehehe, om man ogillar sin svärmor kan man ju alltid ge sig på hennes eternellarrangemang med en mattkniv och ringa narkotikatipset.
Citera
2006-02-18, 13:47
Medlem
Förresten, vad händer om det blir för varmt för vallmon? Hur varmt får det max vara?
Kan man bara plantera i april/maj?
Citera
2006-02-23, 04:59
Bannlyst
Fan vad det ät skönt det är med efekten av Morfin
Citera
2006-02-23, 21:02
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnolior
Förresten, vad händer om det blir för varmt för vallmon? Hur varmt får det max vara?
Kan man bara plantera i april/maj?

vallmo lär inte gilla hög värme något vidare, läste just en bok i ämnet faktiskt.
Citera
2006-02-26, 18:50
Medlem
Är "The Gigant" värdelös i år (2006) också, eller var den bara det 2003?
Citera
2006-03-07, 22:10
Medlem
Kliar rejält i mina blomsterälskande fingrar nu...
Har en söt liten påse med lite vallmofrön, tänkte vända mig hit och fråga när det är dags att strö lite fröm på sin promenad...var det i början eller slutet av april?
Rätta mig!

pöss
Citera
2006-03-11, 21:35
Bannlyst
ja snart e det dags,, känns avlägset då vintern ännu har sitt grepp men det går nog snabbt,, sen skall jag ut o gräva

minst 2000 plantor skall jag ha annars känns det som ett nederlag!

hoppas det blir fart på tråden nu och att vi kommer att lägga ut bilder på våra fina plantage,, även om jag säkert får köra med min sketna mobilkamera!

Ciao odlare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in